• Lillajaag88

Oplanerat gravid och vet inte vad jag ska göra!

Jag plussade förra söndagen och jag är fortfarande i chock! Maken och jag har totalt 4 barn sen tidigare (han två sen tidigare förhållande, jag ett sen innan och en liten ettårig tjej gemensamt) och vi sade att nu fick det vara nog. Inga fler barn. Lilltjejen blev en liten sladdis då storasyskonen är 10,10 och 12 år. Trots ppiller så är jag nu gravid igen, tydligen. Direkt dagen efter att jag plussade ringde jag och bokade tid för abort. Det fanns inget annat alternativ. Vi hade ju bestämt att det inte skulle bli fler. Och jag är dessutom gräsänka under veckorna för maken jobbar i Norge.

Men vi har ett tufft missfall i bagaget och jag har även gjort en abort i mina yngre dagar som jag ångrat så sjukt mycket hela livet, så det var/är verkligen inget jag ville/vill göra.. Men vi ville ju inte ha fler och maken har varit extratydlig med detta innan jag plussade. Men efter jag sa att jag var gravid nu igen så kramade han mig och sa att det var mitt val. Och jag trodde och ville nog egentligen att han skulle säga att han inte ville ha fler.. Istället, dagen innan den bokade aborten så vågade han tillslut säga att han ville att vi skulle behålla barnet, att han absolut kan tänka sig en liten till. Så då avokade jag aborten direkt.

Och ja, visst vore det magiskt för ettåringen att få ett syskon i mer samma ålder. Det är ju sånt glapp från henne till storasyskonen.

MEN klarar jag två små barn ensam under veckorna?! Hur kommer lilltjejen reagera när hon plötsligt måste vänta på sin tur om jag annat osv. Och tänk om det blir ett kolikbarn, hur löser jag nattningen? Nu sover ettåringen bra hela nätterna oftast men jag är ändå orolig.

Så snälla finns det någon som varit i liknade sits eller en ensamstående supermamma som kan tala om hur det är att ta hand om två små ensam.

Jag vill ju egentligen inte göra abort för jag tror jag kommer ångra det, men jag är rädd och orolig för hur jag skulle klara det vardagliga livet med en snart tvååring (när bebis kommer är hon 1år och 10mån) och en nyfödd... Samtidigt så är det ju bara några dagar i veckan... Varje gång jag ser en nackdel ser jag en fördel och vice versa... Jag vet varken ut eller in just nu...

• Svar på tråden Oplanerat gravid och vet inte vad jag ska göra!
  • Långbenopluto
    Långbenopluto skrev 2020-01-29 07:25:38 följande:
    Men varför använder ni inte ett p-medel? 
    Som är supersäkert, alltså som ex p-spruta.
  • Anonym (Kram)

Var inte det en riktigt onödig kommentar? Nu var det ju inte råd kring preventivmedel hon önskade...

Till TS

Jag har en bekant som är gift med en man. De har båda två barn var sedan tidigare och fick sedan en flicka planerat. Hon skulle bli deras sista. Helt plötsligt vart hon gravid igen, 3 månader efter flickans födelse men de valde att behålla. Det skiljer 10 månader mellan de två yngsta då han föddes tidigare. Visst har de haft det tufft i perioder men männen jobbar mycket borta som lastbilschaufför och hon är hemma på heltid. Allt går att lösa. Vid sista förlossningen/kejsarsnittet såg hon till att bli steliriserad för att inte få fler barn.

Själv väntar jag tredje barnet och efter detta barnet är fött kommer min man knyta sina sädesledare. För att vi inte vill ha fler barn och för att jag skall slippa ta massa hormonpreparat i onödan.

Lycka till med ditt val oavsett vad du är väljer.
  • Lillajaag88

Så fruktansvärt onödig kommentar. Vi använder SJÄLVKLART preventivmedel!! Därav den enorma chocken över ett plus på stickan!! Så jag behöver INTE föreläsningar ang preventivmedel! Då behöver man inte kommentera alls!
  • syntharen

Det verkar ju som om du själv också vill behålla. Det enda som gör att du tvekar är om du kommer klara att ta hand om två små barn själv på veckorna. Och det tror jag du kommer klara. Det kommer säkert bli jobbigt, som det är för alla småbarnsföräldrar, men tiden går fort och plötsligt är dom små större och det blir lättare.

Kanske även pappan kan se om han kan lösa jobbet på ett annat sätt, gå ner i tid, jobba varannan vecka hemifrån eller vad som nu kan underlätta.

• 2tomtaro4troll

Det kommer gå fint, ni har ju dessutom stora barn som kan hjälpa till lite med att tex passa ettåringen en kort stund

Mitt ex jobbade borta söndag lunch till fredag kväll och barnen är födda

0502,0709,0903,1008 så det är tätt.. trean var dessutom kolikbarn ett helt år,och 05:an autism och adhd .... Och fyran var multiallergisk när han kom ????

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Anonym (kajsa)

Allt kokar ner till...vill ni ha barnet lika mycket som era andra barn, har detta barn lika mycket rätt som era andra barn?

• Långbenopluto
    Lillajaag88 skrev 2020-01-29 09:43:56 följande:
    Så fruktansvärt onödig kommentar. Vi använder SJÄLVKLART preventivmedel!! Därav den enorma chocken över ett plus på stickan!! Så jag behöver INTE föreläsningar ang preventivmedel! Då behöver man inte kommentera alls!
    Fast detta är ett diskussionsforum, inte bara ett forum där man får reaktioner som man vill ha.
  • Kompisen

Jag själv blev oplanerat gravid när min dotter var strax över året. Maken och jag hade precis bestämt oss för skilsmässa när jag tog gravtestet som var positivt. Han ville abort och jag var osäker, hade tidigare haft upprepade missfall. Bestämde mig till slut för att behålla.

Nu är stora tjejen 3 år och lilla fyller snart 1 år. Det har bitvis varit otroligt tufft att vara själv med barnen. Men jag hoppas och tror att de kommer ha mycket glädje av varandra. De har börjat leka litegrann tillsammans nu, gå runt och hålla handen och dansa <3

Men det är ett svårt beslut att fatta såklart. Jag fick samtal hos en kurator som var ansluten till mödravården innan jag bestämde mig.

• Lillajaag88

Vi har bestämt oss för att behålla???? efter samtal med närstående känns allt så självklart och nu är alla tvivel som bortblåsta och i september blir vi en fembarnsfamilj! ?? Imorgon ska jag på inskrivning his bm! ????Tack för all input jag fått!

• Anonym (kajsa)
    Lillajaag88 skrev 2020-01-30 23:08:29 följande:

Vi har bestämt oss för att behålla???? efter samtal med närstående känns allt så självklart och nu är alla tvivel som bortblåsta och i september blir vi en fembarnsfamilj! ?? Imorgon ska jag på inskrivning his bm! ????Tack för all input jag fått!

Stort grattis och hoppas att allt går bra!
  • Anonym (E)
    Långbenopluto skrev 2020-01-30 13:19:35 följande:

Fast detta är ett diskussionsforum, inte bara ett forum där man får reaktioner som man vill ha.

Fast hör får du väl ändå ta och erkänna att du inte läst TS ordentligt? Folk kan ju diskutera hur de vill överallt men då försvinner ju också syftet med att ha olika trådar lite grann.

Man kan ju utgå ifrån att folk vill diskutera det de skriver om... vill man själv diskutera något annat kan man för all del försöka göra det, men inte bli förvånad om TS säger att det är fel ställe att ta det. Vill du diskutera varför folk som inte vill ha fler barn inte sterilisera sig eller skaffar "säkrare" p-medel så skapa en egen tråd vettja!
Svar på tråden Oplanerat gravid och vet inte vad jag ska göra!