• Sötsug

Får man ha t ex grillplats på gården i villaområde?

Är uppvuxen på landet med både grillplats, grillkåta och bastu på tomten. Har i vuxen ålder flyttat in till centralare ort och bor nu på ett villakvarter. Dvs fristående tomter bredvid varandra.

Får man på ett sådant ställe ställa upp en grillplats? Eller bastu? Jag tänker att det kanske finns speciella regler kring detta då grannar kan bli störda av röken? Hade gärna velat ha en liten grillplats på gården där man kan grilla korv eller äpplen med barnen på hösten och vintern samt grilla mat på sommaren.

Har försökt läsa på detaljplanen men kan inte se att det framgår något.

• Svar på tråden Får man ha t ex grillplats på gården i villaområde?
  • Shoegal81
    sextiotalist skrev 2020-01-14 09:30:13 följande:

Det är nog inte så vanligt eller populärt i tätbebyggda områden

Nej, det har du rätt i, och därav TS fråga antar jag?
  • Sötsug
    sextiotalist skrev 2020-01-14 06:36:05 följande:

Inte helt ovanligt. Det kan vara vägar, allmänning etc som ska skötas.

Precis. Vi har samfällighet rörande två allmänningar som tillhör kvarteret. Den ena har en lekplats som samfälligheten rår om.
  • Sötsug
    PH76 skrev 2020-01-14 08:02:33 följande:

Intressant, när jag googlar på det så kan jag bara hitt det för radhus/parhusområden. Hur funkar det praktiskt i ett villaområde, äger samfälligheten marken för vägar, lekplatser och andra allmänningar?

I det bostadsområde jag bor i har varje kvarter varsin samfällighet. Ungefär 30-40 hus per kvarter. Har i princip alla friköpt tomt och bor i villa allihopa.

Det är kommunen som äger allmänningarna som vi sköter. Vi sköter dessa mot att kommunen sköter gräsklippning på allmänningarna sommartid. Men det är vår samfällighet som själv bekostat och rår om den lekpark vi byggt på ena allmänningen.
  • Sötsug
    K Kalle skrev 2020-01-14 08:31:33 följande:

Men så trist. Jag bor i ett radhusområde med en grillälskande man. Alla i området har grill verkar det som och det grillas rejält när det är säsong.

Grill har jag inte fundering kring. Alltså gasol eller kolgrill det här i princip alla inklusive vi. Utan det jag frågar om är en grillplats som man eldar i och grillar korv på grillspett t ex. Ryker ju ganska mycket från en sådan.
  • Sötsug
    Shoegal81 skrev 2020-01-14 10:34:11 följande:

Nej, det har du rätt i, och därav TS fråga antar jag?

Nä, precis. Därav min fråga.
  • Jonnynilsson
    Sötsug skrev 2020-01-14 16:47:16 följande:
    Grill har jag inte fundering kring. Alltså gasol eller kolgrill det här i princip alla inklusive vi. Utan det jag frågar om är en grillplats som man eldar i och grillar korv på grillspett t ex. Ryker ju ganska mycket från en sådan.
    Det är ju fortfarande inget som samfälligheten kan ha synpunkter på. Elda på du. Jag har svårt att se hur man skulle kunna förbjuda en eldstad för grillning.

Det är ju en helt annan sak om du skall bränna trädgårdsavfall. Det kan kommunen ha synpunkter på. Och grannsämjan blir nog lite kärv.
  • Studentpappa

Om du inte sureldar med blöt ved så vad kan det spela för roll? Ni får väl elda i spisen antar jag?

Jag skulle inte fråga någon om en sådan grej iaf.
    Ride it like you stole it
  • Grande Rock
    Så länge du håller dig till torr ved lär det inte ryka så mycket att det stör.
    Att tro är att inte veta
  • Bästkusten
    Sötsug skrev 2020-01-13 22:45:53 följande:
    Ingen av våra grannar har det. Är cirka 35 bostäder på vårt kvarter... Tog upp på ett samfällighetsmöte om att skaffa en gemensam grillplats och det kom då sura kommentarer om att det skulle lukta rök på kvarteret etc.

Självklart behöver man bygglov om man inte har ett attefallshus som bastu.
    Va????
    Har bott i olika villakvarter samt radhusområden och lika säkert som tomten kommer på jul så kommer doften av grillning från 90% av alla grannar en bättre helg/semester-dag april-september.
    Vad är det för skumma grannar du har?
  • Bästkusten
    sextiotalist skrev 2020-01-14 09:49:13 följande:
    Det regleras av kommunala ordningsregler, så det kan absolut vara förbjudet.
    Det gör det säkerligen, men kan du nämna en ända kommun i Sverige där grillning samt ev. bastubad skulle vara förbjudet?
    När det gäller att elda kvistar mm så har alla kommuner regler. I min kommun är det tex tillåtet september till 15 maj.
  • Smurre

Bygga en grillplats på egen tomt ska är allas rätt men man behöver ju inte bränna ris när grannen hänger tvätt.

Svar på tråden Får man ha t ex grillplats på gården i villaområde?