• Alou

    Hur fungerar 240 dagars vilkoret som förälder

    Hej!

    Jag undrar vad som gäller för 240dagars villkoret när man vill se till att ha sjukpenninggrundande inkomst de första 180 dagarna av sin föräldraledighet?

    Planerar barn och har en tillsvidare anställning i mitt eget bolag.

    Då bolaget fortfarande är ungt har vi oregelbunden inkomst.

    En månad under de 240 dagarna innan barnets ankomst var inkomsten endast 8000kr för att pengaflödet varit lågt just då men övriga månader har jag mycket högre inkomst. (Över 30000/mån) Har detta någon betydelse när det kommer till 240dagars villkoret. Jag har hela tiden arbetat heltid. Måste jag tjäna minst en viss summa per dag eller är det totalen man slår ut det på under de 240 dagarna.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur fungerar 240 dagars vilkoret som förälder
  • Hugge47
    Alou skrev 2019-12-29 23:37:26 följande:

    Hej!

    Jag undrar vad som gäller för 240dagars villkoret när man vill se till att ha sjukpenninggrundande inkomst de första 180 dagarna av sin föräldraledighet?

    Planerar barn och har en tillsvidare anställning i mitt eget bolag.

    Då bolaget fortfarande är ungt har vi oregelbunden inkomst.

    En månad under de 240 dagarna innan barnets ankomst var inkomsten endast 8000kr för att pengaflödet varit lågt just då men övriga månader har jag mycket högre inkomst. (Över 30000/mån) Har detta någon betydelse när det kommer till 240dagars villkoret. Jag har hela tiden arbetat heltid. Måste jag tjäna minst en viss summa per dag eller är det totalen man slår ut det på under de 240 dagarna.

    Tacksam för svar!


    Kolla med Försäkringskassan, det är ändå där som din SGI skall finnas, det är den som ligger till grund för din ersättning.
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Alou

    Tack! Absolut kan jag ringa dom. Men såg att de även svarar här.

    Ville prova. Vad jag har i Sgi vet jag ca.

    Det var som sagt 240 dagarsviljoret jag var nyfiken på. Ser att det står tydligt att det är 180 kr/dagen som gäller tidigare år. Men osäker på om det ändrats?

  • Hugge47
    Alou skrev 2019-12-30 00:52:15 följande:

    Tack! Absolut kan jag ringa dom. Men såg att de även svarar här.

    Ville prova. Vad jag har i Sgi vet jag ca.

    Det var som sagt 240 dagarsviljoret jag var nyfiken på. Ser att det står tydligt att det är 180 kr/dagen som gäller tidigare år. Men osäker på om det ändrats?


    Ok, jag missförstod nog frågeställningen lite. :)

    Hoppas att du får svar på din frågeställning.

    Lycka till.
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
Svar på tråden Hur fungerar 240 dagars vilkoret som förälder