Ess skrev 2019-12-15 10:27:03 följande:
Ja, man sitter ju inte och drar upp en fd partner till henne som tex misshandlat henne och burit sig hemskt illa åt mot henne. Hur kul är det, och vad tjänar man på att sitta och älta det varje gång man träffar henne?
Hur gärna tror du att hon vill träffa en om man drar upp en person som gjort henne illa varje gång man träffas?
Hade du själv dragit upp ämnet?
Ja, herregud...
Allt är så extremt för dig. Dessutom extremt negativt, kategoriskt, fyrkantigt, onyanserat, konfrontativt, kolliderande, exkluderande, avvisande, repellerade, omejslat, stångande, hämndgirigt, oförstående, oförlåtande och definitivt och alltid oeftergivligt att det därför sällan fungerar att resonera med dig om något som helst ämne. Det finns liksom inga grader av något och allt ska bemötas, behandlas och krossas med samma stampande, stickande, skärande metoder.
Ess skrev 2019-12-15 10:20:56 följande:
Jag har också en lång relation bakom mig med exmaken, men inte pratar vi om honom för det. Det är slut och har varit i många år!
Jag tycker det är socialt klumpigt och oförskämt att dra upp exen, speciellt när det har varit/är mycket infekterat. Man måste få sitta ner och prata med bekanta i lugn och ro utan att de ska dra upp något otrevligt och infekterat varje gång man träffas. Det räcker att man tvingas diskutera de senast utspelen hemma, åker man bort så vill man kunna släppa det och få lite sinnesro i alla fall de timmar man är borta.
Våra ex är oftast inte heller ett eget ämne som vi avsätter timmar i andra sällskap för att tala om. De förekommer däremot i många samtal där de så att säga är och förblir ett naturligt inslag i det vi för tillfället pratar om. Vi har inte ersatt dem med ett pipande läte och vi hoppar heller inte över deras namn för att skona andra - men så behöver vi ju inte heller göra det eftersom ingen av oss levt i den misär som dina exempel alltid och hela tiden ger vid handen existerar i antingen ditt liv eller i din omgivnings liv och leverne. För oss (och för alla VI känner i VÅR omgivning) är våra långa och viktiga relationer till andra människor inte något otrevligt som måste amputeras vare sig för vår eller andras skull.
För den händelse att jag någonsin träffar någon som levt i så unkna och destruktiva relationer att deras tidigare partners namn inte under några omständigheter kan omnämnas utan att någon i sällskapet får kväljningar eller utslag av PTSD lovar jag att inte vara så socialt klumpig och oförskämd att jag drar upp deras ex när de i lugn och ro vill sitta och prata med bekanta och vila sig från allt elände de genomgått i livet.
I allt övrigt vidhåller jag vad jag tidigare skrivit i tråden.