Jag är bara jag skrev 2019-11-22 22:28:04 följande:
Det finns många olika skäl att välja utlandet utöver åldersgränsen för ÄD och möjligheten att ens göra både ÄD och ED utöver vanlig IVF. I regel är de duktigare på behandlingar för de ger andra mediciner svenska läkare inte tror på. Speciellt om man som jag och många andra haft upprepade m.f. Ytterst få svenska läkare ger tex Prednisolon för de tror inte på att kvinnans immunförsvar kan orsaka m.f. Intravenöst progesteron finns inte alls i Sverige. Och en del annat. Vi valde Tjeckien pga kort avstånd, inget visum, ingen kö, goda vitsord, bra bemötande, enkelt mejla, krävdes inga förbesök, bra priser.
Nu blev det en sak jag började fundera på, när det gäller medicinering t.ex. Får man bekosta allt som preskriberas utomlands själv eller finns det möjlighet för att mediciner refunderas till större eller mindre del?
Har ni funderat på andra länder också? Jag har inte läst så mycket men det skrivs ganska mycket om många länder, som om svenska kvinnor faktiskt reste runt hela Europa för att göra IVF. Och det är kanske därför det var svårt för mig att begripa det och till och med kunde jag inte tro på att det endast är åldersfråga.
Flera röster i diskussioner är välkomna, min nyfikenhet är oändlig!:)