• Anonym (ledsen)

Ex kontaktade socialtjänsten då jag var hemma och vabbade två dagar med vårt barn, rimligt?

Mitt barn var hemma från förskolan nu i veckan pga förkylning och rejäl hosta. Första dagen var hon hos sin pappa, då sjukanmälde han henne,dag två och tre var hon hos mig och då anmälde jag henne sjuk. Mest för att hon hostade så mycket om nätterna och fick dålig sömn. Vad mitt ex då gjorde var att han kontaktade socialtjänsten och uttryckte oro för vårt barn pga detta. 

Det är redan en utredning igång som har med andra saker att göra, inte något som har med omsorgsbrister att göra.

Känns det här som något som dom kommer ta på allvar..?

• Svar på tråden Ex kontaktade socialtjänsten då jag var hemma och vabbade två dagar med vårt barn, rimligt?
  • Anonym (Js)

Det känns som att det saknas information här. Vad var det han anmälde. Du förstår säkert att om någon ringer till Soc och bara meddelar dem att en mamma vabbar sitt barn kommer de skaka på huvudet och lägga på, så det är knappast det han berättat. Vad tror du han sagt till Soc som möjligtvis kan göra dem oroliga?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Js) skrev 2020-01-23 11:19:48 följande:

Det känns som att det saknas information här. Vad var det han anmälde. Du förstår säkert att om någon ringer till Soc och bara meddelar dem att en mamma vabbar sitt barn kommer de skaka på huvudet och lägga på, så det är knappast det han berättat. Vad tror du han sagt till Soc som möjligtvis kan göra dem oroliga?

Jo, det är det han sagt, att han känner oro för vårt barn eftersom hon inte varit på förskolan, alltså barnet var sjukanmält såklart. Det är som sagt en utredning igång sen tidigare. Om han nu är orolig för att vårt barn inte var på förskolan varför kontaktar han inte mig bara?
  • Anonym (Js)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-01-23 11:26:11 följande:

Jo, det är det han sagt, att han känner oro för vårt barn eftersom hon inte varit på förskolan, alltså barnet var sjukanmält såklart. Det är som sagt en utredning igång sen tidigare. Om han nu är orolig för att vårt barn inte var på förskolan varför kontaktar han inte mig bara?

Ja, det kan man undra. Vad svarar han när du ställer honom den frågan? Hur fick du veta att han kontaktat Soc?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Js) skrev 2020-01-23 11:28:04 följande:
    Ja, det kan man undra. Vad svarar han när du ställer honom den frågan? Hur fick du veta att han kontaktat Soc?
    Jag frågade helt enkelt handläggaren om han hade kontaktat dom och då berättade hon vad han hade sagt. Jag väntar på svar från han. För övrigt visste redan handläggaren om att vårt barn var sjukt då jag skulle hämta upp handlingar där men ställde in pga det.. Att ett förskolebarn blir sjukt kan väl inte vara konstigt? Första vabbdagen var ju hos han dessutom.
  • Anonym (*)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-01-23 11:31:15 följande:
    Jag frågade helt enkelt handläggaren om han hade kontaktat dom och då berättade hon vad han hade sagt. Jag väntar på svar från han. För övrigt visste redan handläggaren om att vårt barn var sjukt då jag skulle hämta upp handlingar där men ställde in pga det.. Att ett förskolebarn blir sjukt kan väl inte vara konstigt? Första vabbdagen var ju hos han dessutom.
    Ja, om hon redan visste att barnet var hemma och sjukt, då sade hon väl till honom att allt är i sin ordning. Så varför är du orolig för att det ska leda till något?
  • violis

Hur vet han att du varit hemma o vabbat? ..jag har under åren som gått haft barn i gruppen där vi inte talar om för den förälder som barnet inte bor hos den veckan inte är på förskolan just för att den föräldern då antingen kontaktat soc eller " terrar" den andra föräldern. ( under alla år har det faktiskt inte inträffat någon gång att föräldern som ringer frågat efter att få prata med barnet) Vi har alltså svarat något i stil med att " vi vet att du och X är i en tvist / att soc är inblandad/ att du upplever oro just nu - men vi lämnar inte ut den sortens information i det här läget då vi måste förhålla oss opartiska .", skulle föräldern insistera hänvisar vi till rektor. Hör soc av sig och vill ha reda på den här sortens upplysningar så får de svar av oss, och då även veta om det är anmäld frånvaro med orsak eller anmäld frånvaro utan orsak ( föräldrarna kan frånvaro anmäla i ett datasystem där det inte går att lägga in någon orsak ) eller om det är oanmäld frånvaro. De får då reda på frånvaro på båda föräldrarnas tid..

• Sarah889

Det är någon detalj i historien som du utelämnar. Lägg korten på borden om du förväntar dig seriösa svar.

• Anonym (ledsen)
    Sarah889 skrev 2020-01-23 11:57:13 följande:

Det är någon detalj i historien som du utelämnar. Lägg korten på borden om du förväntar dig seriösa svar.

Det är 100% sant, skriver ju anonymt så varför skulle jag utelämna något? Jag har fått svar från han och han säger att han kommer kontakta mig i fortsättningen om det är något. Socialtjänsten meddelade att såna saker får vi sköta sinsemellan, inte något vi ska kontakta dom om.

Jag blir väldigt orolig då han är väldigt manipulativ. 
  • Anonym (t)

Dom får se sånt här hela tiden när ex krigar mot varandra med barnen som vapen.
    Det är nog ingen fara ska du se bara du är skötsam i övrigt.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (t) skrev 2020-01-23 13:02:35 följande:

Dom får se sånt här hela tiden när ex krigar mot varandra med barnen som vapen.
    Det är nog ingen fara ska du se bara du är skötsam i övrigt.

Socialtjänsten har redan meddelat att det är inget dom bryr sig om. Jag blir bara överdrivet orolig när han beter sig så, finns inga gränser liksom.
Svar på tråden Ex kontaktade socialtjänsten då jag var hemma och vabbade två dagar med vårt barn, rimligt?