• Fri 3 Jan 2020 14:07
    661 visningar
    10 svar
    10
    661

    Hjälp ????

    Jag och min föredetta gick isär för ca 2 år sen. Vi har 2 gemensamma barn och jag har 2 sen innan. Lägenheten står på han, men jag har bott kvar med barnen. Jag är gravid i 8 månaden. Jag har gamla kronofogde skulder och enligt hyresvärden får jag inte stå på kontraktet. Har ansökt och fått en bodelare genom tingsrätten. Idag från ingenstans kom min föredetta och sa att han sagt upp lägenheten, jag ringer hyresvärden och berättar läget. Dom håller fast vid att jag inte får ta över. Kommer dom verkligen kasta ut mig och barnen nu? Kan hyresvärden neka mig kontraktet även om bodelaren " ger" rätten till mig. Är så ledsen just nu och orolig.

  • Svar på tråden Hjälp ????
  • Ful Anka
    Fri 3 Jan 2020 14:11
    #1
    -1

    Ja alltså vad tror du? Att man kan få ett lägenhetskontrakt med skulder hos KFM? Nej, det får du aldrig. Du får vända dig till Soc. Men det tror jag inte är allt för konstigt för dig. Det har du ju gjort förr.


    This is my life and I don't care
  • Fri 3 Jan 2020 14:13
    #2

    Har inte haft socialbidrag? Har jobbat på sjukhuset här innan jag gick på föräldrarpenning.

  • Fri 3 Jan 2020 14:16
    #3

    En hyresrätt är väl inget som ingå i bodelningen? Skulle råda dig att ta kontakt med din kommun, de har långtgående ansvar för att hjälpa till att se till att barn inte hamnar på gatan.

  • Fri 3 Jan 2020 14:21
    #4
    +1

    Jo den ingår i bodelningen och som jag läst på nätet kan egentligen inte hyresvärden neka mig om nu bodelningen faller så att jag har störst behov av att bo kvar.

  • Fri 3 Jan 2020 14:36
    #5
    Emilia1980 skrev 2020-01-03 14:21:08 följande:

    Jo den ingår i bodelningen och som jag läst på nätet kan egentligen inte hyresvärden neka mig om nu bodelningen faller så att jag har störst behov av att bo kvar.


    Den "svagaste" har precis som du säger företräde till bostaden. Jag skulle ta det juridiskt. Det är möjligt att du inte får stå på lägenheten ensam men om du har möjlighet att få någon som står på kontraktet med dig? En förälder eller liknande möjligtvis?
  • Fri 3 Jan 2020 14:38
    #6

    Har fått en bodelare/advokat till detta. Räcker det? Att jag pratar vidare med henne eller måste jag ta upp det med ytterligare?

  • Fri 3 Jan 2020 14:42
    #7
    CitronTulo skrev 2020-01-03 14:16:50 följande:

    En hyresrätt är väl inget som ingå i bodelningen? Skulle råda dig att ta kontakt med din kommun, de har långtgående ansvar för att hjälpa till att se till att barn inte hamnar på gatan.


    En hyresrätt kan visst ingå i bodelning. När jag och min exman skilde oss överlät han lägenheten till mig i ett bodelningsavtal och då har hyresvärden inte rätt att ta tillbaka lägenheten. Hyresvärden har heller inte rätt att inkomstpröva den make/maka som fått lägenheten tillskriven i ett bodelningsavtal. Jag hade visserligen inga skulder men hade studielån som inkomst. Vår hyresvärd försökte inkomstpröva mig men när jag visade lagrummet att de inte har rätt till det drog de sig tillbaka. Lägenhetskontraktet skrevs sedan över på mig.
  • Fri 3 Jan 2020 14:51
    #8
    Emilia1980 skrev 2020-01-03 14:38:00 följande:

    Har fått en bodelare/advokat till detta. Räcker det? Att jag pratar vidare med henne eller måste jag ta upp det med ytterligare?


    Har du betalat dina hyror och skött dig ekonomiskt under tiden du bott ensam i lägenheten? Det skulle väl annars möjligtvis kunna ligga dig i last, men annars har så vitt jag vet hyresvärden ingen rätt att kasta ut dig utan skyldig att överlåta kontraktet till dig som bosatt i lägenheten. Ring bodelaren eller ta kontakt med hyresgästföreningen när jag tror att du kan få juridiskt stöd och rådgivning.
  • Fri 3 Jan 2020 14:55
    #9

    Jag har betalat in hyrorna som vanligt. Bodelaren är tillbaka på tisdag, ska ringa henne då. Jag hoppas att jag inte behöver hamna på gatan med barnen och höggravid som jag är.

  • Tue 7 Jan 2020 15:35
    #10
    Ful Anka skrev 2020-01-03 14:11:11 följande:

    Ja alltså vad tror du? Att man kan få ett lägenhetskontrakt med skulder hos KFM? Nej, det får du aldrig. Du får vända dig till Soc. Men det tror jag inte är allt för konstigt för dig. Det har du ju gjort förr.


    Hej igen! Kan säga att jag idag utan bodelare och utan socialen fick kontraktet. Jag mailade direkt till VD:n på hyresbolaget. Förklarade verkligen allt och en stund senare gick dom med på att ge mig kontraktet???? en stor sten har lättat. Och äntligen slipper jag hot från min föredetta om att han ska se till att jag blir bostadslös!
Svar på tråden Hjälp ????