Anonym (Två fel blir bara dumt) skrev 2020-01-06 18:54:31 följande:
Men nu vet vi med säkerhet att ts inte kan ta ansvar. Hon väljer att ha oskyddat sex tidigt i sitt förhållande. Vi vet att ts inte tar ansvar över vem som blir pappa till hennes framtida barn.
Därför bör vi i denna tråden utgå från ts, dvs utgå från att hon tillhör en grupp som inte kan ta ansvar.
Jag håller inte med om den slutsatsen. Hade han reagerat som hon trodde att han skulle göra så hade hon antagligen varit glad att han skulle bli far till hennes barn, han hade kunnat visat sig ansvarsfull osv.
Det blir väldigt svårt att säga var på gråskalan man ska sätta gränsen om man ska säga att man måste vara säker på att den man skaffar barn med vill ha barn, är lämplig osv. Hur många människor har inte ångrat sig åt ena eller andra hållet efter att ha varit bombsäker på att de visste vad de ville, och det diskuterats i timtal.
Det enda vi kan konstatera är att det i detta fall ser mörkt ut just nu. Men han kan ångra sig. Jag vet par som av misstag (strulande preventivmedel, ej deras fel) blev gravida, väldigt tidigt i relationen, och de var dessutom i 20-årsåldern bara. Hon kunde inte tänka sig abort och han kunde inte tänka sig något annat. Nu är de gifta sedan ett antal år och fick en till ett par år efter den första.
Om något sådant händer för detta par kommer man att säga "åh, han hade en tillfällig kris, så klaaart att det skulle gå bra, de var ju så kära och passade så bra ihop och han ville ju egentligen ha barn".
Sen kan det självklart gå käpprätt på andra hållet också. Det jag motsätter mig är att du talar om TS som att hon är totalt oansvarig och borde sett detta komma, att han skulle vara annorlunda än hon hade trott, som att detta var något förutbestämt som man enkelt kunnat se.