• Wed 15 Jan 2020 15:01
    1754 visningar
    4 svar
    4
    1754

    Normalt att som mamma vara så trött på sina barn?

    Min man jobbar mycket, han åker 7.30 på morgonen och kommer hem ca 18-18.30. Jag sköter allt i hemmet och lämnar/hämtar på förskolan. Jag är hemma och jobbar inte så det är naturligt att jag sköter allt detta. Känner mig dock helt utmattad. Min 1,5 åring är hemma med mig och min 5 åring går på förskola till kl 13 varje dag. När klockan slår 15-16 är jag redan helt slutkörd och irriterad och har svårt att orka med allt bråk/gnäll/tjafs. Jag vill ju inte vara en irriterad mamma. Skulle må bra av att jobba men vet inte hur jag skall få det att gå ihop med mannens jobb. Jag undrar emellanåt om det ens är normalt att känna såhär? Det är ju mina älskade barn och älskar dem ju mer än något annat. Ändå blir jag helt galen på dem...

  • Svar på tråden Normalt att som mamma vara så trött på sina barn?
  • Wed 15 Jan 2020 15:16
    #1

    Vad menar du med att "gå ihop med mannens jobb"? Ensamma mammor fixar att jobba och ha barn? 

    Sök ett job på 75%. Lämna på dagis vid 8.00 och hämta vid 16.00. Om du får ett jobb mån-fred så har ni helger på att tvätta och städa. Det funkar. Man ska inte göra det krångligare än vad det är.

    Din irritation på barnen härrör antagligen från din irritation på maken - du HAR en partner men får göra allt själv. Det är faktiskt inte helt rättvist. Även om han jobbar kan han göra saker hemma. Han kan faktiskt dra ner på sin arbetstid. Att vara hemifrån 11 timmar per dygn är inte helt normalt. Jag förutsätter att ni är relativt unga också. 

    Om du tar en timme i taget, drar ner på kraven och koncentrerar dig på barnen så kommer det kanske gå lättare. Börjar karln gnälla att maten inte står på bordet när han kommer hem, så ta och beskriv vad du faktiskt gör. Ingen man begriper hur mycket det faktiskt är med barn - för de har ingen aning.

    Du bör ta fyra lediga dygn hemifrån - lämpa över barnen och hemmet till pappan så han får upp ögonen hur det faktiskt är. 

  • Anonym (Ladyb­ug)
    Wed 15 Jan 2020 15:25
    #2

    Jag hade aldrig orkat vara hemmamamma. Du får väl ställa krav på din man - börjar du jobba får han ju ta mer ansvar hemma(städa, diska osv). Om du har kortare till jobbet får du hämta och lämna, så får han göra annat, tex städa på helgen.

    Jag håller inte med om att det är onormalt att vara hemifrån 11h - många jag känner har det så. Man jobbar 8h, har 1h lunch (på mitt jobb kan man inte välja, utan alla har en timmes lunch), och med penlingstid till och från jobb blir det 10-11h.

    Många har det så och får livet att funka.

  • Wed 15 Jan 2020 15:30
    #3
    Anna60 skrev 2020-01-15 15:16:52 följande:

    Vad menar du med att "gå ihop med mannens jobb"? Ensamma mammor fixar att jobba och ha barn? 

    Sök ett job på 75%. Lämna på dagis vid 8.00 och hämta vid 16.00. Om du får ett jobb mån-fred så har ni helger på att tvätta och städa. Det funkar. Man ska inte göra det krångligare än vad det är.

    Din irritation på barnen härrör antagligen från din irritation på maken - du HAR en partner men får göra allt själv. Det är faktiskt inte helt rättvist. Även om han jobbar kan han göra saker hemma. Han kan faktiskt dra ner på sin arbetstid. Att vara hemifrån 11 timmar per dygn är inte helt normalt. Jag förutsätter att ni är relativt unga också. 

    Om du tar en timme i taget, drar ner på kraven och koncentrerar dig på barnen så kommer det kanske gå lättare. Börjar karln gnälla att maten inte står på bordet när han kommer hem, så ta och beskriv vad du faktiskt gör. Ingen man begriper hur mycket det faktiskt är med barn - för de har ingen aning.

    Du bör ta fyra lediga dygn hemifrån - lämpa över barnen och hemmet till pappan så han får upp ögonen hur det faktiskt är. 


    Tack för ditt svar. Bra grejer du nämnde. Jag har kollat lite på jobb men i min bransch är det inte helt lätt att jobba 80% men jag tror absolut det går ifall jag anstränger mig. Har inte heller ärligt talat haft energi för det.

    Min man tycker själv han försöker, han tycker han kommer tidigt hem jämfört med många andra på hans jobb(de flesta utan barn eller barnen redan tonåringar). Han säger han har ett väldigt stressigt jobb och han försörjer ju oss också så har lite svårt att kräva mer av honom. När han väl är hemma så delar vi ofta på nattningar(barnen somnar redan 19-19.30) och på helgerna försöker han vara delaktig och lagar också mat på helgerna. Han är en snäll man och försöker väl förstå men han blir också irriterad på mig. Han tycker jag själv väljer min situation iom att jag stannat hemma så länge. Och han har ju rätt för jag har inte varit aktiv på den fronten.

    Jag har varit borta en helg för ca ett år sedan. Borde verkligen vara borta en längre tid. Han är själv på en hel del arbetsresor på 3-5 dagar så kanske jag borde ta lite tid för mig själv.
  • Wed 15 Jan 2020 19:40
    #4
    Anna60 skrev 2020-01-15 15:16:52 följande:

    Ingen man begriper hur mycket det faktiskt är med barn - för de har ingen aning. 


    Själv har jag varit föräldraledig på heltid under en 7-månadersperiod. Jag ska vilja påstå att jag faktiskt har en liten aning om hur mycket jobb det är med barnen trots att jag är man.
Svar på tråden Normalt att som mamma vara så trött på sina barn?