Bra självförtroende, negativ självbild
Hej. Nån som kan hjälpa mig att förklara på ett enkelt sätt så jag kan förstå.
Går det att ha ett bra självförtroende men ha en negativ självbild.
Hej. Nån som kan hjälpa mig att förklara på ett enkelt sätt så jag kan förstå.
Går det att ha ett bra självförtroende men ha en negativ självbild.
Självförtroendet är relaterat till förmågan att prestera. Självkänslan är mer hur du sätter ditt eget värde som person.
Jag kan säga att jag är "ful och äcklig, och ingen tycker om mig, men jag är jättebra på att måla om hus/bestiga berg, eller diska.
Då kan du ha bra självförtroende vad gäller att göra något, men negativ självbild i övrigt. Så, trots att du vet att du klarar att lösa 10 sudoku innan kl 8 så tror du inte att någon kan gilla dig.
Ja det går.
Självförtroende handlar ju om duktighet. Att prestera. Att tex vara bra på sitt yrke, ha disciplin vad gäller träning och hälsa, ha välvårdat yttre, välstädat hemma, prydlig ekonomi osv. Helt enkelt veta sitt värde i det man gör.
Att ha dålig självkänsla och negativ självbild handlar ju den du är bakom allt det duktiga. Den privata delen av dig. Du kan känna dig värdelös i relationer till motsatt kön, tycker att du inte är värd att älskas, att du är en usel förälder, att du inte duger som partner, att du är tråkig och fantasilös, har komplex för sin kropp och inför sex, vill inte att någon ser dig naken för att du skäms för hur du ser ut etc etc etc
Det man har komplex för och ogillar med sig själv kan man oftast dölja genom att vara bra på det yttre som tex sitt jobb, sin hobby eller liknande
Tack.
Så väldigt förenklat kan man säga att man kan ha bra självförtoende genom att visa sig/vara bra och duktig på något... och på så sätt kan man ev dölja sin dåliga självbild?
Tack.
Så väldigt förenklat kan man säga att man kan ha bra självförtoende genom att visa sig/vara bra och duktig på något... och på så sätt kan man ev dölja sin dåliga självbild?
Tack snälla för hjälpen
Självförtroendet är relaterat till förmågan att prestera. Självkänslan är mer hur du sätter ditt eget värde som person.
Jag kan säga att jag är "ful och äcklig, och ingen tycker om mig, men jag är jättebra på att måla om hus/bestiga berg, eller diska.
Då kan du ha bra självförtroende vad gäller att göra något, men negativ självbild i övrigt. Så, trots att du vet att du klarar att lösa 10 sudoku innan kl 8 så tror du inte att någon kan gilla dig.