• Anonym (Fundersam)

Boendeform och kostnad för er separerade småbarnsföräldrar?

Är nyfiken på hur ni andra separerade småbarnsföräldrar bor avseende boendekostnad, storlek på boendet, antal rum osv.

Har själv två barn (3 år samt 10 månader) och står troligtvis inför en separation. Jag har möjlighet att ta över 1:ahandskontraktet som min vän nu har för en lgh, 3:a på 73 kvm, hyran ligger på ca 6500 kr. Området är inte jätteroligt och standarden på lägenheten är inte heller så bra men å andra sidan är det en väldigt låg hyra och det är ändå tre rum. En annan väg att gå är att försöka hitta en lgh genom privat hyresvärd utan kösystem (har inte stått så länge i bostadskö) i ett bättre område och/eller bättre standard på lägenheten. Men som ensamstående kommer man ju ha det tuffare ekonomiskt och frågan är hur man ska prioritera - "bättre" boende eller ha mer pengar över varje månad? Finns ju inga rätt och fel men är nyfiken på hur ni andra resonerat och hur det blivit.

Barnen skulle vara hos mig den mesta tiden, samsover med båda så jag tror att vi i en trea då skulle ha delat sovrum, ett barn/lekrum och vardagsrum.

• Svar på tråden Boendeform och kostnad för er separerade småbarnsföräldrar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-02-01 19:55:50 följande:

Är nyfiken på hur ni andra separerade småbarnsföräldrar bor avseende boendekostnad, storlek på boendet, antal rum osv.

Har själv två barn (3 år samt 10 månader) och står troligtvis inför en separation. Jag har möjlighet att ta över 1:ahandskontraktet som min vän nu har för en lgh, 3:a på 73 kvm, hyran ligger på ca 6500 kr. Området är inte jätteroligt och standarden på lägenheten är inte heller så bra men å andra sidan är det en väldigt låg hyra och det är ändå tre rum. En annan väg att gå är att försöka hitta en lgh genom privat hyresvärd utan kösystem (har inte stått så länge i bostadskö) i ett bättre område och/eller bättre standard på lägenheten. Men som ensamstående kommer man ju ha det tuffare ekonomiskt och frågan är hur man ska prioritera - "bättre" boende eller ha mer pengar över varje månad? Finns ju inga rätt och fel men är nyfiken på hur ni andra resonerat och hur det blivit.

Barnen skulle vara hos mig den mesta tiden, samsover med båda så jag tror att vi i en trea då skulle ha delat sovrum, ett barn/lekrum och vardagsrum.

Jag hade tagit lägenheten du har chans på. Barnen är fortfarande små, så du hinner spara och sedan flytta till ett bättre område när de ska börja skolan.
  • Anonym (Anna nr 2)

Min boendekostnad är 13500kr till banken, 2000kr el och 1500kr för försäkring och samfällighetsavgift. Får tillbaka 2000kr på skatten per månad, så totalt 15000kr i månaden på boende. Det gör att jag har 16000kr kvar till allt annat. Jag bor i radhus i fint område i en storstad, värt varenda krona.

• Anonym (Gbg)

Hejsan,

Bor strax utanför Gbg i en trea på 70 kvm. Har två barn på 14 samt 8 år. Dem har varsitt rum och jag sover i vardagsrummet. ?Delar? med minstingen så sover i hennes rum när dem är hos sin pappa. Jag har dem ca 60% och pappan 40% så dem är ganska mycket hos honom. Investerat i en jätteskön bäddsoffa.

Har varmhyra på ca 9500 plus vatten och parkering.

Tycker själv det är rätt dyrt men värmen ingår ju iaf, och det är en fin nybyggd lägenhet med helkaklat badrum, golvvärme, diskmaskin, tvättmaskin o torktumlare så jag tycker den har hög standard.

Viktigast för mig var att barnen skulle bo kvar nära kompisar och skola och då fick det kosta lite för att hamna i ?rätt? område.

Pappan bor dessutom bara en gata bort vilket underlättar mycket när det kommer till umgänget.

• Anonym (...)

Jag betalar ca 5500 i mån för bostadsrätt (inga lån på den), har en trea. Känns på gränsen till för liten (69 m3). Är jag, en 3åring och en 13åring. Sen är det väl försäkring men vet inte vad den ligger på. 

• Anonym (S)

Nu är inte jag småbarnsförälder längre, men där jag har bitt (som småbarnsförälder) har jnte hyrorna varierat så mycket per område.

För mig var området väldigt viktigt för skolval men också praktiska aaker som nörhet till stan, natur, badplats osv. Så för mig har läget varit centralt i bostadsval.

Men dina barn är så små att det inte är aktyellt med skola än pö ett tag, så jag tror att jag i ditt läge tagit över kompisens lägenhet eftersom det varit väldigt smidigt, och sedan funderat vidare och ställt mig i olika köer i de områden jag ville bo. Just nu är nog det viktigaste att det går smidigt så har du tid sen att fundera vidare.

• Anonym (123456)

Det är inte så mycket att fundera över.

Får man chans att ta över en bostad utan att använda sin kö så ta den.
    Då har du ett kontrakt och det är låg hyra chansen är att du kan byta den mot en större.
    Dessutom har du kvar din nuvarande kötid som du inte använt som ackumuleras.
    Dyker det upp någon annan bostad på annat håll och du vill flytta så är det bara att säga upp den.

• Anonym (S)
    Anonym (123456) skrev 2020-02-02 10:29:07 följande:

Det är inte så mycket att fundera över.

Får man chans att ta över en bostad utan att använda sin kö så ta den.

Då har du ett kontrakt och det är låg hyra chansen är att du kan byta den mot en större.

Dessutom har du kvar din nuvarande kötid som du inte använt som ackumuleras.

Dyker det upp någon annan bostad på annat håll och du vill flytta så är det bara att säga upp den.

Jag håller med dig, men i det bostadsbolag som kompisens lägenhet tillhör får hon förmodligen börja från början i kön. Så är det i alla fall där jag bor. Men ser jnte att det spelar så stor roll, dels så har hon ju ändå inte stått länge i kö och dels kanske bostadbolaget tillåter direktbyte och då är det ju öndå en väldigt bra fördel. Mitt bostadsbolag tillåter direktbyte i hela Sverige så inte bara i det egna bolaget.
  • Anonym (123456)
    Anonym (S) skrev 2020-02-02 10:33:54 följande:
    Jag håller med dig, men i det bostadsbolag som kompisens lägenhet tillhör får hon förmodligen börja från början i kön. Så är det i alla fall där jag bor. Men ser jnte att det spelar så stor roll, dels så har hon ju ändå inte stått länge i kö och dels kanske bostadbolaget tillåter direktbyte och då är det ju öndå en väldigt bra fördel. Mitt bostadsbolag tillåter direktbyte i hela Sverige så inte bara i det egna bolaget.
    Får hon ta över bostaden så är det ingen kötid inblandad.
    Jättemånga hyresvärdar förmedlar bostäder utanför sina egna eller kommunala köer.

Dom kan göra lite som dom vill.
  • Anonym (mami)

Ensamstående med barn som nuförtiden går i skolan. Min åsikt i frågan är att små barn inte behöver stor yta, lyxig lägenhet eller bra område. Allt sånt blir viktigare efter skolstart. I ditt fall skulle jag tagit bostaden med låg hyra nu och sparat pengar och köpoäng och flyttat innan skolstart till ett bättre område.

• Anonym (S)
    Anonym (123456) skrev 2020-02-02 10:52:29 följande:

Får hon ta över bostaden så är det ingen kötid inblandad.

Jättemånga hyresvärdar förmedlar bostäder utanför sina egna eller kommunala köer.

Dom kan göra lite som dom vill.

Det ser säkert olika ut. I mitt bolag är det så att även om man får lägenheten utanför kön så nollas kötiden i det bostadsbolaget. Det har alltså inte att göra med hur man får lägenhet utan får man en lägenhet/ny lägenhet inom bolaget nollas tidigare kötid.

Men som sagt olika bolag har olika regler. Men även om ts nya bolag har samma regler som mitt finns det ju andra fördelar.
  • Anonym (123456)
    Anonym (S) skrev 2020-02-02 11:14:38 följande:
    Det ser säkert olika ut. I mitt bolag är det så att även om man får lägenheten utanför kön så nollas kötiden i det bostadsbolaget. Det har alltså inte att göra med hur man får lägenhet utan får man en lägenhet/ny lägenhet inom bolaget nollas tidigare kötid.

Men som sagt olika bolag har olika regler. Men även om ts nya bolag har samma regler som mitt finns det ju andra fördelar.
    Jo men i det här fallet verkar det inte finnas någon kötid och då finns det ingen kötid att nolla.
  • Anonym (S)
    Anonym (123456) skrev 2020-02-02 11:33:34 följande:

Jo men i det här fallet verkar det inte finnas någon kötid och då finns det ingen kötid att nolla.

Du skrev ju "dessutom har du kvar din nuvarande kötid". Det var det jag reagerade på. Om ts har en kötid i det bolag kompisens lögenhet finns är det inte säkert att hon får behålla den kötiden om hon tar lägenheten.

Har hon ingen kötide finns det förstås jngen kötid vare sig att förlora eller ha kvar.

Men som sagt, jag tycker inte att det borde påverka valet i detta fall.
  • Anonym (Fundersam)

Tack för era svar!

Det är en privat liten hyresvärd så det är ingen köplats som påverkas på något vis.

Det var skönt att få lite bekräftat det jag redan tänkte, att när de fortfarande är så små så är inte hög boendestandard eller "fint" område det viktigaste. Då känns möjligheten att betala 6500 istället för låt säga 8500 kr i månaden värdefullt och sen att en på sikt kan hitta något bättre.

• Anonym (123456)

Va kostar det att köpa en 3a 4a där du vill bo?

Svar på tråden Boendeform och kostnad för er separerade småbarnsföräldrar?