Hur bestämms vilken skola/dagis barnen ska gå i
Hej
Vi är skilda sen ca 1 år sedan. Hon bor kvar i hemmet där vi bodde tillsammans (med våra två barn) och jag har flyttat till annan men närliggande kommun.
Hon vill nu flytta till en annan kommun också vilket innebär att våra två barn som bor inte kommer kunna få gå kvar i nuvarande kommun
Jag har försökt att övertala henna att stanna i kommunen så att barnen kan ha en fortsätt trygg uppväxt då dem är etablerade där. Det skulle bli jobbigt framförallt för den äldsta att behöva byta skola. Men det går inte att övertala henne utan hon vill flytta til en annan kommun.
Jag har bott i mitt nya hem i snart ett år och jag skulle hellre vilja (om dem nu måste byta skola o dagis) att dem går i skola i kommunen där jag bor. Dessutom är det såklart logistiskt mindre jobbigt för mig.
Jag skulle få göra en ganska bra omväg annars varje gång jag ska lämna och hämta barnen om jag skulle behöva åka till hennes kommun. Precis som hon skulle få göra om behöver åka till min kommun
Vad händer om jag säger att jag vill att dem går i skola o dagis i min kommun och hon säger att hon vill att dem går i hennes kommun som hon kommer flytta till?
Blir det familjerätten då om man inte kommer överens?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-02 11:03
Barnen är idag skrivna hos henne i hennes nuvarande kommun där dem går i skola+dagis