• Anonym (MissQ)

Tänka på en annan

Hur ska man göra för att sluta tänka på en annan än sin partner? När nästan hela ens vakna tid går åt att längta efter och tänka på en annan hur sjutton gör man för att bryta dessa tankemönster. Tänker inte lämna min man. Vill inte leva med den andre men han äter sig in under huden daglien. Tacksam för tips om någon varit i liknande situation.

• Svar på tråden Tänka på en annan
  • Anonym (MissQ)
    Anonym (sådär) skrev 2020-01-24 15:57:03 följande:
    Exakt och precis därför kommer det heller aldrig gå över eftersom du tar din man för given, dvs du vet att du har han där oavsett vad du gör och känner i hemlighet. Och därför kan du oxå blåsa upp en fantasibubbla kring den andra mannen till ofantliga proportioner, det finns ju inget som begränsar den.

Om din man visste och ställde kravet på att du får välja så skulle du inte längre kunna ta din man för given och inse att han inte behöver finnas där för dig alltid och då blir ju allt mycket verkligare och fantasibubblan kanske inte lika lockande.

Det du inte verkar fatta är att denna plåga inte enbart handlar om dig, för vi har inte oändligt med fokus och känslor, det man ger till den ena tar man från den andra, så ditt fantiserande påverkar ert förhållande i allra högsta grad för det förhindrar att du engagerar dig helt i din man och ert förhållande, utan det blir bara delvist. Detta hade du ha fattat direkt om det var din man som suktade efter någon annan, du hade inte gillat att din man hade fokus på någon annan utan hade velat att det var dig han engagerade sig i. 

Men eftersom du skäms över det så lägger du locket på och låtsas som att det bara påverkar dig och är enbart ditt problem, det är det inte.
    Ja det påverkar vårt förhållande. Jag tar inte min man för given, tro mig. Han behöver inte säga till mig att jag ska välja för valet är redan gjort, jag väljer min man. Tro mig, jag försöker inte förstora upp denna bubbla utan pressa ihop den till intet. Han den andre är som en irriterande geting som surrar runt mig hela tiden, inget önskvärt. 

Du har däremot fel i en sak, jag skäms inte det har jag aldrig gett uttryck för. Däremot försöker jag hantera mitt sätt att känna som jag möjligtvis tycker är fel och inte rätt mot min man. Handlar dock inte om skam.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (MissQ) skrev 2020-01-24 16:41:14 följande:
    Ja det påverkar vårt förhållande. Jag tar inte min man för given, tro mig. Han behöver inte säga till mig att jag ska välja för valet är redan gjort, jag väljer min man. Tro mig, jag försöker inte förstora upp denna bubbla utan pressa ihop den till intet. Han den andre är som en irriterande geting som surrar runt mig hela tiden, inget önskvärt. 

Du har däremot fel i en sak, jag skäms inte det har jag aldrig gett uttryck för. Däremot försöker jag hantera mitt sätt att känna som jag möjligtvis tycker är fel och inte rätt mot min man. Handlar dock inte om skam.
    Nej du väljer inte din man du väljer att ha din man i verkligheten OCH den andra mannen i din fantasi och en stor del av att hans finns kvar där och tar så mycket av din tid är för att du vet att du kan ha både och, och behöver inte välja, du kan ta den när som. Hade du tvingats välja på riktigt så hade fantasibubbla spruckit ganska snabbt.

Du vet det där med att man inte saknar kossan förrän båset står tomt... eller om man har en gammal sliten volvo som funkar bra men man fantiserar om att köra runt i en ferrari... volvon kommer kännas skitttråkig så länge den funkar. Men om den lägger av och man inte har något alls så uppskattar man den på ett helt annat sätt. DET är vad jag menar med ta din man för given.

Skäms, tycker det är fel, är ju semantik. Det är tillräckligt obekvämt för dig för att inte vilja prata med din man om det iaf trotts att du vet att det är något som påverkar er båda.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (MissQ) skrev 2020-01-24 16:34:23 följande:
    Han vet om precis exakt alla gånger jag har träffat denne man. Många gånger har vi träffats alla tre i samma sammanhang.
    Fast han vet inte vad du känner för den andra mannen och hade förmodligen inte gillat att du träffar den andra mannen om han vetat.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (sådär) skrev 2020-01-24 18:03:33 följande:

Nej du väljer inte din man du väljer att ha din man i verkligheten OCH den andra mannen i din fantasi och en stor del av att hans finns kvar där och tar så mycket av din tid är för att du vet att du kan ha både och, och behöver inte välja, du kan ta den när som. Hade du tvingats välja på riktigt så hade fantasibubbla spruckit ganska snabbt.

Du vet det där med att man inte saknar kossan förrän båset står tomt... eller om man har en gammal sliten volvo som funkar bra men man fantiserar om att köra runt i en ferrari... volvon kommer kännas skitttråkig så länge den funkar. Men om den lägger av och man inte har något alls så uppskattar man den på ett helt annat sätt. DET är vad jag menar med ta din man för given.

Skäms, tycker det är fel, är ju semantik. Det är tillräckligt obekvämt för dig för att inte vilja prata med din man om det iaf trotts att du vet att det är något som påverkar er båda.

Fantasier och drömmar är något man måste få bära inom sig själv. Det ska aldrig finnas ett tvång att dela med sig av sina innersta tankar. Känslor för andra kommer och går. Ibland stannar de kvar för evigt. Det kan kännas som en sorg man bär med sig genom hela livet. Ens inre är privat. Allt måste inte delas...även om sorgen kan påverka andra.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-24 18:47:45 följande:
    Fantasier och drömmar är något man måste få bära inom sig själv. Det ska aldrig finnas ett tvång att dela med sig av sina innersta tankar. Känslor för andra kommer och går. Ibland stannar de kvar för evigt. Det kan kännas som en sorg man bär med sig genom hela livet. Ens inre är privat. Allt måste inte delas...även om sorgen kan påverka andra.
    OM de inte påverkar andra, för om fantasierna börjar påverka andra så tycker jag de har rätt att veta varför. Om inte annat kan det kanske hjälpa en själv att komma ur sin onda cirkel.

Ingenting i ett förhållande är tvång, allt handlar om val. Men det många glömmer är att det handlar om BÅDAS val och känslor och inte bara mina egna. Och ärlig och öppen kommunikation är nog ganska viktigt i ett förhållande, även (om inte främst) sånt som kan vara jobbigt att prata om.

Japp känslor kommer och går, men ibland kan man fastna i några, och går det lång tid och de inte släpper kan det bli ett problem som påverkar en själv och andra och då hjälper det nog inte med att försöka vänta ut dem utan man får ta tag i det.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (sådär) skrev 2020-01-24 19:20:01 följande:

OM de inte påverkar andra, för om fantasierna börjar påverka andra så tycker jag de har rätt att veta varför. Om inte annat kan det kanske hjälpa en själv att komma ur sin onda cirkel.

Ingenting i ett förhållande är tvång, allt handlar om val. Men det många glömmer är att det handlar om BÅDAS val och känslor och inte bara mina egna. Och ärlig och öppen kommunikation är nog ganska viktigt i ett förhållande, även (om inte främst) sånt som kan vara jobbigt att prata om.

Japp känslor kommer och går, men ibland kan man fastna i några, och går det lång tid och de inte släpper kan det bli ett problem som påverkar en själv och andra och då hjälper det nog inte med att försöka vänta ut dem utan man får ta tag i det.

Drömmar/tankar om en annan kan påverka mentalt för stunden för att sedan ebba ut. Det gynnar inte mitt förhållande att ventilera fantasier om andra med min partner. Lika lite som jag berättar om våta sexuella drömmar jag haft när jag sover. Vaknar jag skitkåt av att ha knullat Brad Pitt hela natten så berättar jag det inte för min man. Jag behåller det för mig själv.
  • Anonym (MissQ)
    Fint skrivet. Jag tror att detta är som det kommer att bli för mig, jag får bära det inom mig som mitt eget minne hela livet. Kanske att jag kan se det som något vackert och känna mig glad över att ha fått känna dessa känslor. Utan att ha ens rört vid varandra eller talat om det med den andre mannen, Herregud om blickar kunde tala så skulle vår attraktion oss emellan inte gå att dölja..
  • Anonym (Tull)

Vilken jobbig situation. Jag tänker att eftersom det är just fantasier, som du verkligen vill bli av med, så finns inget skäl att berätta för din man (som ovanstående föreslog). Jag förstår tanken, men tror att det kan göra mer skada än nytta då det kan riskera tilliten han känner för dig. Nu kan jag ha helt fel, för jag känner ingen av er, men kanske han blir osäker på huruvida det hänt något mellan er eller ej. Och det kan bli väldigt obekvämt i det sammanhanget ni alla tre umgås i.

Jag håller med om att fantasier och drömmar är något man måste få bära inom sig själv. Och om än det känns jobbigt nu så svalnar förhoppningsvis dessa känslor med tiden. Det bästa vore ju om du inte behövde träffa personen mer överhuvudtaget, för han blir väl en påminnelse varje gång vilket kan försvåra för dig att släppa honom ur tankarna. Och kanske kommer han alltid att finnas där, bara inte så intensivt som nu. Och kanske det är okej, så länge du inte känner att det skadar relationen med din man.

Jag tror också att det kan vara bra att fundera över vad som får dig att längta så efter denna man. Vad har han som du inte får i din relation? Eller är det bara ren sexuell attraktion? Om jag var du skulle jag nästan boka tid med en psykolog för att få vädra allt detta, kanske det hjälper att prata om med någon helt utomstående. :)

• Anonym (Tull)

Jag kan även ge ett eget exempel, dock inte riktigt som din situation. När jag var tillsammans med mitt ex så blev jag oerhört förälskad i en person jag träffade under ett sammanhang som både mitt ex och jag befann oss i. Skillnaden var dock att relationen med mitt ex var otroligt trasig och vi gjorde slut ett år efter detta sammanhang. Under den tiden var jag helt besatt av den andra mannen i tankarna och byggde upp ett enormt luftslott kring honom. Några månader efter att det tog slut med exet kontaktade jag denna man. Vi sågs, och jag insåg snabbt att det verkligen bara varit ett luftslott. Han var trevlig, men känslorna jag haft var som bortblåsta efter bara ett par träffar. Så med det sagt kan det vara bra att försöka förstå hur komplext känslolivet är och att hjärnan verkligen kan lura en.

• Anonym (MissQ)
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-25 07:54:14 följande:

Vilken jobbig situation. Jag tänker att eftersom det är just fantasier, som du verkligen vill bli av med, så finns inget skäl att berätta för din man (som ovanstående föreslog). Jag förstår tanken, men tror att det kan göra mer skada än nytta då det kan riskera tilliten han känner för dig. Nu kan jag ha helt fel, för jag känner ingen av er, men kanske han blir osäker på huruvida det hänt något mellan er eller ej. Och det kan bli väldigt obekvämt i det sammanhanget ni alla tre umgås i.

Jag håller med om att fantasier och drömmar är något man måste få bära inom sig själv. Och om än det känns jobbigt nu så svalnar förhoppningsvis dessa känslor med tiden. Det bästa vore ju om du inte behövde träffa personen mer överhuvudtaget, för han blir väl en påminnelse varje gång vilket kan försvåra för dig att släppa honom ur tankarna. Och kanske kommer han alltid att finnas där, bara inte så intensivt som nu. Och kanske det är okej, så länge du inte känner att det skadar relationen med din man.

Jag tror också att det kan vara bra att fundera över vad som får dig att längta så efter denna man. Vad har han som du inte får i din relation? Eller är det bara ren sexuell attraktion? Om jag var du skulle jag nästan boka tid med en psykolog för att få vädra allt detta, kanske det hjälper att prata om med någon helt utomstående. :)

Jag kommer verkligen inte att berätta för min man. Finns 0 skäl. Jag måste bekämpa detta ensam, vill ju komma ur situationen så att jag slipper längta efter en annan. 

Attraktionen är inte bara sexuell. Jag tänder på hela hans personlighet. Han är ny, vacker, charmig, varm. Efter 24 års äktenskap som inte är dåligt men har flera år på nacken är det som regn i Saharas öken. 

Har redan gått hos psykolog i 6 månader. Har ej hjälpt riktigt tyvärr, har nog tyvärr bara spätt på känslorna. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-24 21:06:14 följande:
    Drömmar/tankar om en annan kan påverka mentalt för stunden för att sedan ebba ut. Det gynnar inte mitt förhållande att ventilera fantasier om andra med min partner. Lika lite som jag berättar om våta sexuella drömmar jag haft när jag sover. Vaknar jag skitkåt av att ha knullat Brad Pitt hela natten så berättar jag det inte för min man. Jag behåller det för mig själv.
    Det gynnar inte ditt förhållande att gå omkring och vara kär i någon annan heller.

Om du vaknar upp skitkåt av att ha drömt om Brad Pitt en gång eller någon gång då och då spelar det såklart ingen roll, om du drömmer om Brad varenda natt och går omkring och dagdrömmer om honom varenda vaken minut så är ditt drömmande inte bara längre din ensak eftersom det även påverkar ditt förhållande OCH därmed även din partner.

Om du läser TS trådtastart så står det klar och tydligt att hon spenderar hela sin vakna tid med att längta efter den andre mannen och det är inte riktigt samma sak som det du beskriver.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (sådär) skrev 2020-01-29 12:58:02 följande:

Det gynnar inte ditt förhållande att gå omkring och vara kär i någon annan heller.

Om du vaknar upp skitkåt av att ha drömt om Brad Pitt en gång eller någon gång då och då spelar det såklart ingen roll, om du drömmer om Brad varenda natt och går omkring och dagdrömmer om honom varenda vaken minut så är ditt drömmande inte bara längre din ensak eftersom det även påverkar ditt förhållande OCH därmed även din partner.

Om du läser TS trådtastart så står det klar och tydligt att hon spenderar hela sin vakna tid med att längta efter den andre mannen och det är inte riktigt samma sak som det du beskriver.

Det gynnar kanske inte mitt förhållande för stunden att vara kär i någon annan men det betyder definitivt inte att min partner har 100% rätt till alla mina tankar. Usch, det hade varit hemskt om man inte fick ha sina tankar och drömmar ifred. Mitt innersta inre tillhör bara mig!
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-29 16:56:08 följande:
    Det gynnar kanske inte mitt förhållande för stunden att vara kär i någon annan men det betyder definitivt inte att min partner har 100% rätt till alla mina tankar. Usch, det hade varit hemskt om man inte fick ha sina tankar och drömmar ifred. Mitt innersta inre tillhör bara mig!
    Tja, om man enbart utgår ifrån vad man har rätt till så borde väl ingen vara ihop med någon öht för alla är ju egentligen fria att göra precis som man behagar. Men ett förhållande handlar väl kanske om lite mer än vad han harv rätt till?

Ja ditt innersta inre tillhör bara dig, men din partners tid tillhör inte dig, och frågan är om din partner vill vill investera sin tid i någon som är kär i någon annan?
  • Anonym (Ba)

Otroligt jobbigt läge, jag har själv varit mannen i en sån situation för en tid sedan. Du skrev inte på vilket sätt det påverkar er relation men jag antar att det blev som för oss. Har Man varit tillsammans länge och har bra kontakt så märks sånt här. Jag märkte mer och mer att ngt var fel , min fru var frånvarande och liksom ?inte där? i många situationer, till slut blev stämningen ohållbar och efter konfrontation kom sanningen fram. Har du ngn kontakt med den andra mannen ?

Eftersom du säger att du vill behålla din man ger jag dig två råd baserade på egen erfarenhet, bryt ev. Kontakt omgående och berätta , sanningen kommer fram förr eller senare och ju längre du väntar desto svårare blir det att komma över .

• Anonym (Falsksomvatten)

Håller med till 100 procent.
  • Anonym (Falsksomvatten)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-29 16:56:08 följande:

Och det här är det vettigaste jag läst på länge. Bra formulerat.
  • Anonym (Känner igen)

Jag är gift sedan 8 år och har 3 barn.

Vi har haft det svajigt i förhållandet.

Och för ca 1 år sedan träffade jag en, vi jobbade ihop. En enda gång. Inget hände men jag kände....

Jag har försökt att inte tänka på honom, och det är så j* la svårt.

• Anonym (Gammal)

Hur man ser på TS problem tror jag har att göra med vilken relation man har haft med sin partner. Många har i flera år levt tillsammans med bredvid varandra. Vilket gör att man levt ett parallellt liv där drömmar och fantasier kunnat leva utan att partner märkt något.  Det fanns säkert  stark kärlek länge men den har med tiden blivit mer av vänskap. Så att bryta upp handlar mer om social skam än kärleksförlust. Många av de som lever så är väldigt måna om sin rätt att fantisera och ev leva annorlunda parallellt
    En mer djup relation ger ju mer kunskap om partnern. Man känner varandra bättre och läser av sin partner tydligare. Märker om andra blir viktiga.Och andra förändringar.

TS fantiserar inte. Hon är besatt. Vilket tar mycken tid. Och hon vill ha det så. Hon mår bra av sina tankar på den andre. Hon känner inte skam eller skuld. Det blir oklart vad det är hon egentligen känner som skapar problem ???
    Därför hjälper inte terapin. För i terapi söker man orsaker till sin ångest. Och förändrar. Och det första man gör då är att förstå varför man känner som man gör och accepterar. Och väljer hur man skall gå vidare.
    Och det mest drastiska är ju att våga fördjupa relationen till sin partner och berätta hur man känner. För att se om man kan ta det ett steg vidare. Om partnern inte förstår så kanske det är dags att försöka hitta ett liv som är mer värt att leva.

Svar på tråden Tänka på en annan