• Storstadsliv

Bör jag berätta för hans fru att vi haft en relation?

Hej!

För tre år sedan började jag på ett nytt arbete. Jag och min chef kom mycket bra överens då vi har samma intressen så efter jobbet stannade vi ofta kvar för att träna tillsammans. Han är ganska mycket äldre än mig och han har dessutom fru och barn, och jag hade ingen som helst intention att det skulle leda någonvart. Jag hade aldrig tidigare varit i ett förhållande och var högst ointresserad av sådana.

Med tiden började han att öppna upp och berättade att han och frugan hade haft det dåligt sedan två år tillbaka och han funderade på att bryta. Vi fortsatte att umgås på arbetstid och under träningen men sedan började vi luncha och träffas på stan innan och efter arbetspassen. Vi började att ha kontakt dagligen och efter sex månader insåg vi att vi var kära. Vi skulle då gå på semester från jobbet och jag förslog då att vi inte skulle ha någon kontakt under sommaren för att han skulle kunna få rannsaka sina känslor gällande sin fru utan min påverkan. Han hörde dock av sig efter några dagar och under sommaren fick jag besöka honom och hans barn. Det dröjde dock till efter sommaren innan vi hade samlag och då hade vi träffats i 8 månader.

Han sa att han skulle lämna sin fru, han pratade med banken om huslån, vi tittade på hus. Vi hade daglig kontakt - han var den första som hörde av sig varje morgon och den sista som hörde av sig innan sängdags. Vi träffades också så ofta som möjligt och han sov ofta över hos mig efter jobbet. Vi levde helt enkelt ett parliv tillsammans. Hans fru visste dock inget. Hon visste att jag fanns i hans liv då hans barn hade pratat om mig, men hon trodde att det endast var vänskapligt.

I och med allt han lovade så planerade jag en framtid med honom och hans barn, men han kom aldrig till skott. Månaderna gick och helt plötsligt hade 1,5 år gått och vi var på samma ruta som innan. Jag mådde så otroligt dåligt men insåg att jag bara ljög för mig själv om jag inte lämnade honom, så jag ställde ett ultimatum vilket han inte svarade på, så jag lämnade och det var en oerhörd sorg över att blivit lurad över så lång tid.

Jag har nu en partner på riktigt och är supernöjd med mitt liv. 1,5 år har gått sedan jag lämnade min f.d. chef. Jag har ingen anknytning med honom bortsett från att han fortfarande följer mig på sociala medier och skriver till som tätt. Jag har gått vidare från honom men mitt samvete gnager. Jag tänker på hans fru som lever i en lögn. Han lurade mig men han lurade framförallt henne. Jag har frågat honom om hon vet och han svarade att hon inte vet. Hade jag varit i hennes situation hade jag velat veta. Han kommer aldrig att berätta för henne, men bör jag göra det? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Bör jag berätta för hans fru att vi haft en relation?
  • Anonym (N)
    camomill skrev 2019-11-23 05:42:50 följande:

Detta är inte ditt problem längre och inte heller din sak att berätta. Om frun nu råkar leva i en lögn - låt henne göra det. Den dagen hon får reda på det är det upp till hennes man att lösa situationen. Lev du ditt eget liv och glöm honom.

Jag har själv varit älskarinnan och har aldrig haft en tanke på att berätta för kvinnan, som han levde med, om hennes sambos otrohetsaffär. Enda gången jag frågade honom om varför han ens var otrogen berättade han om deras förhållande (hon flyttade in hos honom för att hon saknade bostad och han ville vara snäll. Sen råkade de bara bli tillsammans och skaffa två barn) och att han ville uppleva riktig förälskelse med någon och att det främst var för hans egen skull. Tyvärr bor han inte längre ihop med sin sambo och sina barn samt har bytt för- och efternamn. Vad det beror på har jag dessvärre ingen aning om då vi inte har haft sen vårt förhållande tog slut för massor med år sedan.

Du som varit älskarinnan vill såklart inte att frun ska veta.

Föga förvånande ser man ett mönster att älskarinnor och otrogna skriver alltid att man ska hålla tyst , medan de som har blivit bedragna / drabbades på något annat sätt vill veta.

( undantag finns såklart )
  • camomill
    Anonym (N) skrev 2019-11-23 13:05:27 följande:

Du som varit älskarinnan vill såklart inte att frun ska veta.

Föga förvånande ser man ett mönster att älskarinnor och otrogna skriver alltid att man ska hålla tyst , medan de som har blivit bedragna / drabbades på något annat sätt vill veta.

( undantag finns såklart )

Måste erkänna att jag inte brydde mig nämnvärt om hans sambo skulle få veta om otroheten. Det var trots allt han som bedrog sin sambo och jag hade inget samröre med henne. Jag har den ganska unika åsikten att man inte kan beskylla älskarinnan för något i såna här situationer. Det är den otrogna partnern som gör fel och som ska få skulden. I mitt fall hade jag ingen aning om att han hade sambo och familj förrän efter ett par veckor. Jag försöker trots allt lita på människor och gör inte någon bakgrundskontroll på eventuella ragg eller partners. Jag tror heller inte det värsta om folk heller. Om de sedan ljuger så får det stå för de.

Nu är det så att mitt ena ex har vänstrat mot mig och det hade jag helst inte velat veta. Jag anser att man enbart rentvår sitt egna dåliga samvete genom att berätta om otrohet för sin partner. Om man ens funderar på att vara otrogen så har man nog inte ett bra förhållande. Jag har stått på båda sidor av det här och vet hur det känns att bli bedragen och sviken. Så jo, jag vet vad jag pratar om.
  • Jordfelsbrytaren
    Anonym (A) skrev 2019-11-22 00:24:22 följande:

Rättning: Han var gift och du var hans älskarinna och inget mer. Ni var inget par.

Berätta för frun du om du nu helt plötsligt har kommit på att det var fel att ligga med en gift man. Att du var naiv som trodde att någon som är gift, har barn och inte ens påbörjat processen för skilsmässa på riktigt skulle köpa ett hus med sin underordnade kollega och älskarinna som han legat med i nån månad.

• Anonym (Loooool)
    camomill skrev 2019-11-23 05:42:50 följande:

Enda gången jag frågade honom om varför han ens var otrogen berättade han om deras förhållande (hon flyttade in hos honom för att hon saknade bostad och han ville vara snäll. Sen råkade de bara bli tillsammans och skaffa två barn) och att han ville uppleva riktig förälskelse med någon.

Hahhah asså älskarinnor måste vara en av de mest lättlurade grupperna i samhället. ?Ja gumman alltså teknisk sett är jag gift med barn men oroa dig inte hon är egentligen bara en inneboende jag råkade gifta mig med och sen snubbla jag in i henne två gånger så vi råkade få barn?.
  • Anonym (Japp)

Berätta!!!

Eller skicka bilder, bevis, vad som helst.

Han ska inte komma undan med detta.

• Anonym (Gift sen 15 år.)

Fråga dig själv varför du vill berätta för frun.
    Är det för hennes skull eller som en hämnd mot honom för att han inte lämnade henne.
    Du skriver att du har ett samvete som gnager, varför nu?
    Du hade ju inte ett samvete när du var med honom och du trodde att han skulle lämna sin fru.
    Om han hade lämnat henne hade du haft ett samvete då  eller hade du bara då tyckt att allt var ok?
    När han inte lämnade sin fru får du ett samvete över otroheten varför är det så tror du?

Skulle du ha sagt något skulle du nog gjort det på en gång, nu har det gått lång tid och det verkar mer som en hämnd på honom då tror jag det kan uppfattas som och du själv kommer att få mycket skit ifrån frun då ju du var delaktig i otroheten, det är inte säkert att frun tackar dig för informationen utan istället kommer att ge dig en stor del av skulden.
    Det måste du i så fall vara beredd på.

• Stockholm32

Jag har varit i en likadan situation, som såååååååå många kvinnor, men även män. Dock är en stor skillnad till att det oftast är älskarinnor, att just män inte låter sig luras lika länge som vi kvinnor.

Min åsikt baserad på likadan upplevelse och även mycket självgranskande:

Ingen berättar för fruns skull för hennes skull... man avslutar relationen med mannen för fruns skull, om man nu ens bryr sig om frun.

Du avslutade för din skull. Bra gjort. Låt det vara avslutat nu.

Att du är arg och förnedrad av mannen, och digsjälv, måste du släppa nu och inte hålla på å intala dig själv att du skulle berätta för hennes skull.

• Anonym (Japp)

Du ska inte berätta för hennes skull. Du ska berätta eftersom han inte ska komma undan med sånt här!!!

• smulpaj01
    Anonym (Loooool) skrev 2019-11-24 08:30:59 följande:

Hahhah asså älskarinnor måste vara en av de mest lättlurade grupperna i samhället. ?Ja gumman alltså teknisk sett är jag gift med barn men oroa dig inte hon är egentligen bara en inneboende jag råkade gifta mig med och sen snubbla jag in i henne två gånger så vi råkade få barn?.

HA HA HA....ja tänk så tokigt det blev...men det är ju DIG jag älskar....:-/
  • Stockholm32
    Anonym (Japp) skrev 2019-11-24 12:27:43 följande:

Du ska inte berätta för hennes skull. Du ska berätta eftersom han inte ska komma undan med sånt här!!!

Det känns ju som en mer ärlig förklaring iallafall... och lättare att känna med. Hämden kommer kännas bra. Men det ska inte förkläs med att man låtsas bry sig om hans frun.
    Anonym (Japp) skrev 2019-11-24 12:27:43 följande:

Fast risken som ts tar är ju att frun tar ut ilskan på henne eftersom hon har haft i hop det med hennes man och velat att mannen ska lämna henne för ts.
    Är ts beredd på att få kontakt med en arg fru?
    Det var ju inte en engångsgrej utan ett förhållande under en längre tid där ts hoppades på att mannen skulle lämna frun för henne och ts planerade en framtid ihop med hennes man.
    Hade mannen lämnat frun hade ju inte ts haft ett samvete utan det kommer nu när mannen inte ville lämna frun.

Ts tänkte inte på frun när hon var ihop med hennes man så varför ha ett samvete nu?
    Vad menar du med att mannen inte ska komma undan med sånt här? ts var ju villig att bli ihop med en otrogen man, hon visste ju redan att han betedde sig illa och ts var med på att bedra frun och vara ihop med hennes man bakom hennes rygg och till och med träffa deras barn.

Nej ts har gått vidare och det var bra att hon lämnade och lever nu i en bättre relation och troligtvis är det bättre att inte konfrontera frun så här långt efteråt, 1,5 år senare.
    Inte berättar hon för fruns skull, hade hon tänkt på fruns bästa hade hon inte  haft sex och inlett en relation med hennes man.

Det bästa är att låta det vara och se framåt i den nya relationen och hoppas på att hennes nya kille inte gör likadant mot henne dvs går bakom hennes rygg och har sex med någon annan och låtsas planera en framtid med den personen.
  • Anonym (Japp)

Han lurade henne och kom undan med det.

Berätta!

Anonym (Japp) skrev 2019-11-24 17:56:12 följande:

Han lurade henne och kom undan med det.

Berätta!

Ok men då är det för att hämnas på mannen som ts ska berätta för frun och visst kan det vara ok om ts känner att hon vill hämnas på mannen för att han svikit henne men då behöver man inte blanda in att man har ett dåligt samvete för frun för då skulle ts ha känt det redan när hon var tillsammans med den otrogne mannen bakom fruns rygg, ts var delaktig i en otrohet.

Då är det bättre att säga att man vill berätta för frun för att just hämnas på mannen  än att säga att man gör det för fruns skull och att man har ett samvete som gnager, tänkte man inte på frun under den långa tid man vari hop med hennes man och planerade en framtid med honom så varför har ts då ett samvete när mannen inte ville lämna frun för hennes skull?

Det är ok att berätta för frun om man vill hämnas mannen men inte är det för fruns skull och bästa man berättar att man haft ett längre förhållande med hennes man och planerat en framtid ihop.
    Nej då gör man det för sin egen skull.
  • Jordfelsbrytaren

Varför ska du berätta?

Nej här borde du tänka om.

Många i tråden har redan motiverat till varför du borde fortsätta vara tyst.

• Anonym (Gå vidare)

Kommer din före detta älskares barn att må bättre av att er gamla otrohet uppdagas? Kommer frun att vara dig tacksam för att du berättar om en gammal otrohet med hennes man? Kanske de har det bra tillsammans nu?
    Vem gör du gott genom att berätta? Vad tjänar du på att exponera din roll som före detta älskarinna så här långt efteråt? har du berättat för din nuvarande partner att du var den andra kvinnan? Tycker din partner i så fall att du skall berätta för din före detta älskares fru?

Det finns mycket att reflektera över. Bäst vore kanske att vara ärlig mot sig själv, se framåt, och investera i ditt nuvarande förhållande. Att vara bitter över att din älskare inte lämnade sin familj för dig när du nu lever i ett lyckligt (?) förhållande låter inte speciellt konstruktivt.

Lycka till.

• Anonym (Japp)

Hur blev det?

Tycker fortfarande att du ska berätta.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Gift sen 15 år.) skrev 2019-11-24 09:21:45 följande:
    Fråga dig själv varför du vill berätta för frun.
    Är det för hennes skull eller som en hämnd mot honom för att han inte lämnade henne.
    Du skriver att du har ett samvete som gnager, varför nu?
    Du hade ju inte ett samvete när du var med honom och du trodde att han skulle lämna sin fru.
    Om han hade lämnat henne hade du haft ett samvete då  eller hade du bara då tyckt att allt var ok?
    När han inte lämnade sin fru får du ett samvete över otroheten varför är det så tror du?

Skulle du ha sagt något skulle du nog gjort det på en gång, nu har det gått lång tid och det verkar mer som en hämnd på honom då tror jag det kan uppfattas som och du själv kommer att få mycket skit ifrån frun då ju du var delaktig i otroheten, det är inte säkert att frun tackar dig för informationen utan istället kommer att ge dig en stor del av skulden.
    Det måste du i så fall vara beredd på.
    Håller med
  • Anonym (M)

Nej, jag tycker inte du ska berätta. Förmodligen lurade han dig inte med mening, han fick det väl bara bättre med henne efter ett tag och ville inte lämna barnen. Du lämnade ju honom. Jag förstår att du är besviken men han har ju också rätt att ångra ett "löfte" när det väl gått upp för honom vad han kommer att förlora. Ni hade det väl bra så länge det varade? Du höll kanske liv vid en dröm något för länge men till större delen hade ni väl det bra? Det var inte du som riskerade nånting, du var fri att vara med vem du ville, hade inga förbindelser till någon annan. Du har inte gjort nåt fel, han får leva med det, inget som du behöver rota i mer. Hon blir inte lyckligare av att veta.

• Anonym (Nej)

Nej, du ska inte berätta. Det är mannens sak att berätta om han vill det. Jag blev bedragen och tjejen skrev ett brev till mig. Det önskar jag att hon inte gjort för jag hade hellre levt utan den vetskapen. Lek inte rysk roulette med hennes och hennes barns liv. Du har gjort ditt och behöver inte ta det ett steg längre utan släpp det och låt dem sköta sitt liv.

Svar på tråden Bör jag berätta för hans fru att vi haft en relation?