• Nótt

Hur får ni med småbarn ihop vardagen?

Hej!

Jag har inga barn men går i tankarna och har en stor barnlängtan. Men! På senaste tiden har jag börjar bli lite stressad över hela grejen. Jag vill ha barn så gärna, men jag förstår inte hur det ska gå ihop!!

Tänker främst på när barnet/barnen är några år och det är dagis m.m. Hur får ni ihop era dagar?
    Jag tycker redan jag har svårt att få ihop det med jobb och häst utan att känna stress. Att ge upp hästlivet är inte ett alternativ får det är vad som håller ihop mig och jag tror jag skulle bli en sämre förälder utan det. Det ger mig så mycket energi och glädje och hjälper mig vara mig själv. Men! Det är ett pusslande. Redan nu! Så ser inte hur mitt liv skulle se ut med småbarn.. Men vill ju så gärna och jag & sambon har börjat prata om det. 

Är så kluven och stressad över detta!

• Svar på tråden Hur får ni med småbarn ihop vardagen?
  • Anonym (Sorry)
    Anonym (suuuuuuuck) skrev 2020-01-17 08:57:58 följande:

Detta påhittade "livspussel".... Vi gör det så mycket svårare för oss än vad det är. Vi har moderna hjälpmedel till allt, dagis finns och bi har ofta inte mer än två barn. Gå hundra år tillbaka och inga direkta hjälpmedel fanns, ingen direkt barnpassning och familjen hade åtta ungar. Skärpning och sluta gnäll. Och tycker du stt en häst går före barn så kan man bara säga grattis till globalismen som lyckats hjärntvätta dig bra.

Vi har sex barn(som inte gått på dagis), men inget "livspussel". Vi gör inte livet svårare än vad det är och ser inte motgångar som slutet av världen. Vi inser också att livet är flytande och var sak har sin tid, dvs mer ansträngande perioder kommer inte att vara för evigt. Man hanterar det, sitter still i båten och sedan är det vips över.

Dessutom kan du ta i betänkande att det inte är meningen att vi ska ha två heltidskarriärer och samtidigt ta hand om barn och hem(och dessutom ta haaand om oss själva med träning, hobbys, vänresor och denna eviga egentid). Du kan välja att ställa dig utanför den bestämda mallen.

Vad har du för typ av jobb och hur många procent arbetar du? Hur många procent arbetar din partner? Hur har ni gjort för att inte ha barnen på förskola?
  • Anonym (Se)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2020-01-17 09:33:52 följande:

Sen tycker jag många krånglar till det i onödan. Tex hör man ofta att det ska vara svårt att hinna duscha ens när man har bebis. Om inte bebisen sover så tar man babysittern in i badrummet och så ,är problemet löst.

Håller med dig till fullo. Det och att inte få äta varm mat har jag aldrig fattat. Ska då tilläggas att jag har en dotter som framtill8 månaders ålder inte gick att sätta/lägga ifrån sig utan missnöje. Enda tillfället det funkade att sitta själv i babysittern i fem minuter var när jag duschade. Annars dög det absolut inte.

Tillbaka till mat... man skär upp sin mat och äter sedan med ena handen och bebis i andra. Alternativt en äter först och den andra sedan och den som är nummer två får i värsta fall värma på maten 30 sekunder i mikron. Svårare än så är det inte
  • Anonym (maskros)

Det beror på vad du har råd med för typ av inackordering av hästen. Har du den uppstallad på stall som kan ta ansvaret för hästen om du skulle få förhinder och inte hinner en dag? Kan du tänka dig att ha medryttare eller lämna ut hästen på halvfoder under en period? Vad för typ av häst har du? En promenadhäst eller är det viktigt för dig att hinna med träning och tävling också? 

Jag tror def att familjeliv och hästliv kan fungera ihop. Jag har sett andra göra det, jag har sett min syster göra det men jag tror inte att det går utan att dra ner på dagarna/tiden i stallet. 

• hon mot strömmen
    Anonym (4) skrev 2020-01-17 09:40:15 följande:

Jag har 4barn i åldrarna 1-9år

2 av barnen har aktiviteter 4 dagar i veckan

Sambon tränar och tävlar ca 4dagar i veckan. Han jobbar hel tid.

Jag tränar 6dagar i veckan mina dagar startar 05 och brukar lägga mig tidigast 23 då dagens alla måsten är klara :p Jag har dock valt att plugga 100% på distans nu och ha de minsta hemma lite längre. Men barn nr 3 har börjat gå lite på förskolan.

Mitt liv är super stressigt men jag trivs med det. Ja brukar säga att ja e skadad, om ja har en timme som jag inte vet vad jag ska göra på så får jag ångest.

Det som ja tycker är jobbigast är allt bil åkande fram och tillbaka vi bor ca 2 mil utanför "stan". Jag snittar ungefär 150-200 mil i veckan och då är inte sambons tävlingar inräknade som vi brukar kolla på om dom är nära då blir de ytterligare 20-30mil.

Men man får det att funka på något vis löser sig allt :)

Jag kör 50mil i veckan till jobbet tur och retur= 10mil/dag, det innebär att du kör ca 40mil/dag och du bor "bara" 2mil utanför. Varje vecka tankar du för ca 2500kr, vilket innebär att du tillbringar hela dagen i bilen?
  • Anonym (Julia)

Jag har alltid haft häst, så även när min dotter var liten. Jag kan säga att jag hade en förstående och ansvarstagande sambo som lät mig få min tid i stallet. Jag tänker att det går att i värsta fall ha med bebisen till stallet, ska du mocka eller utfodra så kan ju barnet vara med i sin bilstol. Vid ridning blir det ju lite svårare.

Idag är dottern 13 år och det är så mycket lättare att få ihop livspusslet. Vill aldrig få tillbaka småbarnsåren. 

• Anonym (Hästägare)
    Anonym (Sorry) skrev 2020-01-17 21:21:20 följande:

Sorry, men jag hade inte fått det att gå ihop. Jag sålde min häst när jag blev gravid pga att jag skulle flytta utomlands, men jag kan absolut inte se att jag skulle kunna skaffa en ny häst och få ihop livet nu. Vi har ett barn som är fyra år och min man jobbar mycket (kontorsjobb plus eget företag) medan jag jobbar 90%.

Jag är ledig med barnet en dag i veckan och jobbar då längre de andra dagarna för att få in 90% jobb på fyra dagar. Min man lämnar 8.30 på förskola och jag hämtar 16.45 två dagar i veckan, 16.00 en dag och 15.30 en dag. Så vårt barn har inte så långa dagar på förskolan med tanke på att vi lämnar ganska sent men 16.45 är det verkligen bara två andra barn kvar på hela förskolan. Min man tränar en idrott en dag i veckan bara kl 20.30 när barnet somnat, och jag joggar sent på kvällen när barnet sover (eller tidigt på morgonen när jag orkar upp när det inte är vintermörker) men annars känner jag inte att jag orkar passa tider till träning eller ansvara för något eget t ex en häst. Tål inte stress så bra så det är inget alternativ för mig.

Jag tänker ibland att jag vill köpa en ny häst men det får vänta tills barnet ändå går i skolan lite längre dagar och under förutsättning att min mans jobb har gjort att vi har ekonomi att jag bara jobbar typ 50-70% på fem dagar så att jag kan rida efter jobbet men innan barnet slutar skolan. Tycker det är segt för både mig och hästen att åka till stallet sent på kvällen så det vill jag helst inte. Men det känns ju ganska otroligt att ha råd att ha häst och samtidigt bara jobba halvtid eller lite mer. Vill inte vara i stallet eller annan hobby på eftermiddagen eller precis efter middagen när barnet är vaket för då missar jag så mycket tid med honom. Min man missar mycket tid men då jobbar han ju - han skulle aldrig missa så mycket tid för en hobby.

Tja, vad ska man säga. Man får ju välja beroende på förutsättningar, hög/låg lön, deltid-rida dagtid/heltid rida sena kvällar, kollektivstall/helinackorderad, dyra träningar/rida i skogen...

Allt handlar ju om val. Var vill man spendera sin tid och pengar. Pengarna för hästägandet måste ju för övrigt finnas så att det täcker upp vid inkomstbortfall vid föräldraledighet. Även om man håller häst billigt så kostar det ju flera tusen i månaden, och man kan ju inte bara strunta i till exempel veterinären för att man är föräldraledig med låg inkomst. Så ett bra sparande före barnet kommer är lämpligt.
  • Anonym (Glid)

Är på slidhåret kan jag säga. Men vi har också 3 barn. Betydligt lättare att få allt att gå ihop med 1 barn.

• Mammatankarmedpedagogerna

Det brukar nog lösa sig! Vill bara tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. På bloggen kan man läsa om tips, kunskap, pepp, erfarenheter, åsikter och tankar gällande allt kring barn och mammalivet. Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

• Anonym (4)
    hon mot strömmen skrev 2020-01-18 06:56:50 följande:

Jag kör 50mil i veckan till jobbet tur och retur= 10mil/dag, det innebär att du kör ca 40mil/dag och du bor "bara" 2mil utanför. Varje vecka tankar du för ca 2500kr, vilket innebär att du tillbringar hela dagen i bilen?

Jag vet inte hur du fick det till att jag ska köra 40 mil per dag men min vecka brukar se ut så här jag åker till gymmet direkt när jag vaknat det är 4 mil t.o.r. När ja väl kommit hem så åker jag och lämnar på fsk det är 3 mil t.o.r med hämtningen blir det 6 mil. De två äldsta har sina aktiviteter uppdelat på mån-Tors så där blir det ytterligare 8mil per dag. Under dessa dagar är det alltid någon som har något form av läkar besök eller liknande jag brukar i snitt handla 3 dagar i veckan också så det är garanterat minst 20 mil till. Några kvällar i veckan åker jag också hem till kompisen o pluggar när barnen lagt sig så de nog ytterligare 20 mil per vecka. Fredagar besöker vi alltid min pappa det är 20 mil t.o.r under helgen åker vi på sambons tävlingar eller åker till ett lekland eller liknande vilket drar iväg 10 mil till iaf.

Så ja de drar absolut iväg på mil. Men jag tycker inte att jag sitter i bilen hela dagen :)
  • Elin P

Förstår att du funderar hur du både ska kunna ha häst och barn. Du kanske får ställa in dig på att bara jobba deltid 50-75% för att ha tid? En jag känner som har häst och barn jobbar ständig natt, det funkar för henne

• Anonym (Sorry)
    Anonym (Hästägare) skrev 2020-01-18 09:40:17 följande:

Tja, vad ska man säga. Man får ju välja beroende på förutsättningar, hög/låg lön, deltid-rida dagtid/heltid rida sena kvällar, kollektivstall/helinackorderad, dyra träningar/rida i skogen...

Allt handlar ju om val. Var vill man spendera sin tid och pengar. Pengarna för hästägandet måste ju för övrigt finnas så att det täcker upp vid inkomstbortfall vid föräldraledighet. Även om man håller häst billigt så kostar det ju flera tusen i månaden, och man kan ju inte bara strunta i till exempel veterinären för att man är föräldraledig med låg inkomst. Så ett bra sparande före barnet kommer är lämpligt.

Ja, precis, och då känner jag att de 4000 som det kostade när jag hade häst (kanske lite dyrare nu då det är sex år sedan jag sålde) det är 15% av min nettoinkomst på heltid så om det inte skulle gå ihop ekonomiskt att arbeta deltid och ha häst så skulle jag med facit i hand ha svårt att motivera för mig själv att arbeta heltid för att ha råd att ha häst när jag hade kunnat arbeta bara 80-85% för samma kostnad på 4000 kr lite drygt utan häst. Istället hämta tidigt eller vara ledig med barnet en dag i veckan var det som jag då valde bort hästen för, men det är olika hur mycket man känner att man orkar med också, inte bara det ekonomiska. Här finns också bara kollektivstall i ryttarförening så det är ju också en del av det att det blir en hel del merarbete, samt att jag nog fortfarande skulle vilja träna både hoppning och dressyr men kanske inte tävla längre. De i mitt stall som var föräldrar kom ofta när hästarna redan fått kvällsfoder och då var jag på väg hem, nej tack kände jag, det blir för mycket livspussel för mig att kombinera häst och barn. Men jag överväger att bli medryttare två dagar i veckan.
  • Anonym (suuuuuuuck)
    Anonym (Sorry) skrev 2020-01-17 22:47:17 följande:

Vad har du för typ av jobb och hur många procent arbetar du? Hur många procent arbetar din partner? Hur har ni gjort för att inte ha barnen på förskola?

Jag har en onlineshop och jobbar allt från två effektiva timmar i veckan till 25 effektiva timmar i veckan. Jobbar hemifrån. Maken jobbar nu cirka 80% och en del av det är hemifrån. Tidigare har han arbetat allt från 50% till 100%. Barnen har lätt kunnat vara med mig hemma. Är det en riktigt stressig dag för mig har maken jobbat hemifrån och så har vi hjälpts åt.
  • Anonym (Har häst)

Nu har jag inga barn än, men jag och sambon försöker för fullt, och jag har häst!

Nu beror det väl lite på hur pass din häst ska hållas.

Min exempelvis är 17 år gammal, och har lite gamla skador som gör att han är halvpensionär, rids ordentligt ca 4 dagar i veckan och skrittas resten.

Min plan är som så, skulle vi bli gravida nu, då är det 9 månader tills barnet är här, sen ca 1 år som jag är föräldraledig= gott om tid. Mockning och stall fix kan barnet vara med i stallet vid, ridning kan man göra när sambon är hemma eller om annan familj hjälper. Min tränare ställde tom barnvagnen i hörnet av ridbanan och red när barnet sov. Funkade perfekt för dem!

Vi har båda familj som kommer ställa upp massor med både barnpassning och mockning om så skulle behövas. Har även vänner som gärna kommer ställa upp med hästen vid behov, vilket känns viktigt då man aldrig vet hur man kommer må.

Men, när man sen börjar jobba blir det nog lite svårare. Jag har ändå bra arbetstider på 06-14/15, men 3 h stallet på det så är den 17-18, då hinner man knappt träffa barnet.

Där hoppas jag att min mamma ska kunna ta hästen istället 3 dagar i veckan, sen får stallet bli när barnet sover på vardagskvällar.

Jag ser många som lyckas kombinera häst och barn, så det går, men man får effektivisera sig i stallet och prioritera!

Nu lär ju inte min häst finnas när eventuella barn kommer upp i ålder, och jag kommer inte köpa en ny förrän senare i livet. Eventuellt försöka hitta en medryttarhäst under tiden.

Du kanske kan försöka hitta en medryttare som kan avlasta dig?

Svar på tråden Hur får ni med småbarn ihop vardagen?