• brallison

    Vilken ras?

    Vi börjar tänka på att skaffa en hund och vill hitta nåt som ska passa in i dessa önskemål:
    - Medelstorlek till lite större
    - Kan bo i en lägenhet på 100 kvm (så klart, ska den rastas flera ggr om dagen)
    - Luktar inte
    - Snäll
    - Inte så envis/egensinnig, men ändå har lite karaktär (får intryck att golden retriever vill vara kompis med alla, för snäll)
    - Inte en ras som har massor med genetiska defekter (som t ex mopsar)
    - Inte dreglar
    - Hårar så lite som möjligt
    - Kan leva tillsammans med andra djur (har redan 2 katter)
    Haha, finns det nåt som kan passa in i det (förutom gosedjur, )? Eller i alla fall på de flesta punkterna?

  • Svar på tråden Vilken ras?
  • Dexter dot com
    brallison skrev 2019-12-18 16:05:19 följande:
    Tack för förslagen! Hm, intressant, inte ens hört talas om lagotto - ser ut att vara rätt så mysig hund, måste läsa på mer om den
    Disa35 skrev 2019-12-18 15:29:34 följande:

    Tror vi har glömt en viktig fråga; finns det någon hundvana?
    Är det er allra första hund, har någon av er haft hund tidigare, växt upp med hund, osv?


    Ja, jag är uppvuxen med hundar under mina första 25 år Vet inte exakt - långa promenader, kanske försöka gå nån agility-kurs. Dottern ska gå i 4:an nästa år, dvs ska gå hem själv, så hon kan börja gå ut med hunden så fort hon kommer hem (ja, det är just hon som mest tjatar om hunden, hehe).
    Lagotton är en arbetande ras som kräver väldigt mycket av sin ägare för att vara balanserad och trevlig. Rasen hade rätt stora problem med allergi och dålig mentalitet när jag var aktiv i rasklubben. Ingen ras att rekommendera om ni inte ska aktivera hunden väldigt mycket och har stor hundvana.

    Menar du på allvar att en 10-11åring ska ta fullt ansvar själv för en hund på promenad ? Klarar hon att hålla en busig unghund av större modell och klarar hon att avstyra ett hundslagsmål om det kommer en lös hund och ger sig på er ? 
  • Disa35
    Dexter dot com skrev 2019-12-19 05:37:04 följande:
    Lagotton är en arbetande ras som kräver väldigt mycket av sin ägare för att vara balanserad och trevlig. Rasen hade rätt stora problem med allergi och dålig mentalitet när jag var aktiv i rasklubben. Ingen ras att rekommendera om ni inte ska aktivera hunden väldigt mycket och har stor hundvana.

    Menar du på allvar att en 10-11åring ska ta fullt ansvar själv för en hund på promenad ? Klarar hon att hålla en busig unghund av större modell och klarar hon att avstyra ett hundslagsmål om det kommer en lös hund och ger sig på er ? 
    Borde gå bra med en väluppfostrad hund som är av mellanstorlek - känner en tjej som gjorde samma sak med två fullvuxna storpudlar när hon var ännu yngre, och det gick hur bra som helst.

    TS, det tycks mig som om en pudeltik i mellanstorlek kunde passa er - då får ni en klok, anpassningsbar hund som är med på allt man hittar på, som är snäll och som inte fäller (de skäller inte speciellt mycket heller). Tik för att de vanligen inte hamnar i slagsmål eller är aggressiva.
  • brallison
    Dexter dot com skrev 2019-12-19 05:37:04 följande:
    Lagotton är en arbetande ras som kräver väldigt mycket av sin ägare för att vara balanserad och trevlig. Rasen hade rätt stora problem med allergi och dålig mentalitet när jag var aktiv i rasklubben. Ingen ras att rekommendera om ni inte ska aktivera hunden väldigt mycket och har stor hundvana.

    Menar du på allvar att en 10-11åring ska ta fullt ansvar själv för en hund på promenad ? Klarar hon att hålla en busig unghund av större modell och klarar hon att avstyra ett hundslagsmål om det kommer en lös hund och ger sig på er ? 
    Inte fullt ansvar, så klart, men just under dagarna tills vi kommer hem.
    Disa35 skrev 2019-12-19 07:23:01 följande:
    Borde gå bra med en väluppfostrad hund som är av mellanstorlek - känner en tjej som gjorde samma sak med två fullvuxna storpudlar när hon var ännu yngre, och det gick hur bra som helst.

    TS, det tycks mig som om en pudeltik i mellanstorlek kunde passa er - då får ni en klok, anpassningsbar hund som är med på allt man hittar på, som är snäll och som inte fäller (de skäller inte speciellt mycket heller). Tik för att de vanligen inte hamnar i slagsmål eller är aggressiva.
    Finns det nån ras som är lik pudel i sådana egenskaper men kanske med ett annat utseende? Inte helt såld på dem, tyvärr
  • Disa35
    brallison skrev 2019-12-19 08:02:52 följande:
    Inte fullt ansvar, så klart, men just under dagarna tills vi kommer hem.
    Disa35 skrev 2019-12-19 07:23:01 följande:
    Borde gå bra med en väluppfostrad hund som är av mellanstorlek - känner en tjej som gjorde samma sak med två fullvuxna storpudlar när hon var ännu yngre, och det gick hur bra som helst.

    TS, det tycks mig som om en pudeltik i mellanstorlek kunde passa er - då får ni en klok, anpassningsbar hund som är med på allt man hittar på, som är snäll och som inte fäller (de skäller inte speciellt mycket heller). Tik för att de vanligen inte hamnar i slagsmål eller är aggressiva.
    Finns det nån ras som är lik pudel i sådana egenskaper men kanske med ett annat utseende? Inte helt såld på dem, tyvärr
    Kan du tänka dig en korsning? För då finns t ex labradoodle och cockapoo.
    Cockapoo är en korsning av pudel och cocker spaniel/amerikansk cocker spaniel.
    Labradoodle är en korsning av pudel och labrador, framavlad som ledarhund för allergiker. Den används också mycket som service- och terapihund.

    Det kan finnas ännu fler, på senare år har pudel blivit en väldigt populär korsningshund Glad
  • brallison
    Disa35 skrev 2019-12-19 08:14:40 följande:
    Kan du tänka dig en korsning? För då finns t ex labradoodle och cockapoo.
    Cockapoo är en korsning av pudel och cocker spaniel/amerikansk cocker spaniel.
    Labradoodle är en korsning av pudel och labrador, framavlad som ledarhund för allergiker. Den används också mycket som service- och terapihund.

    Det kan finnas ännu fler, på senare år har pudel blivit en väldigt populär korsningshund Glad
    Absolut - har inga planer för avel, utan bara sällskap Labradoodle har jag t o m sett - min gamla chef har skaffat en sån. Valpen är väldigt stor i storlek Tack för tipset!
  • Disa35
    brallison skrev 2019-12-19 08:16:09 följande:
    Absolut - har inga planer för avel, utan bara sällskap Labradoodle har jag t o m sett - min gamla chef har skaffat en sån. Valpen är väldigt stor i storlek Tack för tipset!
    Inga problem Glad
    Om du ursäktar att jag blir lite besserwisser; fördelen med korsningar är att de i allmänhet är friskare än renrasiga hundar, avkomman brukar slippa många rasbetingade problem (i pudelfall bl a artros).
    Dessutom är friska blandrasvalpar billigare än renrasiga.

    Lycka till, och snälla, berätta hur det gick! 
  • Disa35

    Hej igen,

    Det här var roligt så jag tog mig friheten att kolla en sak;
    Man kan inte hitta uppfödare av blandrashundar på skk.se, men de säger själva (i en artikel om labradoodles) att man är välkommen att kontakta dem för att få hjälp att hitta en bra uppfödare. Det skulle jag göra om jag var du Glad

  • Sasu

    en hund som inte fäller så mycket är väl pudel eller chinese crested, Xolo.  annars kan du nog ha vilken hund som helst, bara ni borstar hunden varje dag.
    alla hundar dreglar, så det kommer du inte undan.

    de flesta hundar går ihop med katter om de får växa upp med dom.

  • Disa35
    Sasu skrev 2019-12-19 08:41:26 följande:

    en hund som inte fäller så mycket är väl pudel eller chinese crested, Xolo.  annars kan du nog ha vilken hund som helst, bara ni borstar hunden varje dag.
    alla hundar dreglar, så det kommer du inte undan.

    de flesta hundar går ihop med katter om de får växa upp med dom.


    Och eftersom katterna redan är på plats, kommer de garanterat att visa var skåpet ska stå Glad
  • brallison
    Disa35 skrev 2019-12-19 08:21:39 följande:
    Inga problem Glad
    Om du ursäktar att jag blir lite besserwisser; fördelen med korsningar är att de i allmänhet är friskare än renrasiga hundar, avkomman brukar slippa många rasbetingade problem (i pudelfall bl a artros).
    Dessutom är friska blandrasvalpar billigare än renrasiga.

    Lycka till, och snälla, berätta hur det gick! 
    Haha, inga problem - jag håller helt med dig att just korsningar brukar vara friskare, eftersom "vanliga" raser är så pass inavlade att allting faller. Nu blir det bara att hitta nån bra korsning, haha Annars har jag också övervägt eurasier - är det nåt du känner till?
    Disa35 skrev 2019-12-19 08:47:05 följande:
    Och eftersom katterna redan är på plats, kommer de garanterat att visa var skåpet ska stå Glad
    Haha, definitivt, då är det katterna som uppfostrar hunden.
  • Disa35
    brallison skrev 2019-12-19 10:18:40 följande:
    Haha, inga problem - jag håller helt med dig att just korsningar brukar vara friskare, eftersom "vanliga" raser är så pass inavlade att allting faller. Nu blir det bara att hitta nån bra korsning, haha Annars har jag också övervägt eurasier - är det nåt du känner till?
    Disa35 skrev 2019-12-19 08:47:05 följande:
    Och eftersom katterna redan är på plats, kommer de garanterat att visa var skåpet ska stå Glad
    Haha, definitivt, då är det katterna som uppfostrar hunden.
    Inte jättebekant med eurasier, fast den är ju supergullig och verkar vara en bra familjehund - men du får nog räkna med en hel del pälsvård Flört
  • brallison
    Disa35 skrev 2019-12-19 10:22:07 följande:
    Inte jättebekant med eurasier, fast den är ju supergullig och verkar vara en bra familjehund - men du får nog räkna med en hel del pälsvård Flört
    Läste på SKK - verkar inte som det, faktiskt:
    Pälsvård

    Den kräver ingen större omvårdnad men gärna en genomborstning någon gång i veckan. Pälsen tovar inte, men den fäller ur hela sin underull en eller ett par gånger om året. Badas efter behov, ett par gånger om året.


    www.skk.se/sv/hundraser/eurasier/

  • Disa35
    brallison skrev 2019-12-19 10:28:21 följande:
    Läste på SKK - verkar inte som det, faktiskt:
    Pälsvård

    Den kräver ingen större omvårdnad men gärna en genomborstning någon gång i veckan. Pälsen tovar inte, men den fäller ur hela sin underull en eller ett par gånger om året. Badas efter behov, ett par gånger om året.


    www.skk.se/sv/hundraser/eurasier/
    Där ser man, och man lär sig något nytt varje dag Glad
    Vet att det finns andra raser som ser ut som om de drar in en halv kommun om man går ett varv runt kvarteret, men som i själva verket knappt kräver någon pälsvård alls
  • LFF
    brallison skrev 2019-12-18 08:58:26 följande:

    Vi börjar tänka på att skaffa en hund och vill hitta nåt som ska passa in i dessa önskemål:
    - Medelstorlek till lite större
    - Kan bo i en lägenhet på 100 kvm (så klart, ska den rastas flera ggr om dagen)
    - Luktar inte
    - Snäll
    - Inte så envis/egensinnig, men ändå har lite karaktär (får intryck att golden retriever vill vara kompis med alla, för snäll)
    - Inte en ras som har massor med genetiska defekter (som t ex mopsar)
    - Inte dreglar
    - Hårar så lite som möjligt
    - Kan leva tillsammans med andra djur (har redan 2 katter)
    Haha, finns det nåt som kan passa in i det (förutom gosedjur, )? Eller i alla fall på de flesta punkterna?


    Kika på svensk lapphund, de tyska spetsarna (mittelspitz, keeshond, grosspitz), eurasier. En lite mindre spets är den japanska.

    Vill ni träna lite mer, kolla även på den finska lapphunden.

    Visst, lapphundar och spetsar kan skälla men generellt så går det mesta att träna bort.

    De har päls av typen "smutsavstötande" så även om de ser ut som f-n själva så torkar man av dem lite och vips är de rena.

    De fäller ordentligt men bara två gånger per år. De småfäller inte som många andra raser (generellt).

    Jag skulle inte köpa en blandras eftersom man inte kan göra några som helst kontroller själv på släktens hälsostatus.

    Så sent som idag läste jag detta (apropå labradoodle):

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/gjorde-dna-test-pa-hunden-vill-ha-tillbaka-pengar-fran-kenneln
Svar på tråden Vilken ras?