• Anonym (Bok)

Tips? Skriva bok? Anonym?

Jag har funderat några år på att skriva en bok. Jag har hållt ett par mindre "föredrag" om mitt liv och min resa. Har fått väldigt bra respons från de som jag delat med mig med.

Jag fick för några år sedan en förfrågan av en föreläsare om att göra större föreläsningar tillsammans med denne men tackade nej. Har varit med i radio anonymt.

Jag känner att jag vill dela med mig men är samtidigt orolig och lite rädd. Jag skulle vilja vara anonym. Jag tänker på mina barn och familj, och samtidigt mig själv, tänker på alla troll därute och vad det skulle kunna innebära. Det är inte så att jag gjort något alldeles hemskt men det finns så mycket konstiga människor därute och jag vill inte bli utsatt för massa näthat och troll.

Är det någon som har några tips till mig om hur jag ska ta mig framåt i detta?

• Svar på tråden Tips? Skriva bok? Anonym?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bok) skrev 2020-01-04 12:27:26 följande:
    Nej du kanske har rätt, jag har funderat på det så länge nu, har börjat skriva några gånger. Nu får jag antingen skriva eller släppa drömmen känns det som. Det känns som att det blir patetiskt att gå onflera år och säga att man drömmer om något och inte ta tag i det. Sen vad det blir av det när man skrivit är ju en annan sak. Men man måste ju börja på nåt iaf.
    Jag menade däremot inte att ingen annan kommer läsa, bara att säkert inte så många från just din stad :) Klart du ska försöka. Livet är kort, satsa!
  • Anonym (Skriv)

Börja med att skriva ett första utkast till boken. Det är ingen större idé att börja be folk om lov innan de vet vad du tänkt skriva om dem.

När du har ett första utkast att bearbeta kan du börja fundera på hur du ska hantera anonymisering mm.

• Anonym (Bok)
    Anonym (Skriv) skrev 2020-01-04 13:12:10 följande:

Börja med att skriva ett första utkast till boken. Det är ingen större idé att börja be folk om lov innan de vet vad du tänkt skriva om dem.

När du har ett första utkast att bearbeta kan du börja fundera på hur du ska hantera anonymisering mm.

Du har rätt, jag behövde nog lite råd och push.
  • Anonym

Beror väl lite på vad det handlar om.

Misshandel? Sol-och-vår? Droger? Kriminalitet?

• Anonym (Bok)
    Anonym skrev 2020-01-04 18:11:55 följande:

Beror väl lite på vad det handlar om.

Misshandel? Sol-och-vår? Droger? Kriminalitet?

Det handlar om droger, uppväxt, upplevelser av familjehem och behandlingshem och vägen till förändring.
  • Anonym
    Anonym (Bok) skrev 2020-01-04 18:22:45 följande:
    Det handlar om droger, uppväxt, upplevelser av familjehem och behandlingshem och vägen till förändring.
    Det blir starkare om du inte är anonym, och vem är värd att skyddas?
    Nej kör på du.
  • Glinda från Oz

Jag säger som en annan sa i tråden, det är ingen mening att prata med folk innan du ens vet om boken kommer tryckas eller exakt vad du ska skriva. När du känner dig redo att skicka in boken till ett förlag kan du prata med folk. 

• Anonym (G)

Har du en bra historia så skriv ett utkast. Det finns skrivarkurser, det kan vara en bra idé. Sätt dig också in i hur en bok blir utgiven.

• Anonym (Bok)

Jag ska faktiskt börja skriva nu.

Tänkte att jag kan skriva ihop ett kort utkast och be någon läsa för att se om det ser bra ut och om vad som är värt att utvecklas.

Jag funderar lite på med vad meningen med boken är.

Ska jag bara berätta en historia eller vill jag ha en djupare mening som är tydlig, ex att förändring är möjligt även om det ser mörkt ut.

Jag är inte sådär klämkäck och positiv, mer realistisk nästan pessimistisk ibland.

Jag vet att livet kan vara en helvete men det kan bli bra. Det blir dock ofta inte perfekt bara för att man blir drogfri exempelvis. Man måste fortsätta kämpa.

• Anonym
    Anonym (Bok) skrev 2020-01-04 18:48:26 följande:

Jag ska faktiskt börja skriva nu.

Tänkte att jag kan skriva ihop ett kort utkast och be någon läsa för att se om det ser bra ut och om vad som är värt att utvecklas.

Jag funderar lite på med vad meningen med boken är.

Ska jag bara berätta en historia eller vill jag ha en djupare mening som är tydlig, ex att förändring är möjligt även om det ser mörkt ut.

Jag är inte sådär klämkäck och positiv, mer realistisk nästan pessimistisk ibland.

Jag vet att livet kan vara en helvete men det kan bli bra. Det blir dock ofta inte perfekt bara för att man blir drogfri exempelvis. Man måste fortsätta kämpa.

Att skriva bara om dig själv och typ kronologiskt blir bara tråkigt.
    Det finns ju fler som skrivit om samma tema.

Ungefär som böcker om kvinnomisshandel, har man läst en så har man läst de flesta.

Du måste sticka ut annars är det ointressant.
  • Anonym (Bok)
    Anonym skrev 2020-01-04 19:53:17 följande:

Att skriva bara om dig själv och typ kronologiskt blir bara tråkigt.

Det finns ju fler som skrivit om samma tema.

Ungefär som böcker om kvinnomisshandel, har man läst en så har man läst de flesta.

Du måste sticka ut annars är det ointressant.

Ja precis det är ju det som är svårt.

Jag har föreläst lite för studenter, och då handlar det ju bara om att berätta. Jag har fått bra kritik då. Något som förvånade mig. Det är ju en helt annan sak att fånga någon i en bok. Det kan ju inte bara bli en till bok om att fånga dagen och kämpa på typ. Men det är det som är det svåra. Jag har tänkt om man skulle göra det i romanform men jag har lagt ner den tanken och försöker nu mer tänka ut ett tema för att som du säger sticka ut. Det är ju bra att kunna bolla med någon som vet men jag vet inte exakt hur man hittar det. Jag har funderat på skrivkurser, jag har redan pluggat en del men att hitta nån kurs kanske där man kan få mer hjälp med sitt skrivande. Ja jag vet inte riktigt.
Svar på tråden Tips? Skriva bok? Anonym?