• KajsaMia

IVF utomlands - varför?

Hej allihopa,

jag har läst trådar här och det verkar vara ganska många som gjorde IVF utomlands av någon orsak. Jag tänkte fråga er alla som funderar på att åka utomlands eller har gjort ivf utomlands varför egentligen har ni bestämt er att göra detta? Vad lockade er? Är jättenyfiken på det.

För mig verkar det vara jättestressigt med alla resor och med främmande omgivning. Plus det är ju möjligt att ha ivf i Sverige både betald och privat. Är det kvalitet som avgör? Priset? Eller kanske har ni försökt förgäves i Sverige och bestämde att åka någon annanstans för behandlingen?

• Svar på tråden IVF utomlands - varför?
  • Ormen
    SvenOlsson skrev 2019-11-21 19:15:43 följande:

Det är tillåtet i teorin men praktiseras inte, som jag förstått det iallafall

Förstår inte riktigt hur du menar. Det finns inga IVF:er som görs vid 45 i Sverige pga att riskerna för att få missfall är stora samt att chansen till graviditet är väldigt liten.
  • KajsaMia
    LillaLina01 skrev 2019-11-21 19:10:59 följande:

Vet att fler och fler åker utomlands och gör ivf för att kunna bestämma kön på barnet samtidigt. Det är ju inte lagligt i Sverige.

Woah det låter lite... Det låter lite underligt för mig. Alltså hela idéen att man MÅSTE bestämma kön på barnet... Herregud. I vilka länder är det möjligt dock vet du? Eller det beror bara på läkare också där?
  • KajsaMia
    SvenOlsson skrev 2019-11-21 19:07:26 följande:
    Jag tror motiveringen är att chanserna att bli gravid i den åldern har sjunkit för lågt, även om en genomgår IVF-behandling
    Okej, det förstår jag. Men de gör INTE både betalda IVF och IVF på klinikor för kvinnor som är 40/45/41 (hur som helst det är)+, eller om man är äldre så kan man vända sig till privatklinik? 
    Om inte, då förstår jag grejen med att åka utomlands... Då måste man betala för allt också antar jag.
  • Jag är bara jag

Låt oss reda ut en del. Landstingen har lite olika gränser, men max 40 vad jag vet. Privat max 43  för färskförsök om värdena ser bra ut. FET får man göra upp till 45 ( själv gjort vid den åldern).

ED är embryodonation, dvs dubbeldonation av könsceller. Görs i många länder och de flesta i Europa har åldersgräns inte fyllda 49 ( går bra tills dagen före 49 alltså). Ryssland har 51 tror jag. Vi var i Tjeckien och fick 2 barn. Solig

• KajsaMia
    Jag är bara jag skrev 2019-11-21 20:02:54 följande:

Låt oss reda ut en del. Landstingen har lite olika gränser, men max 40 vad jag vet. Privat max 43  för färskförsök om värdena ser bra ut. FET får man göra upp till 45 ( själv gjort vid den åldern).

ED är embryodonation, dvs dubbeldonation av könsceller. Görs i många länder och de flesta i Europa har åldersgräns inte fyllda 49 ( går bra tills dagen före 49 alltså). Ryssland har 51 tror jag. Vi var i Tjeckien och fick 2 barn. Solig

Tack för förtydligande. Alltså nu kan jag förstå att åldergränsen som finns i Sverige gör att kvinnor måste vända sig nån annanstans. Konstigt att landet som Sverige inte ger kvinnor 40+ möjlighet att bli gravida, även om det kan lyckas. Konstigt riktigt.
    Varför valde ni just Tjeckien om jag får fråga? 

Finns det andra skäl? Är de noggrannare utomlands? Bättre attityd till patienter? Läkare som är kunnigare? Eller är det bara åldersfråga på riktig?
  • Jag är bara jag
    KajsaMia skrev 2019-11-22 20:43:26 följande:
    Tack för förtydligande. Alltså nu kan jag förstå att åldergränsen som finns i Sverige gör att kvinnor måste vända sig nån annanstans. Konstigt att landet som Sverige inte ger kvinnor 40+ möjlighet att bli gravida, även om det kan lyckas. Konstigt riktigt.
    Varför valde ni just Tjeckien om jag får fråga? 

Finns det andra skäl? Är de noggrannare utomlands? Bättre attityd till patienter? Läkare som är kunnigare? Eller är det bara åldersfråga på riktig?
    Det finns många olika skäl att välja utlandet utöver åldersgränsen för ÄD och möjligheten att ens göra både ÄD och ED utöver vanlig IVF. I regel är de duktigare på behandlingar för de ger andra mediciner svenska läkare inte tror på. Speciellt om man som jag och många andra haft upprepade m.f. Ytterst få svenska läkare ger tex Prednisolon för de tror inte på att kvinnans immunförsvar kan orsaka m.f. Intravenöst progesteron finns inte alls i Sverige. Och en del annat. Vi valde Tjeckien pga kort avstånd, inget visum, ingen kö, goda vitsord, bra bemötande, enkelt mejla, krävdes inga förbesök, bra priser.
  • LillaLina01
    KajsaMia skrev 2019-11-21 19:28:06 följande:

Woah det låter lite... Det låter lite underligt för mig. Alltså hela idéen att man MÅSTE bestämma kön på barnet... Herregud. I vilka länder är det möjligt dock vet du? Eller det beror bara på läkare också där?

Jag vet att det finns en klinik i cypern som gör det. Tror metoden kallas microsorting. Det är som en ivf mem man separerar x och y spermierna. (Men jag är inte jättepåläst i ämnet)
  • LillaLina01
    KajsaMia skrev 2019-11-21 19:28:06 följande:

Jag vet att det finns en klinik i cypern som gör det. Tror metoden kallas microsorting. Det är som en ivf mem man separerar x och y spermierna. (Men jag är inte jättepåläst i ämnet)
  • KajsaMia
    LillaLina01 skrev 2019-11-24 11:38:53 följande:
    Nu får jag googla lite vidare då, inte för att jag skulle vilja experimentera på så sätt men jag blev nyfiken. Tack för info!
  • KajsaMia
    Jag är bara jag skrev 2019-11-22 22:28:04 följande:
    Det finns många olika skäl att välja utlandet utöver åldersgränsen för ÄD och möjligheten att ens göra både ÄD och ED utöver vanlig IVF. I regel är de duktigare på behandlingar för de ger andra mediciner svenska läkare inte tror på. Speciellt om man som jag och många andra haft upprepade m.f. Ytterst få svenska läkare ger tex Prednisolon för de tror inte på att kvinnans immunförsvar kan orsaka m.f. Intravenöst progesteron finns inte alls i Sverige. Och en del annat. Vi valde Tjeckien pga kort avstånd, inget visum, ingen kö, goda vitsord, bra bemötande, enkelt mejla, krävdes inga förbesök, bra priser.
    Nu blev det en sak jag började fundera på, när det gäller medicinering t.ex. Får man bekosta allt som preskriberas utomlands själv eller finns det möjlighet för att mediciner refunderas till större eller mindre del?
    Har ni funderat på andra länder också? Jag har inte läst så mycket men det skrivs ganska mycket om många länder, som om svenska kvinnor faktiskt reste runt hela Europa för att göra IVF. Och det är kanske därför det var svårt för mig att begripa det och till och med kunde jag inte tro på att det endast är åldersfråga.

Flera röster i diskussioner är välkomna, min nyfikenhet är oändlig!:)
  • SvenOlsson
    KajsaMia skrev 2019-11-24 15:56:12 följande:

Har ni funderat på andra länder också? Jag har inte läst så mycket men det skrivs ganska mycket om många länder, som om svenska kvinnor faktiskt reste runt hela Europa för att göra IVF. Och det är kanske därför det var svårt för mig att begripa det och till och med kunde jag inte tro på att det endast är åldersfråga.

Jag drog mig för att nämna det eftersom jag inte minns alla detaljer. Men som jag minns det finns det ett speciellt ingrepp på män, som bara görs på vissa kliniker i utlandet, som kan vara sista halmstrået för män som annars enligt svensk sjukvård är sterila.

Jag minns dock inte vad tekniken kallas, själv har jag turen att ha hög fertilitet, men det finns säkert andra på forumet som känner till ingreppet jag tänker på
  • KajsaMia
    SvenOlsson skrev 2019-11-24 16:21:55 följande:
    Jag drog mig för att nämna det eftersom jag inte minns alla detaljer. Men som jag minns det finns det ett speciellt ingrepp på män, som bara görs på vissa kliniker i utlandet, som kan vara sista halmstrået för män som annars enligt svensk sjukvård är sterila.

Jag minns dock inte vad tekniken kallas, själv har jag turen att ha hög fertilitet, men det finns säkert andra på forumet som känner till ingreppet jag tänker på
    Det är någonting som inte heller jag vet namnet på, men det är intressant och vore bra att veta. Hallå där ni som vet, dela med er:) Fast jag hoppas det inte finns många som måste ha brottats med en sån "åkomma"... 
Svar på tråden IVF utomlands - varför?