• Takilis

Blivit gravid, han tycker det är för tidigt

Vi har varit tillsammans i nästan 6 månader, bor ganska långt ifrån varandra. Vi har pratat om att vi vill ha barn osv med varandra. Han visste att jag inte går på något preventivmedel. Det har jag varit ärlig mot han från början och han så att jag inte skulle börja med något heller. Vi har kört med avbruten samlag. Men nu sist så visste han att jag hade ägglossning inom de närmaste dagarna och då kom han i mig.

Nu visade det sig att jag är gravid och han tycker att det är för tidigt. Så han vill att jag gör abort. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta eller om jag klarar av en abort överhuvudtaget

• Svar på tråden Blivit gravid, han tycker det är för tidigt
  • Lilyje
    Shoegal81 skrev 2020-01-04 03:36:20 följande:

Märkligt att vi kan se det så olika. I min värld är barn något som man planerar tillsammans under en lång tid, och skaffar (om man kan) efter man har gift sig eller ingått samboskap, har stabil ekonomi etc. Det är klart att man i början av ett förhållande kan prata om framtiden, men det betyder ju inte att man slår slag i sak och blir gravid efter 6 månader när man inte ens bor ihop! TS har medvetet och utstuderat haft sex under ägglossning för att bli gravid, och nu är hon ledsen för att han inte vill eftersom de precis har börjat dejta. Det är förbannat själviskt, oansvarigt och manipulativt, och barnet blir lidande

Men nu är det inte i din värld detta utspelar sig, utan i TS värld. Vi kan bara döma utifrån vad TS uppger.

TS förklarade för killen att hon är oskyddad och i en fertil period.

Dom har pratat om att skaffa barn.

Väljer då kilen att strunta i skydd så är det väl inte så himla långsökt för TS att utgå ifrån att han är ok med att det kan bli barn?

Varför ska karlar alltid fördummas och omyndigförklaras? Jag har än så länge inte träffat en man som är så urbotat korkad att dom inte kan förstå och ta ansvar för sina handlingar.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Aurora Borrealis
    Lilyje skrev 2020-01-04 09:01:25 följande:

Men nu är det inte i din värld detta utspelar sig, utan i TS värld. Vi kan bara döma utifrån vad TS uppger.

Väljer då kilen att strunta i skydd så är det väl inte så himla långsökt för TS att utgå ifrån att han är ok med att det kan bli barn?

Varför ska karlar alltid fördummas och omyndigförklaras? Jag har än så länge inte träffat en man som är så urbotat korkad att dom inte kan förstå och ta ansvar för sina handlingar.

Håller med.
  • Anonym (Jessica)
    Lilyje skrev 2020-01-04 09:01:25 följande:

Att bara "utgå" ifrån att någon är "ok" med att skaffa barn är rätt dumt. Och det har TS tyvärr fått erfara nu, med facit i hand.

Tyvärr måste jag spräcka hål på din bubbla; det finns definitivt både män och kvinnor som agerar utan att ta ansvar för sina handlingar. Även om du hittills inte träffat på någon...
  • Lilyje
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-05 01:25:43 följande:

Att bara "utgå" ifrån att någon är "ok" med att skaffa barn är rätt dumt. Och det har TS tyvärr fått erfara nu, med facit i hand.

Tyvärr måste jag spräcka hål på din bubbla; det finns definitivt både män och kvinnor som agerar utan att ta ansvar för sina handlingar. Även om du hittills inte träffat på någon...

Så bara för att det finns ett fåtal som är så korkade så ska man utgå ifrån att alla är det?

Det finns folk som mördar sina barn, våldtar, misshandlar etc. Ska vi då utgå ifrån att alla är såna?
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Jessica)
    Lilyje skrev 2020-01-05 03:50:38 följande:

Så bara för att det finns ett fåtal som är så korkade så ska man utgå ifrån att alla är det?

Det finns folk som mördar sina barn, våldtar, misshandlar etc. Ska vi då utgå ifrån att alla är såna?

Nu får du allt tänka till lite innan du skriver.

Vem utgår ifrån att alla är ansvarslösa, korkade, misshandlar, mördar och våldtar sina barn?

Detta är dina ord och får stå för dig.

Det jag skrev var att det finns folk som inte tar ansvar för sina handlingar. Inget annat.
  • Lilyje
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-06 03:14:03 följande:

Nu får du allt tänka till lite innan du skriver.

Vem utgår ifrån att alla är ansvarslösa, korkade, misshandlar, mördar och våldtar sina barn?

Detta är dina ord och får stå för dig.

Det jag skrev var att det finns folk som inte tar ansvar för sina handlingar. Inget annat.

Ja ajälvklart finns det folk som inte tar ansvar för sina handlingar, men det finns bra många fler som tar ansvar för sina handlingar, så varför ska man automatiskt anta att en person tillhör förstnämnda gruppen?
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Två fel blir bara dumt)
    Lilyje skrev 2020-01-06 11:43:56 följande:

Ja ajälvklart finns det folk som inte tar ansvar för sina handlingar, men det finns bra många fler som tar ansvar för sina handlingar, så varför ska man automatiskt anta att en person tillhör förstnämnda gruppen?

Men nu vet vi med säkerhet att ts inte kan ta ansvar. Hon väljer att ha oskyddat sex tidigt i sitt förhållande. Vi vet att ts inte tar ansvar över vem som blir pappa till hennes framtida barn.

Därför bör vi i denna tråden utgå från ts, dvs utgå från att hon tillhör en grupp som inte kan ta ansvar.
  • Elle N
    Anonym (Två fel blir bara dumt) skrev 2020-01-06 18:54:31 följande:

Men nu vet vi med säkerhet att ts inte kan ta ansvar. Hon väljer att ha oskyddat sex tidigt i sitt förhållande. Vi vet att ts inte tar ansvar över vem som blir pappa till hennes framtida barn.

Därför bör vi i denna tråden utgå från ts, dvs utgå från att hon tillhör en grupp som inte kan ta ansvar.

Jag håller inte med om den slutsatsen. Hade han reagerat som hon trodde att han skulle göra så hade hon antagligen varit glad att han skulle bli far till hennes barn, han hade kunnat visat sig ansvarsfull osv.

Det blir väldigt svårt att säga var på gråskalan man ska sätta gränsen om man ska säga att man måste vara säker på att den man skaffar barn med vill ha barn, är lämplig osv. Hur många människor har inte ångrat sig åt ena eller andra hållet efter att ha varit bombsäker på att de visste vad de ville, och det diskuterats i timtal.

Det enda vi kan konstatera är att det i detta fall ser mörkt ut just nu. Men han kan ångra sig. Jag vet par som av misstag (strulande preventivmedel, ej deras fel) blev gravida, väldigt tidigt i relationen, och de var dessutom i 20-årsåldern bara. Hon kunde inte tänka sig abort och han kunde inte tänka sig något annat. Nu är de gifta sedan ett antal år och fick en till ett par år efter den första.

Om något sådant händer för detta par kommer man att säga "åh, han hade en tillfällig kris, så klaaart att det skulle gå bra, de var ju så kära och passade så bra ihop och han ville ju egentligen ha barn".

Sen kan det självklart gå käpprätt på andra hållet också. Det jag motsätter mig är att du talar om TS som att hon är totalt oansvarig och borde sett detta komma, att han skulle vara annorlunda än hon hade trott, som att detta var något förutbestämt som man enkelt kunnat se.
    Elle N skrev 2020-01-06 19:11:21 följande:

Jag håller inte med om den slutsatsen. Hade han reagerat som hon trodde att han skulle göra så hade hon antagligen varit glad att han skulle bli far till hennes barn, han hade kunnat visat sig ansvarsfull osv.

Det blir väldigt svårt att säga var på gråskalan man ska sätta gränsen om man ska säga att man måste vara säker på att den man skaffar barn med vill ha barn, är lämplig osv. Hur många människor har inte ångrat sig åt ena eller andra hållet efter att ha varit bombsäker på att de visste vad de ville, och det diskuterats i timtal.

Det enda vi kan konstatera är att det i detta fall ser mörkt ut just nu. Men han kan ångra sig. Jag vet par som av misstag (strulande preventivmedel, ej deras fel) blev gravida, väldigt tidigt i relationen, och de var dessutom i 20-årsåldern bara. Hon kunde inte tänka sig abort och han kunde inte tänka sig något annat. Nu är de gifta sedan ett antal år och fick en till ett par år efter den första.

Om något sådant händer för detta par kommer man att säga "åh, han hade en tillfällig kris, så klaaart att det skulle gå bra, de var ju så kära och passade så bra ihop och han ville ju egentligen ha barn".

Sen kan det självklart gå käpprätt på andra hållet också. Det jag motsätter mig är att du talar om TS som att hon är totalt oansvarig och borde sett detta komma, att han skulle vara annorlunda än hon hade trott, som att detta var något förutbestämt som man enkelt kunnat se.

Även om han hade velat ha barnet så hade det varit otroligt oansvarigt av ts. Hon har enbart träffat killen en kort period! Hon vet inte ett skit om vem han är egentligen. Hon bryr sig inte om ifall hennes barn får en våldsam/missbrukare/kriminell/spelmissbrukare/oansvarig osv pappa. Hon kan inte ens ge sitt barn lyxen att lära känna hens framtida pappa innan hon försöker bli gravid. DET tyder på att ts är oförmögen att ta vuxet ansvar.
  • Lilyje
    Anonym (Två fel blir bara dumt) skrev 2020-01-06 18:54:31 följande:

Det var ju bara ett par dagar sedan det var en tråd från en kvinna som blivit gravid efter ett antal år tillsammans där mannen hela tiden sagt att han ville ha barn, bara inte just nu. Sen när hon blev gravid så fick han spel och ville att hon skulle göra abort. Så det är skit samma om det är tidigt eller sent, man vet aldrig hur någon reagerar förens dom är i den situationen.

Ts tog ansvar genom att säga berätta att hon inte har p-medel och att hon är i en fertil period.

Och Dom har pratat om att skaffa barn.

Hon har gjort allt för att killen ska kunna bestämma om han är redo att bli pappa. Så sluta att begära att ts ska ta ansvar för killens handlingar.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
    Lilyje skrev 2020-01-07 04:02:18 följande:

Det var ju bara ett par dagar sedan det var en tråd från en kvinna som blivit gravid efter ett antal år tillsammans där mannen hela tiden sagt att han ville ha barn, bara inte just nu. Sen när hon blev gravid så fick han spel och ville att hon skulle göra abort. Så det är skit samma om det är tidigt eller sent, man vet aldrig hur någon reagerar förens dom är i den situationen.

Ts tog ansvar genom att säga berätta att hon inte har p-medel och att hon är i en fertil period.

Och Dom har pratat om att skaffa barn.

Hon har gjort allt för att killen ska kunna bestämma om han är redo att bli pappa. Så sluta att begära att ts ska ta ansvar för killens handlingar.

Den tråden är en helt annan diskussion.( dessutom var ju den killen tydlig med att han inte ville ha barn nu). Man kan aldrig vara helt säker men man kan göra allt i sin makt för att ge sina barn en bra pappa. Exempelvis vänta tills efter många års lyckligt förhållande och vänta tills partnern också uttryckligen längtar efter barn.

Att bli gravid tidigt eller med någon som säger att han inte är redo är att medvetet sabba för framtida barn.

Ts behöver inte ta ansvar för sin killes handlingar. Absolut inte! Men hon bör ta ansvar över sina egna val och sina framtida barns liv. Ts väljer att aktivt försöka bli grad med någon hon knappt känner. Det är ansvarslöst och kan riskera framtida barns trygghet. Ts bör ta ansvar över vem hon blir gravid med. Det gör hon inte.
  • Anonym (Jessica)

TS ska ta ansvar för sina handlingar och killen för sina.

Pga bristande kommunikation (kan förklaras med att de knappt hunnit lära känna varandra), så har de nu lyckats hamna i en riktigt olycklig sits.

Att "prata" om att skaffa barn är inte samma sak som att se till att bli gravid på studsen!

Varför väljer man ens att bli gravid med någon på distans som man knappt känner, särskilt när man redan har barn hemma att ta hand om?

• Shoegal81
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-08 01:30:56 följande:

TS ska ta ansvar för sina handlingar och killen för sina.

Pga bristande kommunikation (kan förklaras med att de knappt hunnit lära känna varandra), så har de nu lyckats hamna i en riktigt olycklig sits.

Att "prata" om att skaffa barn är inte samma sak som att se till att bli gravid på studsen!

Varför väljer man ens att bli gravid med någon på distans som man knappt känner, särskilt när man redan har barn hemma att ta hand om?

Håller med helt! Fattar inte alla som skriver ?men de hade pratat om att skaffa barn?, som om det på något vis skulle vara samma sak som att planera att bli föräldrar. Speciellt då de inte känner varandra, bor på distans och redan har barn! Men jag tror att det är en trolltråd, ingen skulle göra så i verkligheten.
  • Anonym (Haha)
    Shoegal81 skrev 2020-01-08 01:49:28 följande:

Håller med helt! Fattar inte alla som skriver ?men de hade pratat om att skaffa barn?, som om det på något vis skulle vara samma sak som att planera att bli föräldrar. Speciellt då de inte känner varandra, bor på distans och redan har barn! Men jag tror att det är en trolltråd, ingen skulle göra så i verkligheten.

Haha jo, det skulle folk! Det gör folk. Varje dag. Överallt. Ta av skygglapparna.
Svar på tråden Blivit gravid, han tycker det är för tidigt