• UlleGull41

    Min dotter är gravid och äter dåligt

    Har en dotter som är gravid i v 8, så hon fick ju veta detta för inte allt så för länge sedan. De jag oroar mig för just nu är att hon inte äter ordenligt, hon äter i princip 1 smörgås och 1 glas mjölk till frukost och sedan middag. Hur ska jag få henne att förstå att hon nu faktiskt även har ansvar för det lilla livet hon väntar och att hon måste äta ordentligt?

  • Svar på tråden Min dotter är gravid och äter dåligt
  • m94

    Låt henne äta när hon är hungrig. Finns massa gravida som spyr konstant och inte får behålla någonting och ändå får fullt friska barn. Tror inte du behöver vara orolig.

    Och det sista man vill höra som gravid är någon som påpekar när och vad man ska äta.

  • Solblomma30

    I vecka åtta är det ofta väldigt svårt att äta bra eftersom många mår dåligt då (illamående, extremt trötta osv). Jag levde på macka och fil då. Jag har fyra helt friska barn :) Sålänge hon inte röker eller dricker alkohol så kommer det troligtvis gå hur bra som helst.

  • Anonym (Lägg dig inte i)

    Det är din dotter som tar stryk - inte barnet. Barnet tar av det din dotter redan har lagrat. Acceptera att man som gravid inte alltid kan äta pga. bla. illamående. Sluta lägg dig i.

  • Corros

    Nu har fyra personer sagt samma sak med mer eller mindre trevlig ton. Jag är säker på att blivande mormorn uppfattat och menade säkerligen inget illa, utan var orolig.

  • Bunny on speed

    Önskar min mamma brytt sig om att vara orolig. Åt också väldigt dåligt. Jag mådde inte illa, men tappade all matlust. Fick tvinga i mig lite.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (H)

    Barnet tar inte skada.. Jag mådde piss i vecka 8 och levde i princip på Digestivekex och Saltiner.. Nu är jag i vecka 18 och är ständigt hungrig då barnet nu lägger på sig fett och kroppen skriker efter mat! Vänta bara, hon kan börja äta snart! Men du behöver inte vara orolig för bebis iaf.

  • Anonym (Tanke)
    Anonym (Lägg dig inte i) skrev 2019-11-23 18:20:08 följande:

    Det är din dotter som tar stryk - inte barnet. Barnet tar av det din dotter redan har lagrat. Acceptera att man som gravid inte alltid kan äta pga. bla. illamående. Sluta lägg dig i.


    Tanken har inte slagit dig att TS är den blivande mammans mamma och TS kanske oroar sig för hennes dotter heller inte får i sig näring och kanske försämras av det.

    Det är skillnad på att lägga sig i och vara påträngande och störig samt att bry sig av omtanke och vilja någon annans bästa
  • nernu

    Många mår illa och vill inte äta. Det brukar gå bra ändå.

    Är det så att du är orolig för att din dotter haft problem med maten tidigare?

  • Anonym (Tvärtom)

    Med tanke på att näringsunderskott hos modern påverkar barnets epigenetik är jättebra att du bryr dig. Ta fram fakta! Barn som

    Fått för lite näring i fosterlivet ökar risken för metabola störningar och hjärt-kärlsjukdom hos barnet.

  • Anonym (Elin A)

    Det är din dotter som är gravid, inte du! Lägg bort kontrollbehovet. Du behöver nog börja öva redan nu, för det kommer bara att bli värre när barnet är fött om du redan på gravidstadiet ska börja lägga dig i vad din dotter äter! Jag vet, för jag har en mamma som lägger sig i mycket gällande mig och mina barn och det är både irriterande och sorgligt. Det gör att vi ungås mindre än vad jag hade velat om hon hade kunnat hålla tyst. Sköt ditt eget liv och din egen kost är mitt råd, och släpp kontrollen.

  • Sasu

    Jag levde på ytterst lite mat fram till v.24, spydde konstant, så när jag väl åt en ordentlig portion så åkte det upp igen lika fort. Födde en frisk dotter, barnet tar det den behöver, hon kan nog vara lite extra på maten i 3e trimestern dock.

  • Anonym (Sandra)

    Finns många som resonerar att barnet tar det den behöver, bla bla.. tyvärr finns det nu väldigt mkt forskning som visar på att mammans kost vid graviditet har enorm betydelse för barnet även SENARE i livet, inte bara att det föddes ett friskt barn.

    Bara ett exempel på detta är att om mamman inte går upp tillräckligt i vikt ökar riskerna för svåra psykiska sjukdomar för fostret senare i vuxen ålder.

    Så jag förstår oron helt och hållet.

Svar på tråden Min dotter är gravid och äter dåligt