• Sommargrodan

Hur i helskotta får man ihop vardagsekonomin?

Jag och sambon har två bra betalda arbeten där vi tjänar 67.000 tillsammans , bor i hus och äger 2 bilar. Man handlar mat och lägger pengarna på sitt hus-billån. Har inga direkt dyra bilar och ett vanligt litet hus. Det är betalt, Sen är det inte mycket kvar, alltså vad ska man göra för att få extra över? Har någon tips?

Vet att handlingen är en stor bov.Hur gör ni med mat? Handlar för en summa/vecka? Vad är en normal veckomat-budget för 2 vuxna + ett barn på 2 år?

Är less på att stressa på med 100% jobb och känna att det knappt är värt pengarna.

• Svar på tråden Hur i helskotta får man ihop vardagsekonomin?
  • Anonym (Cash)

För kassabok och ta kontroll över läckaget, för det finns där. Notera alla inköp och ta bort allt onödigt.

T ex abbonemang på filmkanaler om ni har flera, kolla bostadslån och mobilabbonemang. Har ni bensinkort med någon form av återbäring? Dagliga småköp rinner ofta iväg. Lyssna på någon pod om mikroekonomi. T ex att utmana varandra att spara (utan att bli dumsnål förståss).

Förra året utmanade jag mig själv att varje dag jag tar med mig matlåda till jobbet ska jag köpa en aktie av en viss sort. Jag köpte månadsvis och förra året köpte jag 180 aktier för 12.500kr. Det ger den goda effekten att man sparar istället för slösar.

Medvetenhet i sin konsumtion är ett nyckelord, och sätt upp roliga och rimliga sparmål. Både på kort och lång sikt.

• hammarhajen
    Beror ju mycket på hur höga lånen är. 

"Alla andra" har inte heller billån, många sparar och köper bilar kontant. Har man lån på två bilar så kan det springa iväg en hel del pengar som man kanske inte alls ser, eftersom man tänker att alla andra med bil har samma kostnad. Men så behöver det inte alls vara. 

Tänker också som de andra att skriv upp allting och skaffa kontroll över vart pengarna tar vägen.

Ordna automatiska överföringar till sparande av olika slag, så hinner ni inte se pengarna. Se till att räntor och amorteringar dras så snart lönen kommit in, precis som de räkningar ni kommer överrens om är nödvändiga. Dvs el, försökringar och liknande. Netflix, C-more etc är INTE rättigheter eller nödvändigheter, däremot kan det absolut vara en guldkant som man unnar sig. Men räkna ihop vad allt sådant blir på ett år och ta ställning. Grannens utlandsresa kanske helt enkelt är två års frånvaro av streamingtjänster och köp i onlinespel?

Det som finns kvar på kontot efter att både räkningar och det sparande ni tycker är rimligt är draget, det är vad ni har att röra er med helt enkelt. När pengarna är slut så är de slut. 
  • nnnnnnnn

Kolla över matutgifterna och som någon redan sagt - skilj på vardag och lyx.
    Något man kanske inte tänker på är tex att frukost kan kosta otroligt olika:
    Vardag: Havregrynsgröt med lite mjölk + kanel + ev. te eller kaffe = ett par kronor
    Lyx: Juice, smörgås med pålägg och grönsak + te/kaffe = några tior.
    Är det så stor skillnad då? Ja, kör man på lyxfrukost för 15 kr/dag x 30 dagar = 450 kr per person, medan grötfrukost kostar 2-3 kr/dag x 30 dagar = ca 75 kr per person.
    Är ni 2-3 st så blir det såklart 2,5 x 450 = 1125 kr jämfört med 185 kr, så man sparar runt 12 000 kr/år.
    Nu vill man ju inte äta havregrynsgröt alla dagar om året, men om man väljer 6 vardagar + 1 lyx tills man fått ihop ett sparkapital, sen kan man ändra till 5 vardagar + 2 lyx.

Samma sak med middagsmaten, för att inte tala om utelunch eller matlåda. En enkel rejäl matlåda kan kosta 5-25 kr/portion, utemat går lätt på hundralappen = ca 100 kr/vecka eller 500 kr/vecka... Under ett arbetsår så blir det 4000 kr för matlåda eller 20 000 kr för utelunch. Är man 2 st så blir det såklart 8 000 kr eller 40 000 kr. Sparar runt 32 000 kr, utan att jaga kronor på matlådematen.
    Vill man köpa billigare mat tills man fått ett sparkapital så finns det bra recept, sök på "mat 10 kr per portion" eller kolla på "300 kr vecka" där det finns veckomenyer, 4 portioner x 7 dagar för under 300 kr. Har man inte testat detta så kan man göra det tex 4 veckor i rad och då har ni middag för 1 månad + matlådor för nästan 1 månad om ni bara äter 3 portioner per dag och sparar den sista portionen för 1200 kr.

undertian.com/300-kronorsvecka-november-2019/

Så kör ni en supersnål månad med matlåda + lagat mat från 300kr-veckan + grötfrukost så kan ni hålla er under 2000 kr för maten enbart, då borde pengarna räcka. Ni hinner också ställa om er till att tänka ekonomiskt.

Nästa tips:
    Ät ur frys + skafferi. Köp inte hem mer mat på ett tag, bara absoluta nödvändigheter för att kunna laga till det ni har i gömmorna. Så har ni inga större utgifter för maten på ett tag och ni vet att ni inte kommer behöva slänga maten pga att den blir för gammal.

• gbgumman
    Sommargrodan skrev 2020-01-05 21:43:13 följande:

Jag och sambon har två bra betalda arbeten där vi tjänar 67.000 tillsammans , bor i hus och äger 2 bilar. Man handlar mat och lägger pengarna på sitt hus-billån. Har inga direkt dyra bilar och ett vanligt litet hus. Det är betalt, Sen är det inte mycket kvar, alltså vad ska man göra för att få extra över? Har någon tips?

Vet att handlingen är en stor bov.Hur gör ni med mat? Handlar för en summa/vecka? Vad är en normal veckomat-budget för 2 vuxna + ett barn på 2 år?

Är less på att stressa på med 100% jobb och känna att det knappt är värt pengarna.

Måste fråga. Är det brutto eller nettolön du delar med dig av?
    Vi tjänar 64000kr efter skatt och jag tycker vi lever lyx. Stort hus märkes kläder god mat resor bara en bil men den är rätt dyr.
  • Anonym (op)

Galen trådstart för mig som har exakt 56 kr/ dag vardera för mig och min son efter hyran och elen är betald.

Skärp er skulle jag säga.

Jag har naturligtvis också haft högre inkomst tidigare, men tycker det känns så konstigt när folk säger att de inte riktigt vet var pengarna går. 

• Anonym (Money)
    gbgumman skrev 2020-01-07 09:21:12 följande:

Måste fråga. Är det brutto eller nettolön du delar med dig av?

Vi tjänar 64000kr efter skatt och jag tycker vi lever lyx. Stort hus märkes kläder god mat resor bara en bil men den är rätt dyr.

Vi har 60 efter skatt, bor i 200kvm villa i Sthlm, 4 barn, 2 kontantköpta bilar värde kanske 250t tillsammans. 2 motorcyklar, 1 motorbåt, kontantköpta. Åker utomlands 2-3 ggr om året. Sparar minst 10 000 per månad. Som vi sen renoverar för, reser, etc. och utöver det sparande till barnen, oss själva (fast sparande vi aldrig rör).

Så ja, jag tycker också den summan pengar räcker bra.
  • Anonym (J)

Galet ja... Nog för att man inte automatiskt har bra ekonomi för att man tjänar mycket men...

Vi får in 45-47 tillsammans. Hus, flera bilar, två barn, hobbys, sparande och går absolut runt.

• gbgumman
    Föreståndaren skrev 2020-01-07 21:38:19 följande:

Vi har samma problem. Tillsammans 87.000 /månad. Men tre barn och två bilar tar mycket i ekonomin.

Samma fråga här är det före eller efter skatt?
  • snedtak

Till att börja med innebär två belånade bilar att ni sannolikt har högre utgifter än medelsvensson. Bara 28% av alla hushåll har två eller fler bilar (50% av alla barnfamiljer med två vuxna) och många av dem har sannolikt köpt bilarna kontant.

Annars är väl tipsen ovan bra:

Utgifter ni måste ha (huslån, mobiler, mat) kan säker minskas med förhandling, andra avtal, mer planering, etc.
    Utgifter ni inte behöver kan tas bort (uteluncher, HBO,veckotidningar, etc.)

• Anonym (12345)

Ts

Vad kostar huset per månad?

• Anonym (Hyckleri)

Jag har samma fråga egentligen. Det där med vardagsekonomi. Kruxet är att jag och min sambo är sjukskrivna. Får ut 16k varje månad och kämpar i motvind för att få saker att gå ihop. Det sticker som fan i ögonen att läsa inlägg från personer som har löner över 60k men "kämpar att få det att gå runt".

Kom ner på vår nivå och se hur vi har det. Sen kan du prata om att kämpa!!

• Anonym (12345)
    Anonym (Hyckleri) skrev 2020-01-12 11:44:25 följande:

Jag har samma fråga egentligen. Det där med vardagsekonomi. Kruxet är att jag och min sambo är sjukskrivna. Får ut 16k varje månad och kämpar i motvind för att få saker att gå ihop. Det sticker som fan i ögonen att läsa inlägg från personer som har löner över 60k men "kämpar att få det att gå runt".

Kom ner på vår nivå och se hur vi har det. Sen kan du prata om att kämpa!!

TS kan inte speca några kostnader har inte ens återkommit en enda gång sedan inlägget skapades.
    Detta är nog en trolltråd som för att skapa debatt.
  • Anonym (mitt i livet)

Rätt ointressant när folk inte ens kan skriva om det är brutto eller netto de viftar med.

Vi fick ihop in 65 k netto/mån i snitt förra året, men budgeten lades på 61. Så får man pengar över, på det enklaste viset. Men ofta blir det 120 k över på året utan att vi försöker och det ska verkligen inte vara svårt att leva på de här pengarna tycker jag. Vi renoverar dessutom och har satt av några tusen i månaden till det.

I min budget särredovisas 42 olika kategorier, allt från spritinköp till presenter till resor till apoteksinköp, olika mediakostnader, tandläkare, service, bilskatt, däckbyten och glasögon budgeteras över tid.

Så visst lever vi bra men vi vet var pengarna hamnar och någorlunda när utgifter kommer att uppstå. Behöver vi hålla igen är det lätt att se var pengarna finns och det är nog den stora behållningen av att göra budget och följa sina utgifter genom året.

Svar på tråden Hur i helskotta får man ihop vardagsekonomin?