• MikeThinker

    Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor

    Jag är ett före detta Jehovas vittne. Uppvuxen i religonen och en gång troende. Lämnade religonen i 30-års ålder efter att ha kommit till "nya" insikter.

    Ställ dina frågor om sådant du undrar över.

  • Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-29 18:08:02 följande:
    PS, man behöver inte vara en regelrätt församling med en fast kyrka för att ge akt på och sporra varandra. Sammankomster är inte baserade på antal deltagande, det finns inget nummer. 
    Kommentar på det?
    Du kanske kan starta en? Du har ju redan uppfunnit din egen religion. Praktiskt när man tycker Bibeln ställer för mycket krav..
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-29 18:08:02 följande:
    PS, man behöver inte vara en regelrätt församling med en fast kyrka för att ge akt på och sporra varandra. Sammankomster är inte baserade på antal deltagande, det finns inget nummer. 
    Kommentar på det?
    Du kanske kan starta en? Du har ju redan uppfunnit din egen religion. Praktiskt när man tycker Bibeln ställer för mycket krav..
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2020-03-29 18:20:12 följande:
    Du kanske kan starta en? Du har ju redan uppfunnit din egen religion. Praktiskt när man tycker Bibeln ställer för mycket krav..
    Jaaa, verkligen eller hur herr goddag yxskaft!
  • kt h
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-29 18:08:02 följande:

    PS, man behöver inte vara en regelrätt församling med en fast kyrka för att ge akt på och sporra varandra. Sammankomster är inte baserade på antal deltagande, det finns inget nummer. 

    Kommentar på det?


    Jag tycker det låter som en bortförklaring, förmodligen för att du är så udda att du inte passar in i någon församling eller rörelse.

    Du kan fråga dig om problemet verkligen är alla andra eller du själv.
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-30 00:05:20 följande:
    Jaaa, verkligen eller hur herr goddag yxskaft!
    Ja gör som du vill om du orkar typ. Perfekt!
  • Anonym (Anna)
    kt h skrev 2020-03-30 07:21:49 följande:
    Jag tycker det låter som en bortförklaring, förmodligen för att du är så udda att du inte passar in i någon församling eller rörelse.

    Du kan fråga dig om problemet verkligen är alla andra eller du själv.
    Jag behöver inte fråga mig själv någonting. Du däremot kan ju fråga dig varför du följer en falsk sekt som så uppenbart ändrar i och går utanför skrifterna. Hade du levt på Jesu tid hade du säkert var en utomordentligt bra farisée och du hade absolut gjort motstånd mot Kristus. 

    Säg mig vilken bibelvers som säger att vi behöver tillhöra en fysisk kyrka för frälsning. Säg mig även vilken bibelvers som säger att det är ok att tillhöra en falsk sådan, särskilt en antikrist organisation. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-30 16:46:51 följande:
    Jag behöver inte fråga mig själv någonting. Du däremot kan ju fråga dig varför du följer en falsk sekt som så uppenbart ändrar i och går utanför skrifterna. Hade du levt på Jesu tid hade du säkert var en utomordentligt bra farisée och du hade absolut gjort motstånd mot Kristus. 

    Säg mig vilken bibelvers som säger att vi behöver tillhöra en fysisk kyrka för frälsning. Säg mig även vilken bibelvers som säger att det är ok att tillhöra en falsk sådan, särskilt en antikrist organisation. 
    8Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus. (Kol2:8)

  • kt h
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-30 16:46:51 följande:
    Säg mig vilken bibelvers som säger att vi behöver tillhöra en fysisk kyrka för frälsning.
    Återigen, min fråga var inte om det är nödvändigt för frälsning, jag frågade om kristna ska följa eller ignorera dom här orden:

    "låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra" (Hebr 10:25 Bibel2000)
  • Anonym (Anna)
    kt h skrev 2020-03-30 18:27:43 följande:
    Återigen, min fråga var inte om det är nödvändigt för frälsning, jag frågade om kristna ska följa eller ignorera dom här orden:

    "låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra" (Hebr 10:25 Bibel2000)
    Och min fråga är, ska kristna ignorera bibelns varning om att inte ha kontakt med andevärlden? Varför svarar du inte på den? Du fortsätter i din gamla vanliga stil med att kräva svar men vägrar att svara på simpla direkta frågor själv (för att det inte går). 

    Hur många människor måste man vara för att få bli kallad en sammankomst?Står det nåt i bibeln om det? 50,000? 10,000? 1000? 100? 4? Står det nåt i bibeln om att själva platsen man möts upp på avgör om det är en sammankomst eller ej? 

    Vad är bättre av att bli vägledd av helig ande eller att låta en blind leda en annan blind ner i gropen?
  • Anonym (dude)

    Varför kan inte medlemmarna utbilda sig? (Universitet, etc.) 

  • MikeThinker
    Anonym (dude) skrev 2022-02-17 18:07:19 följande:

    Varför kan inte medlemmarna utbilda sig? (Universitet, etc.) 


    Det stämmer att det inte ses som positivt med högre utbildning inom jv. Högre utbildning kan vara sådat som kräver högskola eller universitet, t ex yrken som jurist, läkare, statsvetare etc.  Det ses som att man investerar tid i den här värden. Denna tiden skulle man hellre lagt på att knacka dörr. Så man menar att det är en felprioritering av sin tid och engagemang. Rentav en form av egoism.

    Jag studerade själv på högskolan vilket jag fick försvara mot församlingen. Att jag gick emot organisationens på denna punkten är jag mycket glad för idag. Jag vet att fler som var yngre följde i detta "uppror" efter mig.

    En reflektion kring det hela är att man egentligen tagit en mycket konstig inställning till högre utbildning och att man saknar stöd från Bibeln i en sådant här fråga. Jag tror inget jv skulle kunna visa från Bibeln var denna "lära" finns. Så en egensnickrad regel med konsekvensen att många jv har låg utbildningsnivå. 

    En fara med utbildning är så klart att man lär sig  tänka och reflektera och ifrågasätta utifrån vetenskapliga metoder. Så i det hade jv faktiskt rätt. Utbildning var ett steg på vägen till att jag lämnade organisationen.
Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor