Anonym (Fia) skrev 2020-01-12 13:39:17 följande:
Jag är i världens dilemma..
Jag är gift men vill inget hellre än skilja mig. Hela min själ skriker efter det. Det finns grunder för det. Fysiska.
Men jag känner bara att de inte går.
Hur löser man de ekonomiska? Jag skulle klara mig bra efter skilsmässa, men inte min blivande exman. Han skulle bli bankrutt.jag känner ändå att jag har ett stort ansvar över det och att jag är en del av det. Han har tagit flera lån under vår tid som gynnat oss, men bara han står på dom.
Jag skulle också behöva ta vårdnaden ifrån honom. Det vet han om och förstår även om det är väldigt jobbigt.
Hur har ni andra i samma sits gjort? Med de ekonomiska.
Du ska väl inte vara kvar i ett äktenskap du inte vill vara kvar i för att försörja honom ekonomiskt?? Inse att du inte är hans morsa, han är en vuxen man som får försörja sig själv! Du har fallit alldeles för djupt i omsorgsfällan!
Dessutom så räknas lånen bort när ni gör bodelning så du får vackert betala hälften av det vare sig du vill eller inte, såvida ni inte har ett utförligt äktenskapsförord kring detta. När skulderna avräknats slår man samman era tillgångar och delar på hälften, enkelt förklarat. I det ingår även arv om det inte står i den dödes testamente eller i ert äktenskapsförord att det inte ska ingå.
Om han redan vet och förstår det där med vårdnaden så är det iaf inget som helst problem. Om ni gör gemensam ansökan om skilsmässa kan man fylla i på blanketten vem vårdnaden ska tillfalla.