• Anonym (Hjälp)

    Kan någon snälla hjälpa mig att tolka provsvaren?

    Proverna är tagna på dag 3.

    FSH : 5.1 U/L

    Referensintervall : Follikelfas: 2.5 - 10 IE/L Midcykel: 3.4 - 33 IE/L Lutealfas: 1.5 - 9.1 IE/L

    S-Lutropin (LH) : 1.7 U/L

    Referensintervall : Follikelfas: 1.9 - 13 IE/L Midcykel: 8.7 - 76 IE/L Lutealfas: 0.5 - 17 IE/L

    S-Östradiol, total : 104 pmol/L

    Referensintervall : Follikelfas: 70 - 530 pmol/L Midcykel: 230 - 1300 pmol/L Lutealfas: 200 - 790 pmol/L

  • Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig att tolka provsvaren?
  • Anonym (Gas)

    Inga prover jag känner igen från mitt arbete tyvärr.

    Ring 1177 och be dom förklara.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Gas) skrev 2019-12-04 16:59:08 följande:

    Inga prover jag känner igen från mitt arbete tyvärr.

    Ring 1177 och be dom förklara.


    Dom vet nog inte sånt. Det är hormonprover som man tar för att kolla fertiliteten.
  • Anonym (Li)

    Jag är verkligen ingen expert på fertilitet, men dag 3 är ju follikelfasen, så alla värden verkar vara inom referens utom LH. Vad det står för kan jag inte svara på.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Li) skrev 2019-12-04 17:17:11 följande:

    Jag är verkligen ingen expert på fertilitet, men dag 3 är ju follikelfasen, så alla värden verkar vara inom referens utom LH. Vad det står för kan jag inte svara på.


    Tack för svar!
  • Anonym (Hjälp)

    Någon som vet vad lågt LH betyder?

  • 1234568

    Ett lågt LH värde talar för sekundär äggstocksvikt. Betyder att det inte igentligen är fel i självaste äggstockarna, men något problem med hypofysen (liten körtel i hjärnan som styr våra hormoner) så leder till problem i äggstockarna.

    Din läkare kan förklara närmare. Är andra hormoner testade? Tex T4, korsol, prolaktin..? Problemet sitter högst troligtvis i hypofysen, oftast i form av en godartad tumör.

  • 1234568

    Om man använder p-piller kan man också låga LH nivåer, samma om man av någon anledning behandlas med testosteron.

  • Anonym (Hjälp)
    1234568 skrev 2019-12-06 12:11:53 följande:

    Ett lågt LH värde talar för sekundär äggstocksvikt. Betyder att det inte igentligen är fel i självaste äggstockarna, men något problem med hypofysen (liten körtel i hjärnan som styr våra hormoner) så leder till problem i äggstockarna.

    Din läkare kan förklara närmare. Är andra hormoner testade? Tex T4, korsol, prolaktin..? Problemet sitter högst troligtvis i hypofysen, oftast i form av en godartad tumör.


    Tack för svar! Betyder inte det att man kommit i ett tidigt klimakterium? Ja TSH, prolaktin och såna tester är tagna, dom var normala.
  • Anonym (Hjälp)
    1234568 skrev 2019-12-06 12:14:15 följande:

    Om man använder p-piller kan man också låga LH nivåer, samma om man av någon anledning behandlas med testosteron.


    Jag slutade med Cerazette för ungefär 4 månader sedan, det borde väl inte påverka såhär långt efteråt?
Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig att tolka provsvaren?