• Anonym (Morris)

Berätta orsaken för baren

Jag har tagit beslutet att skiljas efter att min fru varit otrogen för några veckor sedan.

Har redan flyttat ut och till helgen kommer mina barn 11 & 14 år över till mitt nya
    boende för första gången.

Både barnen, hennes föräldrar och annan släkt har bombarderat mej med samtal
    och frågor om varför och vad är det som har hänt.

Jag har inte sagt något om orsaken, bara att vi inte kommer överens.
    Är under hård press från framförallt barnen som tycker att pappa blivit galen,
    pappa blivit ett svin som lämnar sin familj, pappa behöver läggas in på dårhuset
    Svärfar som säger att " det trodde jag inte om dej " Ja jag kan rada upp tusen
    till sådana kommentarer. Det tar på krafterna.

Jag har krävt att min snart fd fru skall berätta själv om orsaken. Hon vägrar och
    hotar att om jag berättar kommer jag aldrig få se barnen mera.
    Nu tror ju jag att det är ett tomt hot. Dom är så stora att dom kan bestämma själva.

Förutom chocken och sorgen över att jag snart är skild så skall jag få skulden över
    skilsmässan trots att det inte är jag som skyldig till detta.

Samt om det kommer ut ändå vad som hänt ( alla på fruns jobb vet vad som hänt )
    och det kommer fram bakvägen till barn och släkt hur det ligger till ?!
    Fyfan ingen rolig sits detta.  Tänk om det funnits ett "glömmbort" piller !

• Svar på tråden Berätta orsaken för baren
  • Anonym (gift hen)
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-18 13:49:20 följande:

Hej sorry för lång frånvaro.

jag behövde aldrig ta snacket med barn och andra.

Djungeltrumman sköte det utan min medverkan.

( det var ju allmänt känt på hennes arbete )

Så nu vet dom orsaken.  Stor sorg råder.

Svärfar ringt och ursäktat sitt beteende.

Sorry för din skull! Du verkar i alla fall ha en juste (fd) svärfar med ryggrad. Heder åt honom.
  • Anonym (Morris)
    Anonym (gift hen) skrev 2019-12-18 14:23:07 följande:
    Sorry för din skull! Du verkar i alla fall ha en juste (fd) svärfar med ryggrad. Heder åt honom.
    Tack, ja jag är glad att jag har honom ( -tillbaka ...)
  • Plupp73
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-18 14:26:17 följande:

Tack, ja jag är glad att jag har honom ( -tillbaka ...)

Det blev ju på bästa sätt utifrån situationen. Fakta kom fram, men inte via dig - så hennes tomma hot blev utan grund. Du fick respekt av din svärfar. Skönt i röran låter det trots allt.

Allt gott, god jul (inte menat ironiskt)
  • molly50
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-18 13:49:20 följande:
    Hej sorry för lång frånvaro.

jag behövde aldrig ta snacket med barn och andra.
    Djungeltrumman sköte det utan min medverkan.
    ( det var ju allmänt känt på hennes arbete )

Så nu vet dom orsaken.  Stor sorg råder.
    Svärfar ringt och ursäktat sitt beteende.
    Det låter som att du har en svärfar med hedern i behåll i alla fall.
    Hur går det i övrigt då? Har exet fått veta att alla vet?
    Och har barnen fått veta också?
  • Anonym (Morris)

alla inkl barnen vet nu vad som hänt. ändå, ingen rolig situation för någon
    inblandad. 

• Anonym (Nu igen)
    AndreaBD skrev 2019-12-04 19:07:24 följande:

En annan möjlighet är ju också att NI BÅDA säger att ni separeras för att ni inte kommer överens, inte har något gemensamt längre. Eller något åt det hållet. Man behöver inte gå in i sånt, att hon varit otrogen. 

Det måste ju vara så att hon har låtsats att det bara är DU som vill separera ("helt utan anledning"). Om du kräver av henne att hon övertygar barnen att hon också vill separeras, så blir ju inte du boven. Eller är det lite för sent för att svänga nu, har hon redan sagt att du lämnat henne i sticket? 

Så ofta språkläraren dyker upp och ger dåliga råd!
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-18 14:21:21 följande:

Jag vet inte vad vi skall prata igenom ?  Det är ju som det är.

Jag kan aldrig förändra hennes beteende men jag kan välja hur jag vill leva och

med vem.

Ja det är som det är. Riktigt att du inte kan förändra hennes beteende. Du kan söka orsak och ev förståelse även om du inte tycker lika. Du bör se din egen del i det hela. Du kan välja att förändra ditt beteende och välja hur du vill leva och med vem. Helt riktigt.

Önskar dig bäring på tillvaron och en fridfull jul. Bjud fd svärfar på en whiskypinne.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-12-18 23:33:25 följande:
    Ja det är som det är. Riktigt att du inte kan förändra hennes beteende. Du kan söka orsak och ev förståelse även om du inte tycker lika. Du bör se din egen del i det hela. Du kan välja att förändra ditt beteende och välja hur du vill leva och med vem. Helt riktigt.

Önskar dig bäring på tillvaron och en fridfull jul. Bjud fd svärfar på en whiskypinne.
    Ursäkta, men måste det alltid vara så att den bedragne har del i otroheten.
    Tror inte det. Men det är väl så kanske, att om det är en kvinna som är otrogen är det mannen som är orsaken till det???
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (FYI) skrev 2019-12-18 23:46:52 följande:

Ursäkta, men måste det alltid vara så att den bedragne har del i otroheten.

Tror inte det. Men det är väl så kanske, att om det är en kvinna som är otrogen är det mannen som är orsaken till det???

Jag vet din inställning. För att förtydliga för dig så tycker jag att det finns alltid en vinst i att resonera kring otroheten. Spelar ingen roll om det är man eller kvinna. Man är två i relationen. Inte ute efter vems fel det är. Om man tittar på situationen eller då i det här fallet otrohet så ska man se sin del. Det betyder inte per automatik att den bedragne är orsak. Bra att rannsaka sig själv. Konstatera att man hade del i det eller inte.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-12-19 08:33:46 följande:
    Jag vet din inställning. För att förtydliga för dig så tycker jag att det finns alltid en vinst i att resonera kring otroheten. Spelar ingen roll om det är man eller kvinna. Man är två i relationen. Inte ute efter vems fel det är. Om man tittar på situationen eller då i det här fallet otrohet så ska man se sin del. Det betyder inte per automatik att den bedragne är orsak. Bra att rannsaka sig själv. Konstatera att man hade del i det eller inte.
    Och...I sista ändan, har det någon betydelse?
    Kan du ge ett exempel på "del" i otrohet, som en partner begår, och som skulle göra sveket mindre? Eller skall man dela sveket?
    Jag tycker ts har handlat helt rätt i den sits han hamnat i, och vi vet om.
  • Anonym (..)
    Jag tror nog de flesta grubblar och försöker se orsaker. Men därmed inte sagt att jag tycker att man måste sitta ner och prata med /fd/ partnern om man inte har lust. Jag menar, jag kanske visst beteende kanske bidrar till att just jag utsätts för, låt oss säga bedrägeri, stöld, överfall, våldtäkt, misshandel, men det innebär inte att jag har vare sig lust eller skyldighet att sitta ner med gärningsmannen och prata igenom saken för att se min "del" i att just jag utsattes.

Innan någon säger att det är stor skillnad på sådana lagbrott och otrohet så talar jag om parallellerna, inte om exakt likhet. Vi har en person med en beredskap för att utsätta andra för stöld, kroppsliga övergrepp eller kontraktsbrott/otrohet och vi har någon som utsätts för det, och ofta i någon mån underlättat för den andre att utsätta just honom/henne för detta. De är fullt möjligt att bedöma att något i en relation kan ha ökat risken för en otrohet från en person med beredskap att vara otrogen, utan att därför vara intresserad av att reda ut något och än mindre  ursäkta handlandet.

Från vad jag sett i privatlivet är det för övrigt vanligare att män är ointresserade av att reda ut saker eller ens ha kontakt när det väl är klart att relationen är över. Oavsett vem som tagit beslutet om separation.
  • Anonym (Morris)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-12-18 23:33:25 följande:

Vad svamlar du om ?  " Du bör se din egen del i det hela."
    " Du kan välja att förändra ditt beteende och välja hur du vill leva "

Hur fan kan du uttala dej på det viset utan att ha ETT ENDA FAKTA !?

Min ( snart ) fd hustru har under alla år haft väldigt svårt att hantera alkohol.
    När hon dricker och är på fest eller på krogen så har hon väldigt lätt att glömma
    bort att hon är gift.  Pga detta har hon under långa perioder avstått från att dricka
    Det har aldrig vad jag vet gått så långt att hon varit otrogen utom den gången nu för
    drygt en månad sedan.

Vilken del har jag i detta ? Du skriver ju att jag skall se min egen del ?
    Vad skall jag förändra i mitt beteende ?  Seriöst
  • Anonym (Nu igen)
    Hur tänker du när du skriver såhär? Förstår om du skulle vara hans fru, annars är det bara massa ord tagna ur luften. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-19 14:01:58 följande:

Vad svamlar du om ?  " Du bör se din egen del i det hela."

" Du kan välja att förändra ditt beteende och välja hur du vill leva "

Hur fan kan du uttala dej på det viset utan att ha ETT ENDA FAKTA !?

Min ( snart ) fd hustru har under alla år haft väldigt svårt att hantera alkohol.

När hon dricker och är på fest eller på krogen så har hon väldigt lätt att glömma

bort att hon är gift.  Pga detta har hon under långa perioder avstått från att dricka

Det har aldrig vad jag vet gått så långt att hon varit otrogen utom den gången nu för

drygt en månad sedan.

Vilken del har jag i detta ? Du skriver ju att jag skall se min egen del ?

Vad skall jag förändra i mitt beteende ?  Seriöst

Jamen nu kommer det fakta upp på bordet. Eller så har jag missat hennes alkoholproblem totalt. Då förstår jag att du blir arg på mig när jag svamlar om att gå igenom situationen och rannsaka sig själv. Ber om ursäkt! Då förstår jag fullt och fast ditt beslut om separation. Hoppas hon till slut inser att hon behöver behandling för sin alkoholism.

Vill också bara säga att självklart ska ingen behöva konfronteras med sin gärningsman. Då har det kommit upp på en helt annan nivå.
  • molly50
    Anonym (Camilla) skrev 2019-12-19 20:15:17 följande:
    Jamen nu kommer det fakta upp på bordet. Eller så har jag missat hennes alkoholproblem totalt. Då förstår jag att du blir arg på mig när jag svamlar om att gå igenom situationen och rannsaka sig själv. Ber om ursäkt! Då förstår jag fullt och fast ditt beslut om separation. Hoppas hon till slut inser att hon behöver behandling för sin alkoholism.

Vill också bara säga att självklart ska ingen behöva konfronteras med sin gärningsman. Då har det kommit upp på en helt annan nivå.
    Jag tycker inte heller att man ska behöva konfronteras med sin otrogne partner och rannsaka sig själv.
    Även om man kanske har en del i att det blev som det blev så har ju partnern ändå gjort valet att vara otrogen.
    Trots att där kanske funnits andra,bättre val. Att prata och försöka lösa problemen eller göra slut.
    Man är aldrig ansvarig för andras val och handlingar.
  • Anonym (Morris)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-12-19 20:15:17 följande:

Tack

Jag tror faktiskt inte att hon är alkoholist alls.
    Hon har bara väldigt svårt att hantera alkohol dom få gångerna hon dricker.
    Har hon väl börjat så finns det inget stopp och hon blir som en tonåring igen.

Alla hanterar saker på sitt eget sätt och många har sagt att jag borde träffa någon
    psykolog eller motsvarande.  Jag tycker inte det är nödvändigt.

Har en mycket klok kompis som jag pratat med säkert 10 gånger sedan det inträffade och dessa samtal har givit mej en hel del insikter.
    Tror en bra kompis kan vara lika bra som en psykolog om man nu inte har svåra
    problem  ( Han är grävmaskinist )

En sak som han sa som tog mej väldigt hårt var att jag och min fd haft någon form
    av pappa/dotter förhållande ( trots att vi är jämnåriga )
    Hon har betett sig illa på fester osv och fått skäll av mej, som hon vore en olydig
    tonårsflicka. Sen få be om lov att gå på fest igen och lova att inte dricka, men ändå gjort det och varit olydig igen.
    Han har så himla rätt i det och det kändes så äckligt och avtändande.

• Anonym (Camilla)

Skönt att höra att du har en sådan fin och klok kompis. Du har ju gjort viktiga insikter. Väldigt bra jobbat av er båda. Hoppas du når acceptans och ett lugn i det du upptäckt. Att du kan släppa det och få bäring på tillvaron igen. Önskar igen en lugn och fin jul!

• Tecum
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-20 09:10:05 följande:
    Tack

Jag tror faktiskt inte att hon är alkoholist alls.
    Hon har bara väldigt svårt att hantera alkohol dom få gångerna hon dricker.
    Har hon väl börjat så finns det inget stopp och hon blir som en tonåring igen.

Alla hanterar saker på sitt eget sätt och många har sagt att jag borde träffa någon
    psykolog eller motsvarande.  Jag tycker inte det är nödvändigt.

Har en mycket klok kompis som jag pratat med säkert 10 gånger sedan det inträffade och dessa samtal har givit mej en hel del insikter.
    Tror en bra kompis kan vara lika bra som en psykolog om man nu inte har svåra
    problem  ( Han är grävmaskinist )

En sak som han sa som tog mej väldigt hårt var att jag och min fd haft någon form
    av pappa/dotter förhållande ( trots att vi är jämnåriga )
    Hon har betett sig illa på fester osv och fått skäll av mej, som hon vore en olydig
    tonårsflicka. Sen få be om lov att gå på fest igen och lova att inte dricka, men ändå gjort det och varit olydig igen.
    Han har så himla rätt i det och det kändes så äckligt och avtändande.

Men vad skulle du gjort istället då? När hon beter sig illa måste du ju säga ifrån, att bara släta över  problem har aldrig löst något.
Svar på tråden Berätta orsaken för baren