• EbSmith

Skaffa andra barnet som singel

Hej! Jag vänder mej främst till er som haft barn sedan tidigare och skaffat fler på egen hand. Har en son som snart är 1 år och hans pappa och jag är skilda. Har alltid velat ha två och så var även planen under tiden jag och pappan var tillsammans. Vill verkligen inte inleda en ny relation, utan funderar på att skaffa ett till på egen hand genom inseminering. Undrar hur det har funkat för er? Och hur har ni hanterat eventuella frågor när barnet är äldre om varför hen inte har nån pappa medan den andra har? Vad svarar man på det?

• Svar på tråden Skaffa andra barnet som singel
  • Anonym (Splittrad)
    Biet skrev 2020-03-19 23:18:37 följande:

Vad jättetråkigt att höra att ni går skilda vägar. Fast ibland kan det vara bästa sättet ändå.

Jag antar att detta ger dig tid o tänka på barn för egen del med eller alt vänta med det.

Jag har fungerat som donator tidigare så har du sådanna funderingar så får du fråga vidare om du vill, bara hör av dig i så fall.

Tack för dina ord! Tror det blir bäst för alla i längden.

Fint av dig att ställa upp som donator. Får jag fråga hur det kommer sig att du gör det?
  • Anonym (Splittrad)

Vad jättetråkigt att höra att ni går skilda vägar. Fast ibland kan det vara bästa sättet ändå.

Jag antar att detta ger dig tid o tänka på barn för egen del med eller alt vänta med det.

Jag har fungerat som donator tidigare så har du sådanna funderingar så får du fråga vidare om du vill, bara hör av dig i så fall.

Fint av dig att ställa upp som donator. Får jag fråga hur det kommer sig att du gör det?
  • Anonym (Splittrad)

• Anonym (Splittrad)

• Anonym (Splittrad)

• Anonym (Splittrad)

• Anonym (Splittrad)

• Anonym (Nn)
    EbSmith skrev 2020-01-10 09:42:27 följande:

En bra idé, vi samarbetar bra kring sonen men är rätt säker på att jag inte vill skaffa ett till med honom.

Du kanske ska tänka en gång till på detta? Absolut att du inte ska göra nått du inte vill såklart dock! För barnets skull kanske det skulle vara väldigt värt? Du kan ju ta upp att du funderar i dessa banor med pappan och se hur han reagerar?

Tänker också på stöttning genom graviditet, att det alltid kommer finnas en till förälder till barnet osv. Jag är jätteför insemination också men om möjligheten finns att ge båda barnen 1. En pappa, 2. Samma pappa, så skulle jag nog undersöka de möjligheterna lite mer.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Nn) skrev 2020-03-20 13:02:16 följande:

Du kanske ska tänka en gång till på detta? Absolut att du inte ska göra nått du inte vill såklart dock! För barnets skull kanske det skulle vara väldigt värt? Du kan ju ta upp att du funderar i dessa banor med pappan och se hur han reagerar?

Tänker också på stöttning genom graviditet, att det alltid kommer finnas en till förälder till barnet osv. Jag är jätteför insemination också men om möjligheten finns att ge båda barnen 1. En pappa, 2. Samma pappa, så skulle jag nog undersöka de möjligheterna lite mer.

Vi är ihop och har bestämt oss för att försöka få barn i sommar.
  • EbSmith
    Anonym (Nn) skrev 2020-03-20 13:02:16 följande:

Tänker också på stöttning genom graviditet, att det alltid kommer finnas en till förälder till barnet osv. Jag är jätteför insemination också men om möjligheten finns att ge båda barnen 1. En pappa, 2. Samma pappa, så skulle jag nog undersöka de möjligheterna lite mer
    På ett sätt känns det rätt emot barnen att göra så, men känner att det hade blivit svårt känslomässigt och tror inte hans kommande flickvän hade uppskattat det. Sen fick jag ingen direkt stöttning under eller efter graviditeten den första gången och inte så mycket "hjälp" med omvårdnaden om barnet. Knappt att jag har det än idag. 
    Studerar just nu, så tänker iaf vänta tills jag är klar och har fått fast jobb och ordnad ekonomi. Men som en annan sa vill jag helst inte det ska vara mer än 3 år mellan barnen, för deras skull. Men sen kan jag inte vänta för länge heller eftersom jag är 34 idag.
  • Biet
    Anonym (Splittrad) skrev 2020-03-20 12:53:57 följande:

Jag vet hur mycket ett barn kan betyda för en. Hur mycket man kan längta o älska det man saknar. Varför skulle då jag inte kunna hjälpa till att ge någon det som behövs för att den skall kunna få det där man längtar o saknar.

Jag är inte rädd sedan för kontakt om det önskas efteråt. Det beror mest på mamman.

Vill du veta djupare så skriv gärna ett privat PM.
  • Biet
    EbSmith skrev 2020-03-20 14:56:58 följande:

På ett sätt känns det rätt emot barnen att göra så, men känner att det hade blivit svårt känslomässigt och tror inte hans kommande flickvän hade uppskattat det. Sen fick jag ingen direkt stöttning under eller efter graviditeten den första gången och inte så mycket "hjälp" med omvårdnaden om barnet. Knappt att jag har det än idag. 

Studerar just nu, så tänker iaf vänta tills jag är klar och har fått fast jobb och ordnad ekonomi. Men som en annan sa vill jag helst inte det ska vara mer än 3 år mellan barnen, för deras skull. Men sen kan jag inte vänta för länge heller eftersom jag är 34 idag.

Hur gammalt är ditt barn idag? Jag förstår hur du tänker att du vill ha barnen någorlunda tätt för att de skall kunna leka mer ihop och ha det roligt tillsammans.

Tror inte att det är bra att skaffa barn med ett ex heller, det fanns ju en anledning till att man separerade.

Då är det lättare att finna någon ny som bryr sig o kan stötta som fadersgestalt istället till barnet/barnen och även till en själv.

Har du bra kontakt med dina föräldrar o vänner, syskon så kanske de också kan hjälpa till o stötta etc?
  • EbSmith
    Biet skrev 2020-03-21 08:23:57 följande:
    Hur gammalt är ditt barn idag? Jag förstår hur du tänker att du vill ha barnen någorlunda tätt för att de skall kunna leka mer ihop och ha det roligt tillsammans.

Tror inte att det är bra att skaffa barn med ett ex heller, det fanns ju en anledning till att man separerade.

Då är det lättare att finna någon ny som bryr sig o kan stötta som fadersgestalt istället till barnet/barnen och även till en själv.

Har du bra kontakt med dina föräldrar o vänner, syskon så kanske de också kan hjälpa till o stötta etc?
    Han är drygt 8 månader. 
    Ja, det blir ju lite som det här med att hålla ihop för barnens skull och tror sällan det är positivt. Tänker att det bästa lär ju va om barnen växer upp i en familj där de lär sig hur man visar uppskattning och är kärleksfull mot sin partner. De är ju inte dumma i huvet, utan påverkas ju av hur den som står den närmst mår redan när de är några månader.
    Jag har bra kontakt med mina syskon och mitt barns farmor, farbror, faster etc. Har ingen familj i samma stad, men släkten på mitt ex sida ställer mer än gärna upp som barnvakt om det behövs. Samtidigt vill man inte bli alltför beroende av dem heller. Ex-svärmor (eller vad man kallar det) pushar verkligen för att jag ska skaffa minst ett till barn, men hon är mer inne på att jag kommer träffa nån ny. Känns sjukt avlägset för mej dock. 
  • Mamma mitt i ogräset

Hur har det gått i ditt funderande? Är i en liknande situation som dig: ensam med ett litet barn och sugen på syskon men vet inte hur det skulle bli. Har också tiden emot mig lite.

• EbSmith
    Mamma mitt i ogräset skrev 2020-08-11 06:40:19 följande:

Hur har det gått i ditt funderande? Är i en liknande situation som dig: ensam med ett litet barn och sugen på syskon men vet inte hur det skulle bli. Har också tiden emot mig lite.

Jo, jag funderar fortfarande. Vill väldigt gärna, men mycket hänger på hur min framtid ser ut rent ekonomiskt och praktiskt. Kommer få jobba ganska mycket för att få det att gå runt och jag vill inte vara beroende av barnvakt och ännu mindre min sons pappa som har noll koll på allt som rör hans 1-åring. Jag studerar en termin till och chansen till heltidsanställning därefter ser tyvärr inte så ljus ut i dagsläget. Kommer inte klara mej på föräldrapenning på lägstanivå, såvida jag inte flyttar till Sveriges billigaste etta.
Svar på tråden Skaffa andra barnet som singel