• Anonym (Anonym341)

Hur bestämms vilken skola/dagis barnen ska gå i

Hej

Vi är skilda sen ca 1 år sedan. Hon bor kvar i hemmet där vi bodde tillsammans (med våra två barn) och jag har flyttat till annan men närliggande kommun.

Hon vill nu flytta till en annan kommun också vilket innebär att våra två barn som bor inte kommer kunna få gå kvar i nuvarande kommun
    Jag har försökt att övertala henna att stanna i kommunen så att barnen kan ha en fortsätt trygg uppväxt då dem är etablerade där. Det skulle bli jobbigt framförallt för den äldsta att behöva byta skola. Men det går inte att övertala henne utan hon vill flytta til en annan kommun.

Jag har bott i mitt nya hem i snart ett år och jag skulle hellre vilja (om dem nu måste byta skola o dagis) att dem går i skola i kommunen där jag bor. Dessutom är det såklart logistiskt mindre jobbigt för mig.
    Jag skulle få göra en ganska bra omväg annars varje gång jag ska lämna och hämta barnen om jag skulle behöva åka till hennes kommun. Precis som hon skulle få göra om behöver åka till min kommun
    Vad händer om jag säger att jag vill att dem går i skola o dagis i min kommun och hon säger att hon vill att dem går i hennes kommun som hon kommer flytta till? 
    Blir det familjerätten då om man inte kommer överens?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-02 11:03
    Barnen är idag skrivna hos henne i hennes nuvarande kommun där dem går i skola+dagis
  • Svar på tråden Hur bestämms vilken skola/dagis barnen ska gå i
  • Anonym (Andreas)

Familjerätten kommer rekommendera att de går i skola/förskola där de huvudsakligen har sin dygnsvila och/eller är skriven.

• Anonym (Anonym341)
    Anonym (Andreas) skrev 2020-01-02 11:07:35 följande:

Familjerätten kommer rekommendera att de går i skola/förskola där de huvudsakligen har sin dygnsvila och/eller är skriven.

Vi har dem deltid. Så dem är hos mig lika mycket som hos henne.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Anonym341) skrev 2020-01-02 12:10:46 följande:

Vi har dem deltid. Så dem är hos mig lika mycket som hos henne.

Och då är det vart de är skriven som avgör.
  • Anonym (Anonym341)
    Anonym (Andreas) skrev 2020-01-02 12:16:44 följande:
    Och då är det vart de är skriven som avgör.

Okej, men det låter som en löjlig formalitet.

Så om jag bara skriver över dem utan att säga nåt till henne till min adress när dem hon flyttar så kommer dem få gå i min kommun.

Hinner hon före och skriver över dem till hennes nya adress så är det den som gäller då?

• Tow2Mater

Kan inte du flytta tillbaka till "hemmet där ni bodde tillsammans"? (då hon flyttar ut).

• Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym341) skrev 2020-01-02 13:39:23 följande:

Så om jag bara skriver över dem utan att säga nåt till henne till min adress när dem hon flyttar så kommer dem få gå i min kommun.

Hinner hon före och skriver över dem till hennes nya adress så är det den som gäller då?

Har ni gemensam vårdnad måste båda skriva under. Det du bör göra är att söka interimistiskt beslut på boendet i väntan på att det ska avgöras vem av er som ska ha boendet.

Om bara en av er skriver under flyttanmälan för barnen så görs en utredning om vart de har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs de där. Nu har ni barnen lika mycket och blir det den som bor kvar i första hand.

Nu ska ju hon flytta och då får ni ta striden om det om ni inte kommer överens. Vet inte hur de dömer, det kan vara så att de tittar på vem som har lättast att åka omvägar eller att den som gör förändringen mister boendet.

Finns det ingen chans att någon av era kommuner kan tillåta att barnen går kvar, om nuvarande skola tillåter det?
  • Anonym (Anonym341)
    Anonym (Nej) skrev 2020-01-03 07:02:36 följande:
    Har ni gemensam vårdnad måste båda skriva under. Det du bör göra är att söka interimistiskt beslut på boendet i väntan på att det ska avgöras vem av er som ska ha boendet.

Om bara en av er skriver under flyttanmälan för barnen så görs en utredning om vart de har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs de där. Nu har ni barnen lika mycket och blir det den som bor kvar i första hand.

Nu ska ju hon flytta och då får ni ta striden om det om ni inte kommer överens. Vet inte hur de dömer, det kan vara så att de tittar på vem som har lättast att åka omvägar eller att den som gör förändringen mister boendet.

Finns det ingen chans att någon av era kommuner kan tillåta att barnen går kvar, om nuvarande skola tillåter det?
    Måste hon ha min påskrift också? I hennes fall blir det ju att hon flyttar tillsammans med barnen då hon redan har barnen skrivna hos sig? Så om hon flyttar till ny bostad måste hon ändå skriva över barnen ditt och behöver också min underskrift.

Har ringt sthlm stad och barnen får inte gå kvar.
  • Anonym (Anonym341)
    Anonym (Nej) skrev 2020-01-03 07:02:36 följande:

Jag är ju den som bor kvar ditt jag flyttade förra året. Så då menar du att det är störst chans att barnen blir skrivna där jag bor då det är hon som flyttar nu.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anonym341) skrev 2020-01-03 09:13:15 följande:
    Måste hon ha min påskrift också? I hennes fall blir det ju att hon flyttar tillsammans med barnen då hon redan har barnen skrivna hos sig? Så om hon flyttar till ny bostad måste hon ändå skriva över barnen ditt och behöver också min underskrift.

Ja, men får hon inte det görs en utredning om vart barnens huvudsakliga vila är. NI har lika mycket så då dömer de på andra grunder, jag vet inte vilka. 
    Anonym (Anonym341) skrev 2020-01-03 09:34:26 följande:
    Jag är ju den som bor kvar ditt jag flyttade förra året. Så då menar du att det är störst chans att barnen blir skrivna där jag bor då det är hon som flyttar nu.
    Nej, hade du bott kvar på samma ställe som barnen bor på hade du haft störst chans. Men nu när de ändå måste byta skola är det 50/50 vem som de skrivs hos. Kan inte du flytta tillbaka? Kanske till samma bostad som barnen bor i nu? 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Anonym341) skrev 2020-01-02 13:39:23 följande:

fast båda måste godkänna detta så varken du eller hon kan bara fylla i blanketten och välja er adress 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Anonym341) skrev 2020-01-03 09:13:15 följande:

Om hon skickar in med nya adressen och du motsätter dig att barnen ska skrivas där så kommer skatteverket be dig förklara varför och om du förklarar att du tycker det blir bättre för barnen att vara skrivna hos dig och gå i skola hos dig så kommer de överväga detta + det mamman säger. Sedan bestämmer de om ni inte kan komma överens. 
Svar på tråden Hur bestämms vilken skola/dagis barnen ska gå i