• Trostar

    Hur hitta knipet? (Knipträning)

    Jag är i vecka 20 och har försökt att hitta knipet nu den senaste tiden. Jag känner själv att det behövs redan nu eftersom jag kan läcka lite när jag nyser m.m. Har ett jättedåligt knip och nu när jag ska knipträna så hittar jag det inte!

    Har testat att stoppa in ett finger för att känna när jag gör rätt, men kniper inte alls om fingret när jag försöker. Jag har också flera gånger testa att knipa av kisstrålen (vet att man inte ska göra det, men det vara bara för att förstå hur jag ska knipa), men det går inte!

    Hur hittade ni knipet?

  • Svar på tråden Hur hitta knipet? (Knipträning)
  • Trostar
    Långbenopluto skrev 2019-12-29 10:48:54 följande:

    Oj, kan du inte ens knipa av kisstrålen?

    Prata med din BM på nästa besök, för det låter inte bra.


    Jag har varit hos gynekolog som säger att jag har bra knip där nere (precis innan jag blev gravid) men nu när jag är gravid känns det annorlunda där nere och jag hittar inte längre knipet. Så jag behöver bara tips på hur man hittar det igen eftersom det jag kunnat göra innan (knipa av strålen + knipa om finger) inte längre fungerar :)
  • anonym2005

    Ja du, det där är ju en svår och väldigt individuell fråga har jag själv nyligen insett.

    Har själv blivit gravid med första barnet detta året, och jaft allt från panikångest till hysteriska gråtattacker över det här med knip och bäckenträning.

    Trodde att livet skulle vara förstört efter en vaginal förlossning.

    Jag kunde ibland knipa av kisstrålen, men kände ingenting runt mina fingrar. Kroppen hamnar ju i en annan position då när man måste böja sig, så det kanske påverkar...?

    Jag fick prova att föra upp något litet runt föremål (typ mascara, hur äckligt det än låter) och knipa runt den, då hittade jag ett sätt att hålla kvar den - som jag antar var mitt knip.

    Min barnmorska sa att mycket av det sitter i huvet, och att man måste koppla på knipet mentalt.

    Knipa från rumpan och tänka framåt till blygdbenet har jag också fått höra.

    Man får bara kämpa på, antar jag.

    Hoppas du hittar det!

  • Snutten66

    Det här med knipet tycker jag är jätte svårt. Jag kan knipa av strålen men det är ju bara till att säkerhetsställa att man hittat rätt knip/muskler att knipa med. Känner lätt när jag stoppar in 2 fingrar men det är verkligen super svårt.  och jag kan inte hålla knipet alls, känner typ att det stramar åt fingrarna lätt och sen släpper.
    Ett till problem är det att jag har super svårt att känna nu när jag är gravid när jag kniper. (har bf i slutet av juni). 

    Ett tips är att variera läge, sittandes, liggandes, stående , liggandes med benen på stol, bena böjda m.m för att försöka hitta knipet igen. och gör det inte när du är stressad eller liknande då det är mycket svårare att finna knipet då. man måste finna sin ställning till en början med och träna upp den. sen kan man nog lättare variera alla ställningarna som till exempel i kassakön. 

    Jag har laddat ned appen tät för att försöka träna eller vad man säger. där finns det många olika svårighetsgrader om jag förstått det rätt. ladda ned och kika på den. Bifogar bild på hur bilden på appen ser ut.

  • Trostar
    Snutten66 skrev 2020-01-20 15:44:50 följande:

    Det här med knipet tycker jag är jätte svårt. Jag kan knipa av strålen men det är ju bara till att säkerhetsställa att man hittat rätt knip/muskler att knipa med. Känner lätt när jag stoppar in 2 fingrar men det är verkligen super svårt.  och jag kan inte hålla knipet alls, känner typ att det stramar åt fingrarna lätt och sen släpper.

    Ett till problem är det att jag har super svårt att känna nu när jag är gravid när jag kniper. (har bf i slutet av juni). 

    Ett tips är att variera läge, sittandes, liggandes, stående , liggandes med benen på stol, bena böjda m.m för att försöka hitta knipet igen. och gör det inte när du är stressad eller liknande då det är mycket svårare att finna knipet då. man måste finna sin ställning till en början med och träna upp den. sen kan man nog lättare variera alla ställningarna som till exempel i kassakön. 

    Jag har laddat ned appen tät för att försöka träna eller vad man säger. där finns det många olika svårighetsgrader om jag förstått det rätt. ladda ned och kika på den. Bifogar bild på hur bilden på appen ser ut.


    Jag har laddat ner den appen och efter att ha använt den ett par veckor så känns det mycket bättre :) Har fortfarande svårt ibland att hitta knipet när jag sitter och står upp, men det går utmärkt när jag sitter ner :)
  • Snutten66
    Trostar skrev 2020-01-20 19:57:44 följande:

    Jag har laddat ner den appen och efter att ha använt den ett par veckor så känns det mycket bättre :) Har fortfarande svårt ibland att hitta knipet när jag sitter och står upp, men det går utmärkt när jag sitter ner :)


    Men vad skönt att höra ???? håller tummarna det håller i sig och funkar bra desto längre tiden går ????
Svar på tråden Hur hitta knipet? (Knipträning)