• Nmg

    Åka eller inte åka

    Jag har senaste tiden fått jobba en del med mig själv för att inte bli uppstressad eftersom det ger symptom

    Som hög puls, extraslag på

    Hjärtat osv som sedan skapar en ond cirkel då jag kan få ångest, drar mig för att åka på

    Syllen där jag ?sitter fast? osv. Jag har varit och pratat med en kurator i flera månader men inte varit där i sen augusti i höstas då vi både kände att jag mådde bättre nu eftersom jag inte har nåt problem med ångest (äter inga mediciner)

    Nu är det så att en närstående har gått bort och det är begravning på fredag. Jag hade tänkt flyga dit, även om det känns jobbigt också så tar det vara 50 min att flyga, men det var så sjukt dyrt så nu låter som att jag och hela familjen ska ta en färja över och det tar 12 timmar vilket innebär att jag kommer sova på båten. Jag är så nervös och orolig över att jag ska få ?hjärtkänningar? när jag är på båten och känns att jag sitter fast ute till havs. Sen kommer hela begravningsceremonin även vara ett stort stressmoment. Vi åker hem dagen efter begravningen.

    Nu vet jag inte hur jag ska göra, jag vill gärna åka på begravningen men samtidigt känner jag att hela den här resan kommer göra mig så stressad så det kommer ta lång tid att återhämta mig.

    Jag vet inte hur jag ska göra, försöker tänkta att det kommer gå bra, jag reser ju med 6 andra så jag är inte ensam men känns inte arts roligt om

    Hjärtat kommer börja hoppa och spöka.

    Hade det varit en trivselresa så hade jag nog utsatt mig för själva båten för att släppa på mina rädslor men i och med att hela resan blir ett stort stressmoment så vet jag inte om jag vågar.

    Hur skulle ni tänka ?

  • Svar på tråden Åka eller inte åka
  • Anonym (mmm)

    Om det var jag hade jag försökt skrapa ihop pengar till flyget, alla gånger. 12 timmar båt är mycket även för mig som inte lider av dina besvär, men jag tycker inte speciellt mycket om att vara på båtar. Som du skriver kan man ju inte ta sig någonstans, om man behöver. 

  • Anonym (Lite salt)

    Begravning är inget man gör för sig själv: "vill jag åka, eller blir det för jobbigt?" skulle jag inte ens fråga mig. Det är en mänsklig plikt att hedra sina döda.

  • Anonym (Lite salt)

    Begravning är inget man gör för sig själv: "vill jag åka, eller blir det för jobbigt?" skulle jag inte ens fråga mig. Det är en mänsklig plikt att hedra sina döda.

  • Anonym (***)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-01-27 08:00:07 följande:

    Begravning är inget man gör för sig själv: "vill jag åka, eller blir det för jobbigt?" skulle jag inte ens fråga mig. Det är en mänsklig plikt att hedra sina döda.


    Man kan hedra döda på andra sätt, en begravning har ju med de efterlevande att göra, inte den döda. Den döda vet inte vem som närvarar.

    TS, försök att ta flyget, om det inte går och det känns för övermäktigt med båt, så stanna hemma.
Svar på tråden Åka eller inte åka