• Anonym (Momsan)

Hjälp, han ställer ultimatum

Hej

Har skilt mej sen en månad tillbaka pga av problem som vi haft hela vårt äktenskap.

Varit gifta i 14 år har två barn.

Största och ända problem vi haft har varit svärmor då hon blandat i sej i vårt liv för mycket då hon vägrar acceptera att vi är vuxna, hon hittade på saker och ljög en massa.

Jag fick nog för han gjorde aldrig något åt det.

Men nu när han har insett att jag verkligen har haft mod att lämna han så vill han att vi försöker igen men då ställer han ultimatum att jag ska sluta röka och sluta dricka.

Röka gör jag dagligen men dricka nån gång.

Kanske ett. Glas vin till maten eller nån öl ute.

Vet inte hur jag ska göra.

Känns bara så dumt då jag tycker att ingen kan förbjuda vad en människa ska göra.

Vi är muslimer men uppvuxna här i Sverige.

Han kommer från en troende familj men inte jag.

Han själv har druckit innan men slutat

Han har aldrig påtalat innan att han har något emot det så jag vet verkligen inte hur eller vad jag ska göra.

I övrigt var vårt äktenskap bra då det var lungt från svärmors håll.

• Svar på tråden Hjälp, han ställer ultimatum
  • Anonym (Realist)

Man ska väl gå FRAMÅT och inte BAKÅT, eller....?

Du ska inte gå tillbaka. Exmaken har alltså mage att ställa krav på dig för att han tror att du inget hellre vill än vara med honom och hans morsa. Utnyttjar han era gemensamma barn som  medel att hota och tvinga fram din återgång också?
    Njut av ditt nya fria liv!

• Anonym (Momsan)

Han har inte använt barnen förutom att har sagt till dom att allt är mitt fel för att jag inte älskar honom.

Jag vill gå framåt bara, och inte leva det livet jag gjort.

Jag vill inte att nån tittar på mej som om jag var ett litet barn.

Jag är vuxen, har barn, och kan bestämma sj vad som är bra och inte bra.

• Anonym (Kvinna 39)

Jag tror du vet svaret själv. Bra att du börjar inse ditt eget värde.

En man som snackar skit om barnens mamma till dem är värd noll i mina ögon.

• Anonym (Momsan)

Jag vet att det är jag som lämnat han pga av att han inte ville se vårt problem, det är jag som då ställa krav och ultimatum om vi ska försöka igen... Vad han vill med detta vet jag inte.

Men jag kommer aldrig leva med någon som ska bestämma vad jag får och inte får göra.

Både han och svärmor har sagt till barnen att allt är mitt fel att jag inte vill acceptera vissa saker.

Men fan acceptera att Jag vill leva ett normalt liv och ha ett normalt äktenskap.

• Anonym (Q)
    Anonym (Momsan) skrev 2020-01-07 18:28:44 följande:

Jag vet att det är jag som lämnat han pga av att han inte ville se vårt problem, det är jag som då ställa krav och ultimatum om vi ska försöka igen... Vad han vill med detta vet jag inte.

Men jag kommer aldrig leva med någon som ska bestämma vad jag får och inte får göra.

Både han och svärmor har sagt till barnen att allt är mitt fel att jag inte vill acceptera vissa saker.

Men fan acceptera att Jag vill leva ett normalt liv och ha ett normalt äktenskap.

Det är väl mer deras fel för att de inte vill acceptera att du inte vill acceptera vissa saker? Rätten att bestämma över sig själv trumfar rätten att bestämma över andra.

Nej tacka honom för erbjudandet och få den bästa hämnden: lev ett gott liv utan honom. Du har redan gjort nästan allt det svåra med att skiljas och bygga upp en ny tillvaro - gå inte tillbaka nu.
  • Anonym (Hm)

Be han peka ut vad som är så problematiskt med det just nu o interested tidigare. Eller vad som var problematiskt med det överhuvudtaget. Gör därefter en egen bedömning för här får du böra söndra o härska svar ifrån andra kvinnor. Inget riktigt svar med någon riktig substans i det hela!

• Alessia

Nu har du chansen att på allvar visa dina barn att muslimsk kvinna kan stå på egna ben, forma sitt eget liv utan att böja sig för sin man eller hans mor och övriga familj. Ta den chansen!

• Anonym (Hm)
    Alessia skrev 2020-01-07 20:05:58 följande:

Nu har du chansen att på allvar visa dina barn att muslimsk kvinna kan stå på egna ben, forma sitt eget liv utan att böja sig för sin man eller hans mor och övriga familj. Ta den chansen!

Vadå rasistisk o fördomsfull
  • Anonym (Momsan)

Jag har funderat och funderat.

Självklart älskar jag han o kommer alltid att göra det.

15 år känns ändå länge att leva med en och samma person, man har ju ändå byggt upp något.

Jag ville få han att inse hur mycket svärmor påverkar vårt liv.

Han säger att han ser saker och ting på annat sätt nu.

Pratade med han ikväll om att försöka, ge det lite tid.

Jag sa till han att om jag vet till 100% att han kommer ändra sitt beteende mot henne så kan jag försöka igen.jag velar också då jag är rädd att vi hamnar på ruta 1 igen.

Men nu vet inte han om det är bara vanan vi har att leva ihop, men han älskar mig men är förvirrad av hur han känner.

• Anonym (cc)
    Anonym (Momsan) skrev 2020-01-08 00:10:38 följande:

Jag har funderat och funderat.

Självklart älskar jag han o kommer alltid att göra det.

15 år känns ändå länge att leva med en och samma person, man har ju ändå byggt upp något.

Jag ville få han att inse hur mycket svärmor påverkar vårt liv.

Han säger att han ser saker och ting på annat sätt nu.

Pratade med han ikväll om att försöka, ge det lite tid.

Jag sa till han att om jag vet till 100% att han kommer ändra sitt beteende mot henne så kan jag försöka igen.jag velar också då jag är rädd att vi hamnar på ruta 1 igen.

Men nu vet inte han om det är bara vanan vi har att leva ihop, men han älskar mig men är förvirrad av hur han känner.

Ha inte för bråttom med att flytta ihop igen. Vänta med att flytta ihop och se om förändringen är beständig. Du ska  ha total paus från svärmor. Blocka henne överallt / ta bort henne permanent från sociala medier. Sätt upp regler för hur ni gemensamt hanterar svärmor (hon får inte komma oanmäld, han sköter all kontakt med henne, han hälsar på henne utan dig, du följer med ibland men inte ofta)
  • Anonym (A)
    Anonym (cc) skrev 2020-01-08 00:33:31 följande:
    Ha inte för bråttom med att flytta ihop igen. Vänta med att flytta ihop och se om förändringen är beständig. Du ska  ha total paus från svärmor. Blocka henne överallt / ta bort henne permanent från sociala medier. Sätt upp regler för hur ni gemensamt hanterar svärmor (hon får inte komma oanmäld, han sköter all kontakt med henne, han hälsar på henne utan dig, du följer med ibland men inte ofta)
    Håller med
  • Rudbeckius
    Jag tolkar dina tankar så att du kan tänka dig att gå tillbaka men du funderar över villkoren. 

Du kommer att höra många råd här på FL om att direkt och alltid dumpa och gå vidare. Var försiktig när du lyssnar på dessa enkelspåriga och svartvita resonemang från människor som inte tar ansvar för dig och dina beslut och som ofta verkar ha rejält med problem.

Mitt råd är att ni ska passa på och fördjupa dialogen och diskutera gränserna för villkoren. Måste det vara totalt åt ena eller andra hållet, kan ni mötas nånstans på mitten eller en liten bit? Typ dricka bara viss mängd vid speciella tillfällen, t ex större fest? Bara röka då med? Vilka är dina motvillkor, särskilt avseende hur ni två ska hantera en dominerande och kanske tröttsamt enkelspårig svärmor?

Det är inte lätt att ha dialog om de här sakerna, men viktigt och det gäller att värdesätta det som är bra och kan utvecklas. Prata även om hur ni gör om villkoren bryts nån gång eller ofta.

Jag har många kära närstående som jag måste hantera och överse med. Missbruk av olika saker (alkohol, internet m m), ansvarslöshet (passivitet och oförmåga att planera) samt överdrivet kontrollbehov (t ex att försöka styra andra i detalj utan att riktigt förstå integritet eller hur världens numera fungerar) - dessa är svåra att hantera och förstör mycket av glädje och möjligheter i våra liv...

Men alternativet är ju att leva fritt och bra ensam och med vänner/kärlekar. Det kan komma tillfällen i livet då det är det mest fördelaktiga. 

www.bustle.com/articles/70762-what-really-makes-a-person-happy-9-things-science-knows-about-what-really-keeps-us-content

Varmt lycka till! 
Svar på tråden Hjälp, han ställer ultimatum