• SagaG

    16,5 och kanske gravid

    Det finns inget lätt sätt att säga detta på så jag säger det bra. Jag är en lite mer än 16,5 år gammal. Jag har i hemlighet träffat en kille som är mycket äldre än mig. När vi senast träffades så glömde vi kondomen. Jag är nu rädd att jag är gravid. Om jag är det vett jag inte vad jag ska göra. Vet dock att jag inte vill behålla barnet. Skulle helst vilja ha en kirurgisk abort istället för en medicinsk. Tror inte jag klarar den känslomässiga stressen. 

    Vad ska jag göra? Hur ska jag förklara för minna förälder att jag kanske är gravid? Jag vill inte gå igenom en potentiell abort själv.

    Snälla ge några förlag är desperat!
  • Svar på tråden 16,5 och kanske gravid
  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 16:20:17 följande:

    Vad dum jag är


    Nej du är ung och lite oerfaren. Det som är bra är att du inser att du gjort ett misstag, då kan du lära dig av det och i framtiden göra bättre val.
  • Swagger

    Ta ett grav-test. Du kan köpa det i vilken livsmedelsbutik/apotek som helst.

    Oavsett vad testet visar pratar du med skolsyster och skolkurator/psykolog. De kommer kunna hjälpa dig. Synd att du inte känner att du kan prata med dina föräldrar. Hur kommer det sig?

  • SagaG

    Jag vet inte hur de kommer att reagera, och jag tror att jag kommer att få mer utskällning än hjälpsamma saker som jag faktiskt behöver. Men om jag är gravid tror, kan jag inte gå igenom en abort utan att de får veta.

  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 17:18:05 följande:

    Jag vet inte hur de kommer att reagera, och jag tror att jag kommer att få mer utskällning än hjälpsamma saker som jag faktiskt behöver. Men om jag är gravid tror, kan jag inte gå igenom en abort utan att de får veta.


    Jodå det kan du visst. Du måste inte tala om det för dem, men jag kan förstå att det rent praktiskt kan bli svårt om du ska ligga hemma och blöda med en massa med smärtor. Förslagsvis att du kan sova över hos en kompis just den dagen. Om du blöder efteråt behöver du inte berätta heller, eller skylla på att mensen kommit. Det där är din ensak, du har ingen skyldighet att berätta.
  • Swagger
    SagaG skrev 2019-11-30 17:18:05 följande:
    Jag vet inte hur de kommer att reagera, och jag tror att jag kommer att få mer utskällning än hjälpsamma saker som jag faktiskt behöver. Men om jag är gravid tror, kan jag inte gå igenom en abort utan att de får veta.
    Du måste inte berätta någonting för dina föräldrar, men jag skulle tro att de älskar dig och vill hjälpa dig oavsett vad som händer.

    Du kan ju prova att gå igenom det själv och endast prata med skolsyster/skolpsykolog/ungdomsmottagning... Du kan alltid berätta för dina föräldrar senare...
  • SagaG

    Ja men det är ju svårt att dölja om jag blöder mycket efteråt. Men att berätta för dem senare är ju ett alternativ

  • SagaG

    Ja men det är ju svårt att dölja om jag blöder mycket efteråt. Men att berätta för dem senare är ju ett alternativ

  • Swagger
    SagaG skrev 2019-11-30 18:15:37 följande:
    Ja men det är ju svårt att dölja om jag blöder mycket efteråt. Men att berätta för dem senare är ju ett alternativ
    Du kan troligen prata om väldiga menssmärtor om du vill dölja det.

    Jag hoppas innerligt att min dotter skulle prata med mig om något sånt här oroade henne... Jag skulle gissa att dina föräldrar känner lika.

    Kan du prata med dem om annat som oroar dig?

    Hur träffade du denna man som nästan är dubbelt så gammal som du?
  • SagaG

    På nätet vilket är en super dum ide. Ja ibland men jag känner att min mamma aldrig försöker att förstå sig på hur jag känner mig. Utan hon blir typ bara besviken på mig. Så det tar lite emot att prata med dem.

  • Swagger
    SagaG skrev 2019-11-30 18:34:07 följande:
    På nätet vilket är en super dum ide. Ja ibland men jag känner att min mamma aldrig försöker att förstå sig på hur jag känner mig. Utan hon blir typ bara besviken på mig. Så det tar lite emot att prata med dem.
    Genom någon app? Vem tog den första kontakten?
  • SagaG

    Om det är så att jag är gravid skulle det vara lättare om jag ljög. Altså att han kanske gick på samma skola som jag och vi hade träffats innan, men hade sex utan kondom? Och att jag lovat att inte säga vad han hette eller ser ut? Då för att han inte vill ha problem med finna föräldrar?

    Eller är det en super dålig idé?

  • Anonym (Anonym)
    SagaG skrev 2019-11-30 20:40:52 följande:

    Om det är så att jag är gravid skulle det vara lättare om jag ljög. Altså att han kanske gick på samma skola som jag och vi hade träffats innan, men hade sex utan kondom? Och att jag lovat att inte säga vad han hette eller ser ut? Då för att han inte vill ha problem med finna föräldrar?

    Eller är det en super dålig idé?


    Det är en dålig idé. "Den som ljuger måste ha bra minne", mao är det lätt att man försäger sig genom att säga en sak först men en annan senare, plus att det är dina föräldrar. De kan mycket väl tänkas inse att du ljuger bara genom att titta på dig. Om de frågar kan du väl säga nåt i stil med att det inte spelar någon roll vem han var, det är slut, ni kommer inte att ses, du har lärt dig nånting av det här osv. Förresten skulle du kanske fundera på att kolla dig för sexuella sjukdomar också eftersom ni haft oskyddat sex.
  • Swagger

    Något står inte rätt till med en 30-åring som aktivt letar upp barn/ungdomar på appar via nätet.
    Har han hotat/utpressat dig?

    Kommer du att träffa honom igen?

    Jag tycker inte du ska ljuga för dina föräldrar då är det bättre att berätta mindre.

Svar på tråden 16,5 och kanske gravid