Boendeform och kostnad för er separerade småbarnsföräldrar?
Är nyfiken på hur ni andra separerade småbarnsföräldrar bor avseende boendekostnad, storlek på boendet, antal rum osv.
Har själv två barn (3 år samt 10 månader) och står troligtvis inför en separation. Jag har möjlighet att ta över 1:ahandskontraktet som min vän nu har för en lgh, 3:a på 73 kvm, hyran ligger på ca 6500 kr. Området är inte jätteroligt och standarden på lägenheten är inte heller så bra men å andra sidan är det en väldigt låg hyra och det är ändå tre rum. En annan väg att gå är att försöka hitta en lgh genom privat hyresvärd utan kösystem (har inte stått så länge i bostadskö) i ett bättre område och/eller bättre standard på lägenheten. Men som ensamstående kommer man ju ha det tuffare ekonomiskt och frågan är hur man ska prioritera - "bättre" boende eller ha mer pengar över varje månad? Finns ju inga rätt och fel men är nyfiken på hur ni andra resonerat och hur det blivit.
Barnen skulle vara hos mig den mesta tiden, samsover med båda så jag tror att vi i en trea då skulle ha delat sovrum, ett barn/lekrum och vardagsrum.