• trollamig

han vill inte presentera mig för familjen trots att vi varit tillsammans i 3 år

Hej!

Jag håller på att bli tokig av alla tankar & känslor kring min relation så jag vänder mig till er nu för att kanske få lite kloka råd & tips... Jag har spenderat mina 3 senaste år med en kille som jag i början var djupt förälskad i men idag känns det inte riktigt samma sak...

Problemet är då alltså att:

1. Jag upplever att vår relation inte leder någonstans, den är väldigt tråkig och enformig

2. Efter 3 är har vi inte tagit några steg vidare alls, han vill fortfarande inte presentera familjen.. jag har knappt nånsin umgåtts med hans vänner, han vill heller inte flytta ihop eller prata om förlovning etc.

3. På senare tid har jag även börjat oroa mig om hans religion kan komma oss emellan då han är muslim och jag inte alls är bunden till någon religion. Vi har till viss del liknande kultur men han kommer från ett religöst hem och det gör absolut inte jag.

4. Jag stör mig på att han fortfarande bor hemma hos sin mamma trots att han har goda möjligheter att flytta ut och ta ett steg i vuxenlivet. Att tillägga är att hans pappa gick bort i somras i en svår sjukdom, så han har under en längre period varit deprimerad utifrån vad jag kunnat konstatera. Jag är dock orolig att han alltid kommer fastna i denna bubbla hemma och känna sig ansvarig att bo i samma hus som mamman för att inte lämna henne ensam.

5. Jag har börjat tröttna väldigt mycket då vi är ett sjukt tråkigt par....jag upplever att han under dessa år aldrig varit genuint glad utan bara gjort saker för ?andras skull?. Vi hittar nästan aldrig på något roligt och om vi gör det är det 9/10 gånger på mitt intiativ, de bästa vi kan göra är att gå ut och käka någon dag eller gå på bio, resten av tiden vill han endast ha hemmakvällar (när tillfälle finns) eftersom jag bor med syrran och han med sin mamma. Jag har inga problem att ta steget vidare att presentera varandra för familjen, flytta ihop och förlova oss tex, men han är inte riktigt där än... jag börjar tröttna otroligt mycket på detta. Jag älskar honom men känslorna börjar svalna när jag känner att vi stått på samma plats i mer än 3 år!!. Det känns lite som jag slösar min tid i väntan på att få det där lyckliga livet med min framtida man, men att det liksom inte riktigt kommer ske i slutändan...

Bra egenskaper:

Väldigt lojal och snäll man, brutalt ärlig och håller alltid sitt ord. Han får mig att känna mig som den enda kvinnan i hela världen. Jag älskar honom som människa. Han är min största trygghet och min bästa vän.

För övrigt kan jag inte påstå att jag varit superlycklig i denna relation, utan mer att jag varit trygg & bekväm.

Vad är er spontana tanke och hur hade ni resonerat i denna situation?

• Svar på tråden han vill inte presentera mig för familjen trots att vi varit tillsammans i 3 år
  • trollamig
    Anonym (Samma) skrev 2019-11-30 11:20:34 följande:

Är du säker på att han är 93a och inte 94a? Börjar namnet på P?

Jag är säker på att han är 93a :) han börjar inte på P och han bor inte i Järfälla.
  • Anonym (Samma)

Shit, lät precis som en jag känner men det var ju tur det att det inte var så.

Men jag håller med resten av svaren du har fått, han borde ha presenterat dig för länge sedan. Lämna honom, han vill inte ha dig på riktigt tyvärr.

• trollamig
    Anonym (Samma) skrev 2019-11-30 11:41:20 följande:

Shit, lät precis som en jag känner men det var ju tur det att det inte var så.

Men jag håller med resten av svaren du har fått, han borde ha presenterat dig för länge sedan. Lämna honom, han vill inte ha dig på riktigt tyvärr.

Är du själv kvar med denna person?
  • Anonym (Samma)

Har inte känt honom lika länge. Men jag har velat avsluta flera gånger, då har han kommit med ursäkter om det ena och det andra. Men nu känner jag att jag har fått nog. Så jag tänker säga hejdå.

• Anonym (Hanna)

Min spontana tanke är att även om ni flyttar ihop och förlovar er som kommer ni ändå vara det tråkiga par du tycker att ni är idag. Han är typen som vill stanna hemma, den som inte har ett behov av att umgås med sin partner och vänner samtidigt. Ni vill helt olika och fungerar helt olika. Ni är inte på samma plats i relationen och kommer aldrig att vara det heller. Du har väntat i flera år på nästa steget något som han inte vill ta. Du vet vad du måste göra nu gäller det bara att samla kraften till att göra det. Lyssna på din magkänsla och sluta ignorera den. Det finns en anledning till varför du inte är lycklig i denna relation, ni är inte rätt för varandra.

• trollamig
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-30 14:02:23 följande:

Min spontana tanke är att även om ni flyttar ihop och förlovar er som kommer ni ändå vara det tråkiga par du tycker att ni är idag. Han är typen som vill stanna hemma, den som inte har ett behov av att umgås med sin partner och vänner samtidigt. Ni vill helt olika och fungerar helt olika. Ni är inte på samma plats i relationen och kommer aldrig att vara det heller. Du har väntat i flera år på nästa steget något som han inte vill ta. Du vet vad du måste göra nu gäller det bara att samla kraften till att göra det. Lyssna på din magkänsla och sluta ignorera den. Det finns en anledning till varför du inte är lycklig i denna relation, ni är inte rätt för varandra.

Du har helt rätt.
  • Anonym (Nästa)

[quote=80069556][quote-nick]Anonym (Samma) skrev 2019-11-30 13:41:32 följande:[/quote-nickMen nu känner jag att jag har fått nog. Så jag tänker säga hejdå.[/quote]

Blir det en blond kille du kommer att säga hej till?

• Anonym (Familjeliv är inte allt)

Först och främst så vill jag påpeka att många av de som ger tips och råd här på FL inte är representativa för speciellt många människor om man inte är medelklass och sitter mitt i familjelivet sen hundra år tillbaks och haft högst 5-10 partners hela livet. Så jag skiljer mig brutalt från stora skaran här eftersom jag inte är det minsta traditionell på något sätt och har varken familjebildning eller flytta ihop som mål.Tror heller inte särskilt många haft relationer med muslimer här?!

Jag tycker inte din kille verkar så konstig, bara väldigt tråkig. Har  själv haft några muslimska killar i mitt liv och noterat hur olika vi fungerat socialt, intressen osv. De jag träffat har inte haft samma behov av umgänge, uteliv, middagar och sånt som jag kan uppskatta, de har inte druckit alkohol tex..Jag har inte träffat någons familj, eget val eftersom jag inte orkar presentera dejter längre för familjen eftersom det inte känns viktigt längre i vuxen ålder.

Jag tycker det verkar som ni vill väldigt olika saker och inte är så kära längre. Du skrev inget om ert samliv t ex? Är du nöjd med den biten? Du skriver ju att han får dig att känna dig som enda kvinnan osv, vilket muslimer överlag är bäst på. De kan konsten att bekräfta via ägande och omsorg, med svartsjuka som konsekvens i många fall. Men ingen svensk kille har fått mig att känna mig så sexig och bekräftad som muslimkillarna. Jag vill dock ha mer passion och en verbalt fungerande tillvaro där man lyfter varann och har gemensamma saker att se fram emot och inte tar varandra för givna. Fundera på sådant...

• Anonym (Nästa)
    Anonym (Familjeliv är inte allt) skrev 2019-11-30 16:11:23 följande:

Men ingen svensk kille har fått mig att känna mig så sexig och bekräftad...

Men du tycker Svenska killar är snygga
  • Anonym (Familjeliv är inte allt)
    Anonym (Nästa) skrev 2019-11-30 16:21:02 följande:
    Men du tycker Svenska killar är snygga
    Hur så? Vissa är väl snygga precis som muslimer. Föredrar visserligen mörka färger och hår och starka ansiktsdrag.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Nästa) skrev 2019-11-30 15:57:22 följande:

[quote=80069556][quote-nick]Anonym (Samma) skrev 2019-11-30 13:41:32 följande:[/quote-nickMen nu känner jag att jag har fått nog. Så jag tänker säga hejdå.

Blir det en blond kille du kommer att säga hej till?[/quote]

Nej det blir en svarthårig kille
  • Mimosa86
    trollamig skrev 2019-11-30 11:14:45 följande:

Han säger att han inte är lika redo för sånt som jag är, att det finns saker han vill bli klar med innan han tar vissa steg osv. Som det verkar syftar han på lägenhet och sånt. I mina öron låter det mer som en ursäkt dock.

Och det har han ju rätt att känna. Men du måste ju leva ett liv såsom DU vill. Och om du vill ha en relation som går frammåt och resulterar i giftemål etc så behöver du överväga om detta är rätt man för dig.
Svar på tråden han vill inte presentera mig för familjen trots att vi varit tillsammans i 3 år