• hjedavidsson

    snälla hjälp 4,5 åring med blöja

    Hej! Mitt 5e barn som är 4,5 år vill inte sluta med blöja på verken dag eller natt. Några gånger har han kissat i pottan och då har jag uppmuntrat han och sagt att han skall få bil leksaker om han klarar av detta hela tiden. Men han vägrar nu men jag vill så gärna att han ska bli blöjfri.. Jag försöker hålla koll på min son när han vill bajsa för att sätta honom på pottan men jag kan ju inte ha koll på han hela tiden för han går ju iväg och gömmer sig när han skall klämma. Så jag kan inte ha koll på honom hela tiden. Han måste som sagt stå upp och bajsa och klämma istället för att sitta ner.. Jag har provat ha blöjan på när han sitter på pottan för att kissa/bajsa men ingenting händer. När jag se att han håller på att klämma så säger jag nu går vi till toan och bär han dit men då vägrar han. När jag har väldigt bra koll och sätter han på pottan då vägrar han ju och då märker jag att han får en väldigt uppblåst mage och då måste jag ju låta han klämma i blöjan istället så han inte får så ont i magen sin. 

    Förskolan säger åt mig att jag måste öva med honom mer och att dom gör det på förskolan också. Men jag gör så bra jag kan.. Jag vill ju inte direkt att min 4 åring ska ha blöja egentligen men eftersom han är så grymt envis så kan jag inte styra detta.

    Han är ju som sagt mitt 5e barn och jag har inte haft problem med detta innan då alla blivit av med blöjan vid 2-3 års ålder men denna lilla kille är väldigt envis. Har ni tips?

    Hur skall jag få honom att säga till innan han börja klämma i blöjan?
    Hur kan jag göra så han inte är rädd för toaletten?
    Hur skall jag muta honom på bästa sätt?

  • Svar på tråden snälla hjälp 4,5 åring med blöja
  • sextiotalist

    Jadu.

    För det första. Skippa pottan. Om han är van att stå och bajsa, så blir det totalt fel om han ska sitta ihopkrupen att göra det.

    Skaffa en insats till toaletten som gör att ringen inte bli för stor.

    Låt honom kissa stående och varför inte ute eller i duschen.

    Troligen är det en mental spärr.

    Och givetvis mutor och bestickning.

  • Anonym (A)

    Prata med honom, och försök kolla var problemet ligger.

    Känner han när han är kiss- och bajsnödig? Kan det vara OK att använda potta för att kissa?
    Många barn tycker att toaletten är obehaglig, och att sitta  och klämma kan vara svårt.
    Kan en lösning tills vidare vara att han får stå och bajsa i blöjan, men att han går till toaletten för att göra det och antingen själv eller med hjälp torkar med våtservett och slänger blöjan i en påse.

  • Anonym (ta bort blöjan)

    Vad händer om du säger att nu är det slut med blöjorna och sedan inte ger honom en blöja när han ska bajsa?

    Nu var mina barn yngre när de slutade med blöja, och det gick smärtfritt förutom sonen som var tveksam till just att bajsa utan. Vi pratade med honom om det och en dag tog vi bort den som ett alternativ helt enkelt.

    Skulle man göra ifrån sig hade man tre val: Toa, potta eller trosa/kalsong. Det tog en gång av lite tårar och försök att hålla sig, men när det sedan kom "av sig själv" så sprang han till pottan och fick känna "lättnaden" av att sluta hålla sig. Sedan var problemet löst.

Svar på tråden snälla hjälp 4,5 åring med blöja