• Linda5

Ni som tycker det är bra med statlig skatt

Blir lite ledsen när folk direkt hugger att den som tjänar så bra kan gott lägga mer i skatt. I många fall har den med hög lön studerat länge och fått studieskulder. 

Kalle började jobba på Volvo som 16 åring han tjänar
    År 1-5 300 000kr = 1 500 000
    År 6-10 350 000 = 1 750  000
    År 11-15 400 000 = 2 000 000
    År 16-25 450 000 = 4 500 000

När Kalle är 41år har han tjänat Totalt: 9 750 000 kr

Bosse gick 4 år gymnasie och sen 6 år på Högskola
    Han har under studierna tagit studielån men oxo fått bidrag så jag räknar på mellanskilnaden 
      År 1-4 Studiebidrag 1250kr/ månad= 50 000kr
    År 5- 11 Studielån = - 500 000kr
    År 5-11 Studiebidrag = 150 000kr
    Detta förutsätter att man inte behöver låna till själva utbildningen då kan lånet öka med det dubbla.
    När Bosse är färdig så går han med handlesning i 1 år med endast grundlön 
    År 12 =300 000kr
    Efter det startar han eget företag och dom första åren tar han minimalt med lön ( de flesta företagare har 5 hundår innan det börjar gå runt) samt jobbar 12 timmar /dag
    År 13-20 225 000= 1 800 000kr
    Nu börjar det gå bra
    År 20-25 500 000kr =2 500 000

När Bosse är 41år har han tjänat Totalt: 4 800 000- studielånet = 4 300 000
    Dvs han ligger 5 450 000 mindre i inkomst än Kalle sett över 25 år 

MEN när Bosse sen
    År 26 tjänar över 500 000 i årsinkomst då ska han straffas och betala statlig skatt för ingen är faktiskt värd den lönen.
    Men Kalle som fått ut mer än 5 000 000kr mer under årenslopp han ska inte betala något extra ( oftast är det "Kalle " som gnäller att dom rika ska bara ha mer).

• Svar på tråden Ni som tycker det är bra med statlig skatt
  • Praktisk58

Utan statlig skatt - ingen högskola eller studielån.

Utan högskolan hade vi inte haft volvo och Kalle hade varit arbetslös utan statlig akassa.

• Kusinen

Jag tycker att ditt exempel är lite märkligt. Varför dra in företagare om det är löneskatt som du vill diskutera?

Dessutom finns det många som studerat på universitetet utan att komma upp i en lön som ger statlig löneskatt, så det är också ett märkligt argument. Och som sagt gynnas ju den som går på universitetet av skattesubventionerade universitetsstudier.

Så är universitetsstudier och "orättvisan" med det ditt enda argument mot statlig löneskatt tycker jag att det är rätt svaga argument.

Varför slutar du din uträkning när de är 41 år? Varför jämför du Bosse med någon utan högskoleutbildning som med tanke på det har en väldigt hög lön? 37500 vid 32 års ålder utan ens gymnasieyutbildning är en väldigt hög lön. Visst finns det de som har det men varför jämföra med ytterligheterna?

• Finansen7

Sverige behöver högutbildade. Därför finns inte studieavgifter och studielånen är förmånliga. Det är inte utformat så för att några ska bli priviligierade med betald utbildning. Det är tillgängligt för alla.

Ingen av mina kursare chillade igenom sin utbildning. Samtliga jobbade parallellt inom yrkena vi studerade till plus ibland extrakurser eller ytterligare ett jobb. Säkert hälften tog kurser i utlandet för att få kurser som inte finns här och lära sig ytterligare ett språk. Alla väldigt sugna på att börja jobba. Så det beror på ambitionsnivå vad man får det till.

En eftergymnasial utbildning kan betyda i princip vad som helst. Många akademiker får inte payback i lönekuvertet och studielånen ska betalas tillbaka. Så att det med någon sorts automatik skulle vara någon sorts drömtillvaro, nej.

• Limajo

Jag betalar statlig skatt med glädje. Självklart ska vi som har det bättre ställt bidra mer. Sen pluggade jag inte i första hand för att få en bra lön (även om det alltid varit viktigt för mig att stå på egna ben ekonomiskt) utan för att få ett roligt och utvecklande jobb.

Sedan är det som flera sagt konstigt att du drar in en företagare i ditt räkneexempel, plus att det inte alls är alla som startar eget när man har ett antal års erfarenhet i ryggen som behöver slita med minimalt uttag i flera år. Du har bara tagit de siffror som behövs för att bevisa den poäng du vill göra. Det är ett ganska bristfälligt sätt att argumentera.

• brallison
    Linda5 skrev 2019-12-16 16:09:04 följande:
    Absolut är det valfritt att starta eget. Men tänk om ingen startade företag i vårt land, vad skulle hända då?
    De flesta som startar företag har inte gymnasial utbildning, så det kommer inte riktigt in i formel.
  • Praktisk58
    Fiona M skrev 2019-12-17 08:11:29 följande:

Gick Kalle in med en lön på 25' som 16-åring?

Med den här mattematiken så förstår alla att TS inte har så stora studielån.
  • Nonym
    Praktisk58 skrev 2019-12-17 08:18:43 följande:

Med den här mattematiken så förstår alla att TS inte har så stora studielån.

+1
  • Tonårsmamman1
    Limajo skrev 2019-12-17 07:18:05 följande:

Jag betalar statlig skatt med glädje. Självklart ska vi som har det bättre ställt bidra mer. Sen pluggade jag inte i första hand för att få en bra lön (även om det alltid varit viktigt för mig att stå på egna ben ekonomiskt) utan för att få ett roligt och utvecklande jobb.

Sedan är det som flera sagt konstigt att du drar in en företagare i ditt räkneexempel, plus att det inte alls är alla som startar eget när man har ett antal års erfarenhet i ryggen som behöver slita med minimalt uttag i flera år. Du har bara tagit de siffror som behövs för att bevisa den poäng du vill göra. Det är ett ganska bristfälligt sätt att argumentera.

Håller med.
  • snedtak

Var får man fast jobb som 16-åringen med den lönen?
    Inte på Volvo i alla fall, för de har 18-årsgräns på bandet. Samt godkänt i Svenska, Engelska och Matte.

Varför Bosse studerar 4+6 år överstiger också min förståelse. Mer rimligt är 3+3 eller 3+5, beroende på vad Boss läser. Om Bosse är lite smart jobbar han ett par år innan har blir egen företagare. Som akademiker kan man få rätt schyssta villkor, och kontaktnätet är bra att ha när an driver eget.

• Noname00

Varför ska man ta hänsyn till studer /studielån?
    Bättre om alla betalar samma saktt på samma ln oavsett om man studerat eller ej.

• Steven01

Sett just den här trådstarten på flera ställen bla FB. Var har ts snott den från början kan man undra?

• Themis

Jag har inget emot att betala statlig skatt, jag är stolt över vårt lands förmåner och utbildningsmöjligheter och jag svälter knappast.

Med tanke på att Svensson vanligen gnäller över vad riksdagsmännen tjänar (68 400 kr/mån), och att jag i veckan hörde direkt från källan att den senast anställda läkaren på en vanlig vårdcentral i en bonnhåla i närheten fått 110 000 kr/månad för att stanna kvar i bonnhålan ett år, så tycker jag nog att det är rätt att det betalas lite statlig skatt på så höga löner.

Så jag skulle säga att exemplet ovan är off på mer än ett sätt faktiskt.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Kverulant67
    Finansen7 skrev 2019-12-16 15:51:28 följande:

Statlig inkomstskatt är en av statens minsta intäkter men verkar vara den allra viktigaste för vissa personer.

Vad har du för fakta på det????
  • Kverulant67
    Finansen7 skrev 2019-12-16 15:51:28 följande:

Statlig inkomstskatt är en av statens minsta intäkter men verkar vara den allra viktigaste för vissa personer.

Såg efter ha googlat på det att det står för 10% av skatteintäkterna, så du tycker att det är en liten del????
  • Kverulant67
    Limajo skrev 2019-12-17 07:18:05 följande:

Så du tycker inte att vi bidrar mer med att redan betala ca 3 ggr så mycket i skatt som övriga pga ca 32% i skatt???
  • Finansen7
    Kverulant67 skrev 2019-12-27 01:44:00 följande:

Såg efter ha googlat på det att det står för 10% av skatteintäkterna, så du tycker att det är en liten del????

Titta på Ekonomistyrningsverkets hemsida. Det är de som följer upp statens intäkter och kostnader. Inte Google.

Indirekta skatter på arbete är inte medräknade i detta, men om statlig skatt slopades skulle de indirekta kostnaderna försvinna till stor del.

Nu menar jag inte att statlig inkomstskatt borde tas bort. Men just denna skatt verkar vara superkänslig.
  • Finansen7
    Kverulant67 skrev 2019-12-27 01:47:47 följande:

Så du tycker inte att vi bidrar mer med att redan betala ca 3 ggr så mycket i skatt som övriga pga ca 32% i skatt???

Vilka vi? Höginkomsttagare? 3 ggr mer än vem?
Svar på tråden Ni som tycker det är bra med statlig skatt