• Anonym (Aurora)

Han har ljugit om bonusdottern

Jag har en 14-årig dotter med adhd, och är så särbo med en man som också har en 14-årig dotter med add, som nyss även fått diagnosen autismspektrumstörning grad 1.

Vi har varit ett par i drygt fem år, och i början funkade våra döttrar rätt bra ihop, de har alltid gillat varandra även fast de ibland inte varit helt i fas med varann. Det har dock alltid märkts att min dotter är mer impulsiv och hyperaktiv, medan min bonusdotter är mer tillbakadragen och behöver mycket avskildhet och ett lugnare tempo.

Jag har dock reagerat allt mer på att bonusdottern under åren som gått har allt svårare att hänga med i samtal, förstå resonemang, instruktioner och liknande. Man måste fortfarande prata med henne som om hon vore ett mycket yngre barn, använda enkla ord, korta meningar och gärna visuellt stöd som bilder eller ritprat. Hon har svårt för abstrakta resonemang och klarar t.ex. inte att titta på film utan att ofta pausa och spola tillbaka vissa delar gång på gång för att förstå handlingen. Hon har underkänt i flera ämnen trots att hon får mycket stödundervisning i skolan. Det här har gjort att hon och min dotter har allt mindre utbyte av att umgås med varandra.

När bonusdottern utreddes för add för ca 7 år sen framkom att hon låg högre än snittet intelligensmässigt, men med lägre arbetsminne. Nu i den autismutredning som nyss gjorts framkom samma sak, att hennes intelligens ligger över snittet. Jag har jobbat mycket med att få min dotter att ta till sig att bonusdottern inte är mindre intelligent, utan att det är andra saker som gör att vi måste anpassa samtalstempo, formuleringar, samtalsämnen m.m. Hon framstår helt enkelt ibland som mindre intelligent pga att hon tar in och processerar allt så långsamt, och i praktiken blir det ju allt mer hämmande när vi umgås alla fyra.

Häromdagen städade jag undan lite i köket hemma hos min särbo, och fick då syn på autismutredningen som låg på bordet. Det visade sig att de inte alls har kommit fram till att bonusdottern är särskilt intelligent, utan ligger långt under snittet i alla genomförda tester! De konstaterar i utredningen att hon sannolikt snarast kan ha en intellektuell funktionsnedsättning och att hon bör utredas vidare för detta.

Min särbo har alltså ljugit om det här, kanske ända sedan den första utredningen! Jag tycker att det är grymt mot bonusdottern att göra så här eftersom det ju leder till att hon får fel hjälp och anpassningar, och att hon blir missförstådd hela tiden. Det leder ju också till att andra blir irriterade på henne för sådant hon inte har någon kontroll över.

Det här förklarar så mycket av de tecken jag själv märkt av allt mer, men jag vet inte hur jag ska ta upp det med min partner. Han blir väldigt defensiv då det gäller hans dotters svårigheter, och han vill uppenbarligen inte att jag ska veta om det här. Bonusdottern vet nog inte om det själv heller, hon brukar tvärtom ibland prata om att testerna visar att hon är smartare än de flesta andra i sin klass, o.s.v.

Vad ska jag göra? Ska jag bara vara tyst och låtsas som ingenting, eller är det bättre att ta upp det med min partner? Och hur bör jag göra det i så fall?

• Svar på tråden Han har ljugit om bonusdottern
  • Giftskåneman

Flickorna är som de är, oavsett diagnoser på ett papper.

Kvittar det inte vad det står? Måste du göra nåt? Vems liv blir bättre om du ställer sambon mot väggen?

• coffeeaddict slash workoutaholic

Skolan har med största sannolikhet fått en kopia av samtliga betydelsefulla utredningar och utfärdar anpassningar och åtgärdsprogram efter det. I psykologiska utredningar med intelligenstest brukar det finnas med hur vidare pedagogiska insatser bör genomföras.

Så hon får säkert stödet hon behöver i skolan (så långt det nu är möjligt).

Att få veta att ens barn eventuellt har en intellektuell funktionsnedsättning är en stor och svår sak som många föräldrar säkert försöker förneka.

Jag har svårt att tro att en klämd situation där föräldern ställs mot väggen kommer hjälpa. Det blir bara ett bekräftande på sorgen som man har svårt att acceptera. Låt honom få bearbeta känslorna kring sin dotters diagnos i sin egen takt. Om det innebär att han ljuger om hennes intelligensnivå för dig... so what egentligen?

• Anonym (Mamma till tre npf-barn)
    Giftskåneman skrev 2019-12-19 05:16:45 följande:

Flickorna är som de är, oavsett diagnoser på ett papper.

Kvittar det inte vad det står? Måste du göra nåt? Vems liv blir bättre om du ställer sambon mot väggen?

Flickans, som då kan få mer hjälp och kanske klara skolan till att börja med.
  • Anonym (jobb)

Jag arbetar nu i en särskola men har tidigare arbetat i grundskolan och stött på föräldrar på båda ställena som inte kan acceptera att deras barn har svårigheter. Ett förädlrapar hade allt utstakat, två barn, karriärer, villa osv. Men så passade ena barnet inte in i mallen. Det tog ett år av diskussioner kring detta med skolan, psykolog osv innan de till slut insåg att deras barn aldrig skulle klara grundskolan. 

Det du kan göra är att göra det du gör nu, ge henne det stöd hon behöver för att förstå. Att hon måste spola tillbaka kan ju också ha att göra med add:n, att koncentrationen brister så att hon inte egentligen tittar utan tankarna far iväg nu och då. 

coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2019-12-19 06:07:56 följande:

Skolan har med största sannolikhet fått en kopia av samtliga betydelsefulla utredningar och utfärdar anpassningar och åtgärdsprogram efter det. I psykologiska utredningar med intelligenstest brukar det finnas med hur vidare pedagogiska insatser bör genomföras.

Att få veta att ens barn eventuellt har en intellektuell funktionsnedsättning är en stor och svår sak som många föräldrar säkert försöker förneka.

Jag har svårt att tro att en klämd situation där föräldern ställs mot väggen kommer hjälpa. Det blir bara ett bekräftande på sorgen som man har svårt att acceptera. Låt honom få bearbeta känslorna kring sin dotters diagnos i sin egen takt. Om det innebär att han ljuger om hennes intelligensnivå för dig... so what egentligen?

Inte säkert att skolan vet, vi blev tillfrågade om vi ville att skolan skulle få en kopia.

Han ljuger ju för flickan också, DET är inte okej.
  • Anonym (Skola)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2019-12-19 06:07:56 följande:

Det är förälderns som delger skolan resultaten. Skolan har inte rätt till dess och kan inte ta del av det utan föräldern som mellanhand. Många förälder undanhåller utredningar från skolan pga skam.
  • Giftskåneman
    Anonym (Mamma till tre npf-barn) skrev 2019-12-19 06:31:12 följande:

Flickans, som då kan få mer hjälp och kanske klara skolan till att börja med.

Inte för ts kille ljuger om provresultat/testresultaten
  • Anonym (eee)

Han trodde kanske i början när ni möttes, att du skulle försvinna om du fick veta allt på en gång om hans dotter. Sedan har tiden gått och han kan ju inte säga det nu liksom.
    Jag tänker att man får se det som ett irrationellt sätt av honom att skydda sin dotter. Kan helt enkelt vara så att han inte vill någon ska veta för att inte någon av misstag ska råka säga till dottern att hon har lägre intelligens. 

Tycker inte du ska anklaga honom för detta. Om några år, när dottern inte bor hemma längre kan du tala om att du vetat om sanningen i flera år. Då kommer han säkert skämmas men också vara tacksam att du inte sa något nu. Mycket kan hända på vägen. Tex ska hon söka till gymnasiet om några år. Det kan vara ett sånt tillfälle då man behöver se sanningen i vitögat så att dottern kommer in på en skola som hon klarar av att gå. 

Jag arbetar som specialpedagog i skolan. Visst är det så att det ska vara föräldrars samtycke till att skolan får ta del av diagnosen men flickan har väl en mamma också? Hon kan ha delgett skolan mer, om nu inte pappan gjort det (föräldrar tycker inte alltid lika). Det behöver inte betyda att skolan fått allt på papper, men muntligt. Om du på allvar är oroad över om skolan fått rätt eller fel information så borde du kunna få titta på flickans IUP - vilket stöd får hon?. Dessutom, eftersom skolan ger flickan hjälp, lär de märka vad som fungerar och inte. Skolor ska ju ge stöd vid behov, inte för att det finns en skriven diagnos. Vi har mängder med elever som inte alls är utredda, men som har svårigheter och då får skolan helt enkelt prova sig fram till vilket stöd som blir bäst. 

Giftskåneman skrev 2019-12-19 07:30:49 följande:

Inte för ts kille ljuger om provresultat/testresultaten

Jo, om det innebär att hon inte får rätt hjälp.
  • Anonym (Stina)

Nu när du läst utredningen så tycker jag det är bäst att ta upp det med din partner, men utifrån er relation, inte barnet. Det du undrar,

Med rätta, är ju varför han inte berättat om det här. Antagligen har han svårt att acceptera det och känner en sorg, eller tror inte på resultaten. Det är nog bra om ni kan prata om det!

Gällande hans dotter så är det ju inget som förändrats egentligen. Hon är samma som innan, och oavsett varför man inte hänger med i ett samtal så blir resultatet detsamma och man behöver mötas på en annan nivå.

Skolan ska ge den hjälp varje elev behöver, oavsett utredningar så där ligger ansvaret på skolan.

• Anonym (E)

Det kan ju vara illa, i synnerhet om han inte lämnat ut utredningen till skolan så att de inte har full kunskap. Bup däremot har ju utredningen så de har ju rätt underlag att jobba med.

Men det kan ju hända att det "bara" är till dig som han lämnat fel uppgifter? Kan ju hända att han är rädd att du ska bemöta flickan "konstigt" om du vet.

På vilket sätt skulle du vilja bemöt flickan annorlunda med vetskapen om hur det gått på utredningens tester?

Om du tycker att flickan borde veta mer om sin diagnos kan du ju helt enkelt föreslå för pappan att låta tejejn läsa utredningen. För egen del tycker jsg att det låter konstigt att de som genomfört den senaste utredningen inte gått igenom resultaten med flickan. Om hon är 14 så känns ju det ganska givet att hon fått ta del av den.

• Ess

Jag hade inte tagit upp det med honom. Hade han själv dragit fram hur överintelligent hon är så hade jag bara svarat, jasså det säger du.

• Anonym (Vera)

Efter utredning på vårt barn var det möte med bup, föräldrar och skolan så att de fick del i utredningen.

De måste väl ha fått reda på problemen för att kunna sätta in stödinsatserna?

Sedan tror jag att oavsett vad som står i papprena så klarar de av att anpassa undervisningen utifrån hur flickan är.

Mitt barn är lite högre intelligent i vissa avseenden, men då problemet är ex motivation, så syns inte det i betygen. Så vad som står och hur verkligheten är får man dela på.

• Pope Joan II

Det hade jag tagit upp med min man om jag varit i motsvarande situation. Hade utredningen legat framme och jag läst den så hade jag naturligtvis också berättat det. 

• Anonym (Resurs)

Det hemska med diagnoser är i självaverket inte diagnosen utan sen..

Alla med diagnos stöps i samma stake sen. Alla sk pedagoger i skola och förskola behandlar alla barn efter en bok om diagnoser dom behandlar inte barnet efter individen.

Det är skrämmande att se.

Jag jobbade i en skola i en årskurs 1 som resurs åt ett barn med hörselskada och diabetes. I klassen fanns 2 barn med diagnos. De 2 lärarna och fritidshems personalen sa ofta att såhär stor det i boken såhär har vi fått lära oss. Dom såg svart text i en bok men inte individen.

Det var ofta dessa barn plus många andra från andra årskurser som kom till mig då jag såg individen.

Svar på tråden Han har ljugit om bonusdottern