• SagaG

    Rädd 16,5 åring

    Det finns inget lätt sätt att säga detta på så jag säger det bra. Jag är en lite mer än 16,5 år gammal. Jag har i hemlighet träffat en kille som är mycket äldre än mig. När vi senast träffades så glömde vi kondomen. Jag är nu rädd att jag är gravid. Om jag är det vett jag inte vad jag ska göra. Vet dock att jag inte vill behålla barnet. Skulle helst vilja ha en kirurgisk abort istället för en medicinsk. Tror inte jag klarar den känslomässiga stressen. 

    Vad ska jag göra? Hur ska jag förklara för minna förälder att jag kanske är gravid? Jag vill inte gå igenom en potentiell abort själv.

    Snälla ge några förlag är desperat!

  • Svar på tråden Rädd 16,5 åring
  • SagaG

    Att jag skulle vara gravid. Då vad minna föräldrar skulle säga göra. Sådana saker

  • BDN

    Gå till ungdomsmottagningen i veckan och förklara läget. Gör där gravtest och andra test för könssjukdomar. Så kan de hjälpa dig vidare.

  • SagaG

    Men det har knappt gått 1,5 veckor sedan det hände. Skulle det ändå funka att gå dit?

  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 18:18:09 följande:

    Att jag skulle vara gravid. Då vad minna föräldrar skulle säga göra. Sådana saker


    Vi bryter ner det i smådelar så länge.

    Om du är gravid har du ju en plan, att göra abort. Det blir inte så trevligt men du kommer att kunna må bättre när du vet att du valt det som är rätt för dig.

    Dina föräldrar kommer att känna allt möjligt, sorg, rädsla, ilska och säkert fler saker. De kanske höjer rösten, hotar med indragen månadspeng och utegångsförbud, kräver att få veta vem killen är osv. Å andra sidan kanske de håller om dig hårt och gläds åt att det inte var värre. Du känner dem ju bäst. Oavsett vad så kommer den stunden också att gå över, hur nervöst det än kan kännas innan och hur upprörda de än blir.

    Om du inte orkar ta samtalet öga mot öga kan du alltid skriva ett brev som de får läsa medan du är ute ett par timmar.
  • Anonym (--)

    Du borde ha koll på när ungefär du ska få din mens. 


    Avvakta ett par dagar efter du tror att mensen ska komma och ta ett gravtest. Din kille borde kunna sponsra dig med ett. Visar det positivt så får du ta beslut därefter, ingen inde att oroa sig innan. 


    Ont i magen och illamående är typiska symptom på stress vilket är naturligt att du känner om du tror att du är gravid utan att vilja vara det.

  • SagaG

    Om det är så att jag är gravid skulle det vara lättare om jag ljög. Altså att han kanske gick på samma skola som jag och vi hade träffats innan, men hade sex utan kondom? Och att jag lovat att inte säga vad han hette eller ser ut? Då för att han inte vill ha problem med finna föräldrar?

    Eller är det en super dålig idé?

  • Drottningen1970
    SagaG skrev 2019-11-30 17:20:20 följande:

    Jag är bara väldigt rädd just nu.


    Gissa hur rädd äcklet kommer att bli om du berättar att du är gravid.
  • Butterfly80
    SagaG skrev 2019-11-30 21:34:00 följande:
    13/9
    Hur kommer det sig att du inte haft mens sedan september?
  • Butterfly80

    Då ska du ha mens ungefär den 10 december? Vänta tills dess och om mensen inte kommer, så tar du ett test eller går till ungdomsmottagningen. Förstår att du är jätterädd, men försök att ta det ett steg i taget. Det är ju inte alls säkert att du är gravid, och om du skulle vara det, så kommer det att lösa sig. Du kommer att få hjälp vidare av ungdomsmottagningen. Försök bara att ta det lugnt tio dagar nu, och så testar du då. Tänk på att mensen också kan försenas vid stress och oro. Det KOMMER att gå bra det här, oavsett hur det är.

  • SagaG

    Tack för dinna snälla oxh hjälpsama ord. Ska föröka att ta det lugnt med det här och skolan.

  • Butterfly80
    SagaG skrev 2019-11-30 22:07:41 följande:
    Tack för dinna snälla oxh hjälpsama ord. Ska föröka att ta det lugnt med det här och skolan.
    Det låter jättebra. Ta hand om dig själv. Förstår att det här känns enormt stort och svårt, så var snäll mot dig själv. Det är inte så illa som det känns nu. Stor kram.
  • Anonym (--)
    SagaG skrev 2019-11-30 21:46:35 följande:

    Skrev fhelt el är det 13/11.


    Om du hade mens 13/11 senast och det va 1,5 vecka sedan ni hade sex så är chansen relativt liten att du är gravid. Det finns såklart en risk men den är liten.


    Och ljug inte för dina föräldrar om vem pappan är. Han får ta sitt ansvar, du har inte hamnat i den här situationen på egen hand.

  • SagaG

    Menade om jag skulle gå till umo i veckan som kommer då är det typ 1,5 sen det hände. Räknat ut att vi hade sex typ vid ägglossningen so chansen är större då

Svar på tråden Rädd 16,5 åring