• Ebjkpg

Utebliven mens. När söker man hjälp?

Hej!

Min mens är sen, är just nu på cykeldag 35. Har aldrig gått längre än 34 dagar (det var månaden jag slutade med p-piller) brukar alltid ha cyklar på under 30 dagar. Jag har tagit 3 gravtestet som visat negativt. Trodde ena var positivt men tror nog att det var ett spökstreck.

Hur många dagar är det ?normalt? att mensen är sen? Och när är det okej att man faktiskt ringer in till vc eller kvinnohälsan och frågar om det?

• Svar på tråden Utebliven mens. När söker man hjälp?
  • Ebjkpg

Vill tillägga att jag haft molvärk i magen i ca 1 vecka. Har gått på toa hela tiden för att jag trott att mensen kommit!

• Långbenopluto

Jag hade nog väntat nån eller två månader, för att mensen är sen är normalt, i synnerhet om man väntar på den.

• Anonym (K)

Man ha äl ungefär 10 gånger per år. Det är alltså helt normalt att äl uteblir två gånger om året. Uteblir äl kan mensen komma sent eller inte alls en månad. Så du behöver inte vara orolig när mensen är några dagar sen och du har tagit gravtest som varit negativa. Skulle mensen utebli helt den här månaden och även nästa månad och du inte är gravid skulle jag nog ringa bm eller gyn.

• Ebjkpg
    Anonym (K) skrev 2020-01-02 07:18:03 följande:

Man ha äl ungefär 10 gånger per år. Det är alltså helt normalt att äl uteblir två gånger om året. Uteblir äl kan mensen komma sent eller inte alls en månad. Så du behöver inte vara orolig när mensen är några dagar sen och du har tagit gravtest som varit negativa. Skulle mensen utebli helt den här månaden och även nästa månad och du inte är gravid skulle jag nog ringa bm eller gyn.

Ja okej, kanske är så att ägglossningen inte kom denna månaden då. Hade varit lugn om jag inte hade haft denna molvärken? Känns konstigt
  • Anonym (K)
    Ebjkpg skrev 2020-01-02 07:46:08 följande:

Ja okej, kanske är så att ägglossningen inte kom denna månaden då. Hade varit lugn om jag inte hade haft denna molvärken? Känns konstigt

Den kan man känna ändå. Som att kroppen förbereder sig för mens men så kommer den inte.
  • Ebjkpg
    Anonym (K) skrev 2020-01-02 07:50:07 följande:

Den kan man känna ändå. Som att kroppen förbereder sig för mens men så kommer den inte.

Okej, tack för svar. Får avvakta och hoppas att den kommer snart då!
  • Anonym (B)

Man ska söka efter 6 månader av utebliven mens. Det är vad jag läst på vårdsidor och hört från vården.

Svar på tråden Utebliven mens. När söker man hjälp?