• Mamman2

    Namnval på min son??

    Hej! Jag har precis fått en underbar liten son. Vi har två namn vi gillar och har svårt att bestämma oss vilket av dem. Noah eller Matteo. Mina flickor heter Ellie och Luna. Vilket tycker ni är finast och passar bäst till flickorna?

  • Svar på tråden Namnval på min son??
  • Alvina

    Vad som passar bäst vet jag inte och det borde inte spela någon roll. Jag tycker Noah är finast.

  • Orangebeans
    Orangebeans skrev 2020-01-09 22:15:50 följande:

    Jag tycker Niah passr bäst ihop med syskonens namn, men att Matteo är finare.


    Noah*
  • Kusinen

    Jag tycker att Matteo är finast och att båda namnen passar lika bra till flickornas.

  • Barbro45

    Båda är alldeles utmärkta namn, tror inte att det är så viktigt att det ska passa ihop med syskonen, det är ju bara under några korta barndomsår man buntas ihop med dem. Sedan blir man tonåring och vuxen.

    Välj det som fungerar bäst med efternamnet så att det inte blir tokigt där. T.ex. Matteo Mattsson, Matteo Lindberg, Noah Mattsson, Noah Lindberg, båda fungerar. Matteo Olsson, Noah Andersson, inte lika bra förnamn och efternamn flyter ihop när man säger det. Inte viktigt när man är barn, men som vuxen när man presenterar sig med både för och efternamn är det lite irriterande. Säg namnen högt man uppfattar bäst när man hör mot när man bara läser.

  • fluu

    Gillar Noah bättre. Fint, klassiskt, bibliskt och enkelt. Känns mer gångbart.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Mamman2 skrev 2020-01-09 22:13:21 följande:

    Hej! Jag har precis fått en underbar liten son. Vi har två namn vi gillar och har svårt att bestämma oss vilket av dem. Noah eller Matteo. Mina flickor heter Ellie och Luna. Vilket tycker ni är finast och passar bäst till flickorna?


    Bägge är fina namn. Om du tänker vad som matchar bäst med systrarnas namn skulle jag välja Noah, så har alla ett namn med 2 stavelser.
  • Mamman2

    Tack för alla svar! Roligt att höra lite tankar utanför familjen också :) Jag är rädd för att Matteo blir ?matte? eller ?Theo? därför jag blir lite osäker då jag helst inte vill att det blir smeknamn på det namnet vad tror ni? Annars så fint. Noah är mjukt, fint och internationellt vilket jag gillar.

  • fluu
    Mamman2 skrev 2020-01-10 16:45:45 följande:

    Tack för alla svar! Roligt att höra lite tankar utanför familjen också :) Jag är rädd för att Matteo blir ?matte? eller ?Theo? därför jag blir lite osäker då jag helst inte vill att det blir smeknamn på det namnet vad tror ni? Annars så fint. Noah är mjukt, fint och internationellt vilket jag gillar.


    Det är nog stor risk för smeknamn på Matteo.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Namnval på min son??