• banan123

Gravid v24, varför har jag ont?

Hej! Jag är gravid med mitt andra barn i v 24 och jag har en fråga.. Jag vaknar om nätterna och har skit ont i ena skinkan. Det är som om någon kört in en kniv rakt in i skinkan. Det strålar lite neråt ibland med det är smärtan i skinkan som stör mig. Jag vaknar av detta 5-10 ggr per natt! För att få bort detta slänger jag de benet rakt över sängen och halvligger på magen. Tar en stund och de försvinner inte helt men tillräckligt för att somna. Efter 1-2h vaknar jag igen av att andra skinkan gör ont. Hjälp mig!! Är detta ischias nerven eller foglossning? Någon som känner igen sig? Bör tilläggas att jag inte har ont dagtid och jag har haft de så här i nästan 1 månad.

• Svar på tråden Gravid v24, varför har jag ont?
  • Pascal

Kan va ischias, foglossning eller kramp kanske. Testat att äta magnesium på kvällen innan sängdags? Det hjälper bra mot kramp i alla fall :)

• ankan6

Jag hade så vecka 16-20 typ, det blev bara värre och värre och högg till så illa ibland att jag tappade balansen eller inte kunde stödja alls på benet pga smärtan. För mig tror jag det var en nerv som låg i kläm när kroppen inte riktigt hunnit vänja sig vid viktförskjutningen som skedde och jag kompenserade fel, spände mig och hade dålig hållning med dålig bålstyrka. Jag stretchade, tränade på att aktivera rätt muskler, masserade med foamroller och boll från låret och långt upp i ryggen flera gånger per dag. Så vips försvann det 80% över en natt, faktiskt dagen innan jag skulle ringa sjukgymnast, och sen släppte resten på några dagar. Idag är jag i vecka 23 och känner inte av det överhuvudtaget!

• ankan6

Jag hade så vecka 16-20 typ, det blev bara värre och värre och högg till så illa ibland att jag tappade balansen eller inte kunde stödja alls på benet pga smärtan. För mig tror jag det var en nerv som låg i kläm när kroppen inte riktigt hunnit vänja sig vid viktförskjutningen som skedde och jag kompenserade fel, spände mig och hade dålig hållning med dålig bålstyrka. Jag stretchade, tränade på att aktivera rätt muskler, masserade med foamroller och boll från låret och långt upp i ryggen flera gånger per dag. Så vips försvann det 80% över en natt, faktiskt dagen innan jag skulle ringa sjukgymnast, och sen släppte resten på några dagar. Idag är jag i vecka 23 och känner inte av det överhuvudtaget!

• banan123
    ankan6 skrev 2020-01-10 17:03:30 följande:

Tack för tipset ska testa strecha lite och låta mannen massera lite haha

Har fått tid på torsdag till sjukgymnasten. Även om hon inte kan hjälpa mig att få bort de så ska de bli skönt att få veta vad de är för fel.
  • ankan6
    banan123 skrev 2020-01-10 20:52:52 följande:

Tack för tipset ska testa strecha lite och låta mannen massera lite haha

Har fått tid på torsdag till sjukgymnasten. Även om hon inte kan hjälpa mig att få bort de så ska de bli skönt att få veta vad de är för fel.

Hoppas du får hjälp av henne!

Testa att lägga dig på en tennisboll eller liknande på punkten där det gör ont och rulla lätt fram och tillbaka! Gör det för ont man man ha en handduk över.
Svar på tråden Gravid v24, varför har jag ont?