• BedrövadMan75

Försäkringskassan, vad gäller? Blir jag överkörd av FK? Help me, please

Jag har stora problem med FK och jag vet inte vad som gäller. FK har verkligen knäckt mig och jag håller på att bli både bostadslös och gå i personlig konkurs.
    Jag har 2 scenarion jag skrivit. Börjar med nr 1 först och hoppas innerligt på svar från er därute på FL.

Scenario 1:

Långtidssjukskriven 3 år, sjukpenning som anställd.

Blir uppsagd.

Får sjukpenning som arbetslös.

1 JAN - 30 JUN, Sjukskriven ny period som ARBETSLÖS.

FK ger avslag för sjukpenning.

Överklagar avslag om sjukpenning.

FK ger avslag igen, FK anser att jag kan återgå till arbete.

1 MAR Avbryter sjukskrivningen och påbörjar ny anställning.

Efter ett tag så måste jag tyvärr sjukskriva mig igen.

Sjukskriven 1 APR - 30 JUNI, Ansöker om sjukpenning från min nya anställning.

FK ger avslag igen. 

Motivation: Då jag tidigare fått  avslag för perioden 1 JAN - 30 JUN (när jag var arbetslös med sjukpenning), så säger FK att de inte kan bevilja sjukpenning 1 APR - 30 JUN, just på grund av att tidigare sökt för perioden 1 JAN - 30 JUN.

Är detta verkligen korrekt?

Jag tycker personligen att detta verkar galet.

Jag har ju accepterat FKs avslag på min ansökan om sjukpenning 1 JAN - 30 JUN och avbrutit min sjukperiod då jag fått ny anställning 1 MAR.

Därefter så sjukskriver jag mig på nytt och söker ny sjukpenning från FK.

Det är här dom ger mig avslag för att jag tidigare haft en sjukskrivning som gällde 1 JAN - 30 JUN, då jag var arbetslös.

Kan någon hjälpa mig och förklara om detta verkligen är såhär eller om FK har rätt och jag fel?

• Svar på tråden Försäkringskassan, vad gäller? Blir jag överkörd av FK? Help me, please
  • CitronTulo

Vad har din nya anställning för anställningsform och har du fortfarande kvar den anställningen?

• BedrövadMan75
    CitronTulo skrev 2020-01-28 13:01:04 följande:

Vad har din nya anställning för anställningsform och har du fortfarande kvar den anställningen?

Fast anställd med månadslön och jam jag har kvar anställningen.
  • BedrövadMan75
    CitronTulo skrev 2020-01-28 13:01:04 följande:

Ja, jag har kvar anställningen.
  • CitronTulo

Då ska din arbetsförmåga bedömmas i förhållande till ditt nuvarande jobb om det inte är något jag missar..?
    Men även nytt läkarintyg också där du bedöms mot ditt nuvarande jobb, funkar alltså inte med det gamla intyget.

• BedrövadMan75
    CitronTulo skrev 2020-01-28 13:23:21 följande:

Då ska din arbetsförmåga bedömmas i förhållande till ditt nuvarande jobb om det inte är något jag missar..?
    Men även nytt läkarintyg också där du bedöms mot ditt nuvarande jobb, funkar alltså inte med det gamla intyget.

Jag hade sjukpenning fram till 31 DEC so arbetslös.,
    Det blev dags att komma in med sjukintyg för 1 JAN - 30 JUN.
    Inkom med sjukintyg 1 JAN - 30 JUN.
    Fick avslag fastän sjukintyget var likadant sen tidigare. Fick avslag.
    Överklagade och FK ville ha kompletterat intyg.
    Sagt och gjort. Överklagade igen.
    Fick avslag igen. FK säger att jag är fullt arbetsför. Meningslöst att vara sjukskriven så jag sökte efter jobb.

Jag skaffade mig nytt jobb 1 mars. Blev sjuk igen och sjukskrev mig från 1 april.
    Sökte sjukpenning, nu med anställning men fick då avslag med motiveringen att jag redan sökt sjukpenning 1 JAN - 30 JUN och kan således inte få sjukpenning för en period som jag tidigare sökt sjukpenning för.
    Jag försökte förklara för FK att när jag fick avslag för sjukpenning 1 JAN - 30 JUN, så avbröt jag min sjukskrivning genom att skaffa nytt jobb. 
    Jag sa att dessa 2 saker skiljde sig från varandra oavsett om dom hamnar under en period jag redan sökt för.
    Sökte sjukpenning som arbetslös 1 JAN - 30 JUN. AVSLAG. Avslutade sjukskrivningen

Skaffade arbete, sjukskrev mig. Sökte sjukpenning för 1 APR - 30 JUN. AVSLAG, för att jag redan som arbetslös hade sökt för perioden 1 JAN - 30 JUN. Försök att förklara att dessa 2 ansökan om sjukpenning inte har med varandra att gör där jag i första var arbetslös och i andra hade skaffat mig nytt jobb och hade jobbat men blev tvungen att sjukskriva mig igen.

Får nytt sjukintyg som gäller 1 JUL - 31 DEC som anställd men som fått avslag för ansökan 1 APR - 30 JUN. 15 JUL säger FK att jag kan söka sjukpenning från och med 1 JUL, eftersom jag inte tidigare sökt för 1 JUL och framåt, vare sig som arbetslös eller anställd. Har sjukintyg både från FYS-läkare och från PSY-läkare.

Allt är en jäkla soppa och jag är dålig och klarar inte av att kämpa mot FK hela tiden. Det har varit så mycket avslag och överklaganden att allt är är första soppan som sagt.

Hoppas att jag blir förstådd här och att jag förklarar tydligt. Om inte så fråga om det saknas något..

• Anonym (MTA)

Har du fått något beslut som rör ditt SGI (sjukpenninggrundande inkomst)?

När man får beslut från FK om att man nekas sjukpenning, står det också att man omgående måste gå tillbaka till arbete alt. anmäla sig arbetslös hos Arbetsförmedlingen annars kommer SGI att nollas. Att den nollas innebär att du inte kan få sjukpenning fören du arbetat en viss tid, tror att det är sex månader.

Om det är så att ditt SGI har nollats måste du ansöka om försörjningsstöd hos Socialtjänsten.

• Anonym (op)

Det låter lite konstigt, men kan vara att det saknas nödvändiga fakta. Har också jävligt stora problem med fk just nu, pga jag KAN inte jobba då jag utreds för MS som gjort att jag inte har känsel och är ostadig på benen och har samtidigt en depression och lite andra diagnoser. 

Anses som fullt arbetsför då fk inte bryr sig om vad läkaren säger.

Har du sammanhängande arbetat i sex månader så din sgi finns?

• Anonym (op)

Tror dock att det måste räknas som en ny sjukskrivningsperiod även om det gäller samma diagnos, med tanke på att du avbröt sjukskrivningen. Och att du började arbeta bör räknas som att du avbröt sjukskrivningen.

Vet dock att de har knepiga regler angående runt hur lång tid man ska ha arbetat för att det ska räknas som en ny sjukskrivning.

• Anonym (op)

Tips i övrigt, fråga på juridikforumet på flashback. Vissa kan mycket där.

• CitronTulo

När du sjukskrev dig på nytt 1 april, ordnade du ett nytt läkarintyg då? För funkar ju inte med det gamla intyget eftersom du jobbat och sedan blev sjuk igen..

• Anonym (Jodåe)

Får jag fråga om du har samma diagnos och sjukdomsbild som du hade när du va sjukskriven de tre första åren samt från när du var arbetslös? I övrigt så ska dem bedöma mot ditt nuvarande arbete om du är menad för att vara anställd mer än 6 månader( för att du ska kunna beräkna ny SGI) Så tillsvidareanställning är alltid det bästa. För annars så är din SGI noll eftersom du varit arbetslös fram till mars.

De kan inte ge dig avslag om det är nytt läkarintyg och nya grunder såsom att du har en anställning. För de bedömer inte mot hela arbetsmarknaden längre i det fallet.

• Anonym (Kim)

Antar att det kan spela roll vad det är för jobb du tagit - ett du torde klara med din sjukdomsbild eller inte.

• Anonym (op)
    Anonym (Jodåe) skrev 2020-01-28 22:32:09 följande:

Får jag fråga om du har samma diagnos och sjukdomsbild som du hade när du va sjukskriven de tre första åren samt från när du var arbetslös? I övrigt så ska dem bedöma mot ditt nuvarande arbete om du är menad för att vara anställd mer än 6 månader( för att du ska kunna beräkna ny SGI) Så tillsvidareanställning är alltid det bästa. För annars så är din SGI noll eftersom du varit arbetslös fram till mars.

De kan inte ge dig avslag om det är nytt läkarintyg och nya grunder såsom att du har en anställning. För de bedömer inte mot hela arbetsmarknaden längre i det fallet.

Gissar att det är samma. Och att det är därför.
Svar på tråden Försäkringskassan, vad gäller? Blir jag överkörd av FK? Help me, please