Hur säger man att man vill skiljas
Hej alla goa människor här inne!
Jag har ett dilemma som jag tänker (och hoppas!!) att det kanske fins nån som har några tankar om. Det är så att min man och jag separerade för ett par år sen, men vi bestämde att vi inte skulle skiljas, utan bara bo isär, för att det skulle bli lättare för våra två döttrar. Vi är fortfarande vänner, och vi gör saker tillsammans, och vi tänkte att skilsmässa känns så laddat för barn, som att nu hatar mamma och pappa varandra och vi kommer aldrig att träffas tillsammans igen osv, vi ville få dem att känna att vi fortfarande är en familj.
Nu har det gått några år, och tjejerna har blivit äldre osv, och jag känner att det är dags att vi faktiskt skiljer oss "på riktigt". Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska ta upp det med min man. Han tycker att det är bra som det är nu, och han ser ingen anledning till att vi skulle skilja oss. Han ser det mer som att vi separerade för att vi inte kunde bo ihop, inte egentligen för att vi inte "hör ihop". Jag har förklarat för honom att jag bara ser oss som vänner, att jag träffar andra nu, och att vi aldrig kommer att bli ett par igen, men det verkar som att han ändå lever på hoppet eller vad man ska säga. Och så länge vi trots allt fortfarande är gifta kan han leva kvar i sin lilla bubbla, även om han ju egentligen vet hur det är.
Så, jag behöver helt enkelt all hjälp jag kan få med att bolla tankar om hur jag tar upp det här med honom... Tack!!!