• Anonym (TS)

    Theralen?

    Någon här som tar eller tidigare tagit Theralen?

    Vad har ni för erfarenhet? Hur lång tid tog det för er innan den verkade? 1, 2, 3 tim?

    Tyckte ni att den hjälpte? Tagit nån annan ångestdämpande medicin som varit bättre?

    Som sagt, ge mig era erfarenheter. Skulle uppskatta det.

  • Svar på tråden Theralen?
  • Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Gina) skrev 2020-02-18 07:13:51 följande:
    Tack för svar :)

    Har blivit helt uppskrämd och vågar knappt börja med den för folk säger att det är skitsvårt att sluta och att man måste höja hela tiden och att man snabbt blir tolerant.
    Folk på nätet säger så mycket det ska man inte lyssna på oavsett vad det gäller FASS och läkartidningar är mycket bättre källor. 
  • Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Tea) skrev 2020-02-18 07:28:44 följande:

    Jag har tagit theralen i både droppar och tabletter. Dropparna knockade mig medan tabletterna var totalt meningslösa. Om du inte tycker theralen funkar så finns ju tex atarax och lergigan.

    Angående lyrica som jag ser att det skrivits om i tråden så åt jag det under två år, stod på högsta dosen sista halvåret. En läkare bestämde att den skulle sättas ut. Jag hade sådan fruktansvärd avtändning att jag var tvungen att bli inlagd i en månad. Det absolut värsta jag varit med om. Så jag skulle verkligen inte rekommendera den medicinen. Den stängde absolut av min ångest under tiden jag åt den, men tyvärr stängde den även av större delen av mitt känsloregister så jag blev rätt kall och avtrubbad. Inget jag rekommenderar heller faktiskt.


    Har du anmält det till Läkemedelsverket? För det står inte med som biverkning. 
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2020-02-18 11:46:49 följande:

    Folk på nätet säger så mycket det ska man inte lyssna på oavsett vad det gäller FASS och läkartidningar är mycket bättre källor. 


    Sant.

    Ska ge lyrican en chans. Denna ångest är hemsk!
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2020-02-18 11:47:42 följande:

    Har du anmält det till Läkemedelsverket? För det står inte med som biverkning. 


    Du menar att dom skulle skriva med som biverkning hur det blir när man ska sluta med lyrica? Anser faktiskt att läkarna borde ha meddelat läkemedelsverket isf då jag inte var i stånd och det nu är några år sedan. Läkare idag vet dessutom om hur brutalt svårt det är att sluta med lyrica. Det är ju trots allt en narkotika klassad medicin och beroendeframkallande. Vet läkaren som sätter in medicinen inte om det, så borde hen heller inte skriva ut den..
  • Anonym (TS)

    Alltså jag kan ta 3 ml Theralen på en gång och i princip inte märka av det. Möjligen liiite trött. Fick Stesolid innan och det hjälpte såklart bra mot ångesten men det får jag inte ta längre då det är sååå beroendeframkallande. Så jag går runt med min ångest utan hjälp.

  • Anonym (Tea)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2020-02-18 11:47:42 följande:

    Har du anmält det till Läkemedelsverket? För det står inte med som biverkning. 


    Läste nu igenom både biverkningar och även vid avslutande av medicinen och det står ju redan det jag skrev, så jag vet inte riktigt vad du menar faktiskt.

    "Om du slutar att använda Lyrica

    Sluta inte ta Lyrica, såvida inte din läkare säger åt dig att göra det. Om din behandling ska avslutas bör det ske gradvis under minst 1 vecka.

    Du bör veta om, att du efter plötsligt avbrytande av lång- och korttidsbehandling med Lyrica, kan uppleva vissa utsättningssymtom/biverkningar. Dessa inkluderar sömnproblem, huvudvärk, illamående, känsla av oro, diarré, influensa-liknande symtom, krampanfall, nervositet, depression, smärta, svettning och yrsel. Har du tagit Lyrica under en längre tid så kan dessa symtom uppstå oftare och vara mer uttalade."

    Det som hände mig, var influensa-liknande symtom, krampanfall, illamående, diarré, smärta, svettning, huvudvärk och yrsel. Det som inte står med är att jag blev så ljuskänslig att man fick släcka ner i mitt rum då ljuset fick mig att må, om möjligt, ännu sämre. Denna utsättning var ordinerad av psykiatriker och var planerad till 5 veckors utsättning. Trots det fick jag alltså symtomen som fass påstår sker vid plötslig eller snabb utsättning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tea) skrev 2020-02-19 09:19:28 följande:

    Läste nu igenom både biverkningar och även vid avslutande av medicinen och det står ju redan det jag skrev, så jag vet inte riktigt vad du menar faktiskt.

    "Om du slutar att använda Lyrica

    Sluta inte ta Lyrica, såvida inte din läkare säger åt dig att göra det. Om din behandling ska avslutas bör det ske gradvis under minst 1 vecka.

    Du bör veta om, att du efter plötsligt avbrytande av lång- och korttidsbehandling med Lyrica, kan uppleva vissa utsättningssymtom/biverkningar. Dessa inkluderar sömnproblem, huvudvärk, illamående, känsla av oro, diarré, influensa-liknande symtom, krampanfall, nervositet, depression, smärta, svettning och yrsel. Har du tagit Lyrica under en längre tid så kan dessa symtom uppstå oftare och vara mer uttalade."

    Det som hände mig, var influensa-liknande symtom, krampanfall, illamående, diarré, smärta, svettning, huvudvärk och yrsel. Det som inte står med är att jag blev så ljuskänslig att man fick släcka ner i mitt rum då ljuset fick mig att må, om möjligt, ännu sämre. Denna utsättning var ordinerad av psykiatriker och var planerad till 5 veckors utsättning. Trots det fick jag alltså symtomen som fass påstår sker vid plötslig eller snabb utsättning.


    Det låter fruktansvärt! Liknar det jag upplever nu när de trappar ut min smärtmedicin. Blir så jävla arg! Hade jag vetat hur jag skulle må så hade jag aldrig börjat. Men man litar på läkarna, såklart. Nu tar de bort medicinen som lindrar smärtan, får mig att må skit, har ingen annan medicin att ge mig så nu får jag stå ut med smärta OCH abstinens och de vägrar skriva ut ångestdämpande. Toppen, verkligen! Och de undrar varför folk tar sitt liv...
  • Anonym (Tea)
    Anonym (TS) skrev 2020-02-19 09:57:26 följande:

    Det låter fruktansvärt! Liknar det jag upplever nu när de trappar ut min smärtmedicin. Blir så jävla arg! Hade jag vetat hur jag skulle må så hade jag aldrig börjat. Men man litar på läkarna, såklart. Nu tar de bort medicinen som lindrar smärtan, får mig att må skit, har ingen annan medicin att ge mig så nu får jag stå ut med smärta OCH abstinens och de vägrar skriva ut ångestdämpande. Toppen, verkligen! Och de undrar varför folk tar sitt liv...


    Ja fy. Tyvärr är det ofta svåra utsättningssymtom när man slutar med smärtmedicin. (Även lyrica används som smärtmedicin, förutom mot ångest) Ofta är dom ju narkotikaklassade med tillvänjing.
  • Anonym (#)

    Tar en ml theralen tillsammans med 300 mg quetiapine depot och 100 mg quetiapine för att kunna sova överhuvudtaget. Bara theralen skulle jag aldrig sova av. Jag får heller aldrig någon baksmälla av medicinerna. 

    Jag provade sobril mot ångest men det hade ingen effekt alls. Samma sak med atarax och lergigan. Jag tror helt ärligt att det inte finns något vettigt läkemedel som lindrar ångest för mig. Det är bara när jag sover som jag är ångestfri i en dålig period. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Tea) skrev 2020-02-19 10:38:58 följande:

    Ja fy. Tyvärr är det ofta svåra utsättningssymtom när man slutar med smärtmedicin. (Även lyrica används som smärtmedicin, förutom mot ångest) Ofta är dom ju narkotikaklassade med tillvänjing.


    Ja jag äter Oxycontin som smärtlindring. Det är ju morfin. Och visst har det hjälpt, men hade jag vetat hur jävligt det är att sluta så hade jag aldrig börjat. Jag har provat 379753256 olika smärtstillande och detta var det enda som funkade. Men nu vill de att jag slutar, men har ingen annan medicin jag kan ta. Så jag får abstinens och smärtan ökar.

    Något bättre ångestdämpande vill de inte heller ge mig för att det är beroendeframkallande. Så här står jag med abstinens, konstant ångest och smärtor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (#) skrev 2020-02-19 11:02:24 följande:

    Tar en ml theralen tillsammans med 300 mg quetiapine depot och 100 mg quetiapine för att kunna sova överhuvudtaget. Bara theralen skulle jag aldrig sova av. Jag får heller aldrig någon baksmälla av medicinerna. 

    Jag provade sobril mot ångest men det hade ingen effekt alls. Samma sak med atarax och lergigan. Jag tror helt ärligt att det inte finns något vettigt läkemedel som lindrar ångest för mig. Det är bara när jag sover som jag är ångestfri i en dålig period. 


    Jag har också provat alla de mediciner du nämner med de hjälper föga. Det som hjälper ångesten är Stesolid, men det vill de inte skriva ut mer. Det som hjälper mig somna är Zolpidem, men det får jag bara ta 3ggr/v.

    Jag förstår att de är restriktiva med mediciner men kan de inte hjälpa mig på nåt annat sätt så känns det omänskligt att låta mig må såhär.
  • Anonym (#)
    Anonym (TS) skrev 2020-02-19 11:35:38 följande:
    Jag har också provat alla de mediciner du nämner med de hjälper föga. Det som hjälper ångesten är Stesolid, men det vill de inte skriva ut mer. Det som hjälper mig somna är Zolpidem, men det får jag bara ta 3ggr/v.

    Jag förstår att de är restriktiva med mediciner men kan de inte hjälpa mig på nåt annat sätt så känns det omänskligt att låta mig må såhär.
    Ja det är omänskligt. Jag tror att om man inte själv levt med svår ångest en längre tid så förstår man nog inte riktigt vad det gör med en. Man klarar av att leva med den ett tag. Men tillslut så blir man så påverkad att man inte längre kan tänka klart alls till den grad att det är svårt att ens svara när man blir tilltalad. Ens tankar och personlighet blir till slut krossad och man finns knappt på riktigt längre. Svår ångest under lång tid är det som har lett fram till samtliga självmordförsök som jag gjort.

    Ångest måste tas på större allvar och kunskapen om vad långvarig ångest gör med en människa måste ökas. 
  • Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Tea) skrev 2020-02-19 09:08:14 följande:
    Du menar att dom skulle skriva med som biverkning hur det blir när man ska sluta med lyrica? Anser faktiskt att läkarna borde ha meddelat läkemedelsverket isf då jag inte var i stånd och det nu är några år sedan. Läkare idag vet dessutom om hur brutalt svårt det är att sluta med lyrica. Det är ju trots allt en narkotika klassad medicin och beroendeframkallande. Vet läkaren som sätter in medicinen inte om det, så borde hen heller inte skriva ut den..
    Hur ska en läkare kunna veta det om ingen säger något? De kan inte läsa tankar och det här står varken i FASS eller några böcker. Du har fått en biverkan som inte dykt upp i någon klinisk teststudie. Alla nya biverkningar ska rapporteras till Läkemedelsverket, varför har du inte gjorde det? 
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2020-02-20 16:28:56 följande:

    Hur ska en läkare kunna veta det om ingen säger något? De kan inte läsa tankar och det här står varken i FASS eller några böcker. Du har fått en biverkan som inte dykt upp i någon klinisk teststudie. Alla nya biverkningar ska rapporteras till Läkemedelsverket, varför har du inte gjorde det? 


    Vadå läsa tankar? Har du ens läst alla mina inlägg? Jag blev inlagd pga mina kraftiga utsättningssymtom så det var ingen läkare som behövde läsa några tankar. Och det som hände mig står dessutom i FASS.
  • Anonym (TS)
    Anonym (#) skrev 2020-02-19 11:50:07 följande:

    Ja det är omänskligt. Jag tror att om man inte själv levt med svår ångest en längre tid så förstår man nog inte riktigt vad det gör med en. Man klarar av att leva med den ett tag. Men tillslut så blir man så påverkad att man inte längre kan tänka klart alls till den grad att det är svårt att ens svara när man blir tilltalad. Ens tankar och personlighet blir till slut krossad och man finns knappt på riktigt längre. Svår ångest under lång tid är det som har lett fram till samtliga självmordförsök som jag gjort.

    Ångest måste tas på större allvar och kunskapen om vad långvarig ångest gör med en människa måste ökas. 


    Jag håller med dig. Konstant svår ångest är obeskrivligt jobbig. Det går inte att förklara för någon som inte varit där.

    Jag håller med läkarna om att man ska vara restriktiv men om alternativet är att dö, vore det inte bättre att då skriva ut ångestdämpande som funkar? Nej, djur behandlas värdigare än oss.
  • Anonym (Livrädd.)
    Jag är en väldigt orolig själ som nu har fått Alimemazindroppar utskrivna. MEN jag är också så himla medicinerade så det är löjligt. 
    Jag tror att jag ska få en allergisk reaktion, jag funderar på hur jag kommer att reagera. Jag tänker och tänker och vågar liksom inte. 

    Jag är inte allergisk mot något annat vad jag vet och åt rätt så mycket mediciner när jag var yngre. Har blivit fegare med åren. 

    Finns det någon här som har Alimemazin som kan lugna lite? ????
Svar på tråden Theralen?