• Yxelita94

    Överraska familj med tvillingar?

    Som rubriken lyder - jag har sett en hel del klipp på youtube idag som jag faktiskt tyckte var ganska roliga. Handlade alltså om nyblivna föräldrar(i USA) som inväntade sina nära och kära på BB. När de kom och började gulla med den nyfödda bebisen så gick typ pappan iväg och hämtade den andra bebisen och ba ?Surprise! Here?s another one? Satt och tänkte ba men gud vad roligt :D så vill jag också göra om jag någon gång skulle få barn. Men sen började jag fundera att.. KAN man verkligen göra så? Är någon del i mig som säger att det är fel även fast alla nära och kära i filmerna vart så glada men chockade.

    Hade ni kunnat hålla en sån hemlighet och göra det för er familj? Hur tror ni reaktionerna hade varit? Tänker spontant att jag hade haft så svårt att hålla mig, typ råkat säga DE istället för DEN när jag pratar om bebisen i magen. Jag kan inte bestämma mig om detta är en sån sjuk amerikansk grej som vi svenskar bara inte gör, eller om det faktiskt vore roligt haha.. Vissa blev så chockade att de inte visste vad de skulle göra. Hade ni blivit 100% positivt överraskade om detta hände er, eller hade ni tyckt att det var skumt? Genuint intresserad haha :)

  • Svar på tråden Överraska familj med tvillingar?
  • Anonym (Haha)

    Hahaha det är ju askul!! Det hade jag också velat göra! Men tror att det hade varit för svårt att hålla sig att inte berätta i förväg. 

  • Yxelita94
    Anonym (Haha) skrev 2020-02-01 15:16:08 följande:

    Hahaha det är ju askul!! Det hade jag också velat göra! Men tror att det hade varit för svårt att hålla sig att inte berätta i förväg. 


    Ja sjukt svårt alltså fatta när man köpt en tvillingvagn och ens föräldrar kanske vill se vagnen. Ska man fota och skicka på Messenger istället och ta en bild från Google på en vanlig vagn haha! Sånt tänker jag på, att det hade varit sjukt svårt alltså..
  • Anonym (N)

    Hahaha, min första tanke är att jag hade känt att jag köpt fel present, en ist för två typ likadana leksaker eller kläder men det är ju verkligen ingen anledning. Väldigt roligt och SÅ mycket kärlek, det vill man verkligen ha på film sen om man gör det!

  • FruNyfiken

    Jag hade nog försagt mig på en gång. Jag undrar om det verkligen går att undanhålla? Man är ju ganska stor om magen tidigt, för att inte säga nära förlossningen. Jag fick tidigt börja visa intyg när jag flög på tjänsteärenden, då jag såg höggravid ut. Min mamma är dessutom barnmorska så hon hade nog sett att det är två eller i alla fall misstänkt det!

  • Yxelita94
    Anonym (N) skrev 2020-02-01 15:19:24 följande:

    Hahaha, min första tanke är att jag hade känt att jag köpt fel present, en ist för två typ likadana leksaker eller kläder men det är ju verkligen ingen anledning. Väldigt roligt och SÅ mycket kärlek, det vill man verkligen ha på film sen om man gör det!


    tanken slog mig där ett tag också, och även någon av de anhöriga i filmerna. Blev jätteöverraskad såklart men sa typ nooo I obskyra got one dress men tror nog det är det minsta man bryr sig om egentligen? Klart man bara köper 1 present om man bara fått informationen att det är ett barn, så tänker att det ändå skulle vara en kul grej! Ja verkligen så mycket kärlek <3 tårarna kom kan jag säga, speciellt när en nybliven mormor hade önskat sig en granddaughter och inte bara fick en utan två!
  • Yxelita94
    FruNyfiken skrev 2020-02-01 15:21:37 följande:

    Jag hade nog försagt mig på en gång. Jag undrar om det verkligen går att undanhålla? Man är ju ganska stor om magen tidigt, för att inte säga nära förlossningen. Jag fick tidigt börja visa intyg när jag flög på tjänsteärenden, då jag såg höggravid ut. Min mamma är dessutom barnmorska så hon hade nog sett att det är två eller i alla fall misstänkt det!


    Åh vänta har du tvillingar eller tolkade jag dig fel? Så roligt! Vilken upplevelse att få två kärleksgryn samtidigt
  • Anonym (Haha)
    Yxelita94 skrev 2020-02-01 15:18:35 följande:
    Ja sjukt svårt alltså fatta när man köpt en tvillingvagn och ens föräldrar kanske vill se vagnen. Ska man fota och skicka på Messenger istället och ta en bild från Google på en vanlig vagn haha! Sånt tänker jag på, att det hade varit sjukt svårt alltså..

    Ja man kanske får ställa in så att vagnen är beställd och kommer först efter förlossningen eller att mannen hämtar ut den då eller så, och så visa en annan vagn på bild - ifall de vill komma hem till en innan. 


    FruNyfiken skrev 2020-02-01 15:21:37 följande:

    Jag hade nog försagt mig på en gång. Jag undrar om det verkligen går att undanhålla? Man är ju ganska stor om magen tidigt, för att inte säga nära förlossningen. Jag fick tidigt börja visa intyg när jag flög på tjänsteärenden, då jag såg höggravid ut. Min mamma är dessutom barnmorska så hon hade nog sett att det är två eller i alla fall misstänkt det!


    Mm säkert kommer folk säga typ "ser ut som tvillingar" och då säger man "Haha då var en bra på att gömma sig på ultraljudet" eller något :P 


    Yxelita94 skrev 2020-02-01 15:22:17 följande:
    tanken slog mig där ett tag också, och även någon av de anhöriga i filmerna. Blev jätteöverraskad såklart men sa typ nooo I obskyra got one dress men tror nog det är det minsta man bryr sig om egentligen? Klart man bara köper 1 present om man bara fått informationen att det är ett barn, så tänker att det ändå skulle vara en kul grej! Ja verkligen så mycket kärlek <3 tårarna kom kan jag säga, speciellt när en nybliven mormor hade önskat sig en granddaughter och inte bara fick en utan två!

    Ja men precis, det gör ju inget med bara en klänning, det var nog chocken som gjorde att hon sa så, de kan ju båda ha den vid olika tillfällen :P 

  • FruNyfiken
    Yxelita94 skrev 2020-02-01 15:24:23 följande:

    Åh vänta har du tvillingar eller tolkade jag dig fel? Så roligt! Vilken upplevelse att få två kärleksgryn samtidigt


    Ja, jag har tvillingar, de är åtta år idag.
  • LaserFrida

    Jag är gravid i v.30 med tvillingar och jag skulle aldrig kunna eller vilja hålla det hemligt. Dels är jag stor för att vara i v30, kroppen börjar bli trött och jag har blivit sjukskriven nu. Man går också på massor av fler kontroller, ännu fler om man räknar det som enäggstvillingar. Sen är det ju en enorm mental omställning (för många) att få reda på att det är två istället för en, för mig var det ganska tufft psykiskt och att prata och ventilera det har hjälpt mig med anknytning och att hitta glädjen.

  • Anonym (Heli)

    Man behöver ju inte bli stor bara för att man väntar tvillingar. Jag gick upp 12 kilo med mina, de vägde båda kring 2300 gram när de föddes.

  • LaserFrida
    Anonym (Heli) skrev 2020-02-02 15:38:27 följande:

    Man behöver ju inte bli stor bara för att man väntar tvillingar. Jag gick upp 12 kilo med mina, de vägde båda kring 2300 gram när de föddes.


    Nej alla blir inte jättestora såklart och jag får ofta höra att jag har liten mage, men jag är också "bara" i v.30 Och har förhoppningsvis 8 veckor kvar och det är ju under en period där bebisarna växer ganska mycket. Och mäter man livmodern så är den i dagsläget lika stor som någon i v40 som väntar 1 barn. Det jag menar är att om jag bara väntat ett barn och magen varit som den är nu så hade folk nog blivit fundersamma....Hur som det skiljer sig massor. Vissa är ju gravida utan att typ märka det också så allt är ju möjligt...
  • LFF
    Jag hade aldrig klarat av att "hemlighålla" att det låg två i magen när jag väntade mina killar. Både för att man får en chock när man får veta det och för att det är en jäkla påfrestning för kroppen. Jag fick ändå veta det redan i v 8 (7+3) och hade en väldigt bra graviditet där jag inte hade några direkta foglossningar eller illamående och andra krämpor.

    Blev sjukskriven i två månader på slutet och då var man rätt matt kan jag säga. En långpromenad för mig och hunden var på knappt 2km och tog över 30 minuter. Hunden anpassade sig fullständigt till mitt tempo och ork så att gå en långpromenad när husse kom hem fanns inte på hundens karta.
Svar på tråden Överraska familj med tvillingar?