• Fri 6 Dec 2019 23:12
    3734 visningar
    8 svar
    8
    3734

    Mäktiga namn till barn

    Hej,

    Önskar tips på namn med pondus för både pojke och flickor.

    Helst inte smeknamn på "riktiga namn" tex. Alex är en förkortning av Alexander.

  • Svar på tråden Mäktiga namn till barn
  • Barbro­45
    Sat 7 Dec 2019 03:59
    #1
    +1

    Nu förutsätter jag att du avser namn för någon som växer upp i Sverige. Långa namn ger ett starkare intryck än korta. Emil jämfört med Alexander, nackdelen där är att det troligen blir Alex och smeknamn är sällan namn med pondus. Traditionella svenska och fornnordiska namn som inte automatiskt ändras till ett smeknamn brukar fungera. Namnet bör avslutas med en konsonant, det är gör väldigt ofta för pojkar för flickor är det färre.

    Ingemar, Alvar, Arvid, Joar, Leif, Björn, Ulf, Birger, Bjarne, Håkan, Lars, Ragnar, Sixten, Sten. Erik, Emil, Anders. Ingrid, Karin, Kerstin , Sigrid, Astrid, Bodil, Idun, Ingegerd, Estrid, Gudrun, Helga, Turid. Men vilka namn som signalerar styrka och självständighet är nog rätt individuellt, ofta associerar man namn till någon man känner till.

  • Kusine­n
    Sat 7 Dec 2019 06:31
    #2

    Oj, vad svårt. Men tänker då på namn som sticker ut och som bryter lite mot normen mennjnte för mycket och som inte är för söta, kaxiga eller trendiga. Oftast längre namn.

    Caesar, Rafael, Leander, Balthasar, Enok, Ossian, Matteus, Viking

    Albertina, Eliana, Beatrice, Valentina, Isadora, Eleonora, Alfrida, Solveig

  • Kusine­n
    Sat 7 Dec 2019 06:48
    #3

    Sen tänker jag också på namn som är fel generation men inte för vanliga i den generationen. Men det är en balansgång, kan uppfattas "töntigt" också. Jag tänker på barnens mororgeneration. Så namn (men inte de i topp) från 60talet där nånstans. Men svårt för mig att välja bland de, då jag är för när i generation och ibte tycker att de namnen låter tillräckligt nya, men skulle ju kunna vara tex Jeanette, Yvonne, Vivianne, Monica, Charlotte, Liselotte, Therese, Joakim, Jonathan, Torbjörn, Kjell-Åke (eller nån lite ovanligare kombination), Staffan.

  • Sat 7 Dec 2019 08:13
    #4

    Valentina, Isolde, Isabella, Diana, Elvira, Viveca, Beatrice, Alfhild, Christina, Jeanette, Betty, Villemo, Martina, Francesca, Alfrida, Gunilla, Cornelia

    Valentin, Enok, Eskil, Matteus, Greger, Mikael, Didrik, Cornelis, Spencer, Pontus, Patrik, Clemens, Fabian, Petrus, Fredrik, Nickodemus, Baltasar, Tor, Odin,

  • Sat 7 Dec 2019 10:22
    #5

    Bibliska patriarker

    Jacob Isak Adam

  • Sat 7 Dec 2019 10:56
    #6

    Amadeus kanske? = >

  • Mon 9 Dec 2019 15:23
    #7
    +2
    Phenomalina skrev 2019-12-06 23:12:59 följande:

    Hej,

    Önskar tips på namn med pondus för både pojke och flickor.

    Helst inte smeknamn på "riktiga namn" tex. Alex är en förkortning av Alexander.


    Djurnamn låter generellt mäktiga
    Björn
    Ulf
    Lo
    Falk
    Are
    Ulvheden
    Ulvhedin eller kung- och kejsarnamn som Julius Petrus Augustus Octavius David Gustaf mfl.
    eller vikinganamn som Rangnar
    Brynjolf
    Sten
    Thor
    Balder
    Oden
    Grim
    eller Viking

    Namn som slutar på en konsonant har en tendens att låta starka till flickor.
    Ingrid
    Eivor
    Edith
    Ester
    Astrid
    Hillevi
    Inger
    Ruth
    Idun
    Sigrid
    Hildegard
    Sabine
    och Agneta är starka namn
  • Anonym (2019)
    Mon 9 Dec 2019 15:42
    #8

    Adolf 

Svar på tråden Mäktiga namn till barn