• Anonym (Q)

Otrogen = tvångsbeteende / vana...vad tror ni??

Tror ni att otrohet kan bli som en vana/tvångsbeteende? Att man inte riktigt vet VARFÖR man gör det och det nästan inte spelar någon större roll hur personen ser ut heller.

Om man är genuint lycklig med sin partner på alla plan (sexliv, umgänge, livsstil o.s.v) kan man ändå vara otrogen? Isåfall vilken anledning skulle det kunna vara? Skulle det kunna handla om sexberoende?

Vet att dom här frågorna förmodligen låter hemskt dumma men jag skulle bli glad och tacksam över att få höra andras åsikter om det här!

Tack!

• Svar på tråden Otrogen = tvångsbeteende / vana...vad tror ni??
  • Anonym (Fru)
    enable007 skrev 2020-02-03 10:57:38 följande:
    Hmmmm är det många du teäffar eller inte ?
    Nej en älskare i taget.
  • Anonym (Fru)
    enable007 skrev 2020-02-03 10:57:38 följande:
    Hmmmm är det många du teäffar eller inte ?
    Nej en älskare i taget.
  • enable007
    Anonym (Fru) skrev 2020-02-03 11:01:46 följande:

Nej en älskare i taget.

Pm ?
  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-01 23:19:18 följande:

Tror ni att otrohet kan bli som en vana/tvångsbeteende? Att man inte riktigt vet VARFÖR man gör det och det nästan inte spelar någon större roll hur personen ser ut heller.

Om man är genuint lycklig med sin partner på alla plan (sexliv, umgänge, livsstil o.s.v) kan man ändå vara otrogen? Isåfall vilken anledning skulle det kunna vara? Skulle det kunna handla om sexberoende?

Vet att dom här frågorna förmodligen låter hemskt dumma men jag skulle bli glad och tacksam över att få höra andras åsikter om det här!

Tack!

Nej, otrohet beror bara på dålig karaktär och självdisciplin.

Man väljer alltid vad man gör. "Det bara hände" är en urdålig ursäkt. Det är ju ingen annan som tvingar dig.
  • Anonym (Q)

Men om en person har varit otrogen i alla sina förhållanden och t.o.m med personer dom inte finner attraktiva, kan det inte vara att det blivit som ett beroende eller tvång då?

• Anonym (Q)

Jag menar, vanligtvis så bör man ju attraheras av personen, varför annars vara otrogen?

• Anonym (man)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-01 23:19:18 följande:

Tack!

Jag tror att det finns säkert lika många anledningar till att vara otrogen som det finns otrogna människor där sexberoende bara är ett av många. Vad alla dessa däremot har gemensamt är egoism och brist på respekt för sin partner.

Ja det finns väldigt många som är genuint lyckliga med sin partner och är otrogna ändå, för hade man inte varit nöjd med sin partner så hade man bytt ut personen mot någon annan istället för att äta kakan och ha den kvar. Att otrohet alltid beror på brister i förhållandet är en MYT.
  • Anonym (man)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-03 15:41:30 följande:

Men om en person har varit otrogen i alla sina förhållanden och t.o.m med personer dom inte finner attraktiva, kan det inte vara att det blivit som ett beroende eller tvång då?

Ibland äter folk saker de inte tycker är supergott, men duger ändå bara för att variera. Det behöver inte vara beroende eller tvång. Och likadant kan folk vara otrogna med någon de inte tycker är supersnygg, det kan tex vara spänningen och variationen som lockar. Typ.... min fru är snygg och jag trivs med henne men henne har jag legat med så många ggr så det är inte så spännande längre, den andra tjejen är inte alls så snygg med är villig ny och spännande.

Varför är det så viktigt för dig att få otrohet att vara ett beroende eller tvång?
  • Anonym (man)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-03 15:51:30 följande:

Jag menar, vanligtvis så bör man ju attraheras av personen, varför annars vara otrogen?

För variation?
  • Anonym (Q)
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 16:48:49 följande:

Ibland äter folk saker de inte tycker är supergott, men duger ändå bara för att variera. Det behöver inte vara beroende eller tvång. Och likadant kan folk vara otrogna med någon de inte tycker är supersnygg, det kan tex vara spänningen och variationen som lockar. Typ.... min fru är snygg och jag trivs med henne men henne har jag legat med så många ggr så det är inte så spännande längre, den andra tjejen är inte alls så snygg med är villig ny och spännande.

Varför är det så viktigt för dig att få otrohet att vara ett beroende eller tvång?

Det är inte så att jag VILL att det ska vara det, det kanske låter så...eller ja, det kanske är det jag hoppas på, jag vet inte...

Jag fick den förklaringen och jag vet helt enkelt vad jag ska tro, därför ville jag höra från någon utifrån.

Alltså, det är inte jag som varit otrogen!
  • Anonym (man)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-03 17:26:14 följande:
    Det är inte så att jag VILL att det ska vara det, det kanske låter så...eller ja, det kanske är det jag hoppas på, jag vet inte...

Jag fick den förklaringen och jag vet helt enkelt vad jag ska tro, därför ville jag höra från någon utifrån.

Alltså, det är inte jag som varit otrogen!
    Låt mig gissa, din partner har varit otrogen och du försöker förklara bort det för dig själv med ett beroende för det låter bättre att att tro att det var något annat som FICK honom att vara otrogen än att det var han själv som valde det medvetet.

Dessutom har din självkänsla fått sig en smäll eftersom han låg med såna som var oattraktiva och det måste ju i så fall betyda att du är ännu mindre attraktiv och så vill du inte tänka och därför passar det det bra att tänka beroende/tvång för då var det ju inget medvetet val och då är ju du ff attraktivare än de andra.

Stämmer det eller är jag helt fel ute?
  • Anonym (Så många olika anledningar)

Jag tror att ofta har inte den konstant otrogne reflekterat över varför dom gör det och vad det egentligen betyder. Kanske för att det är jobbigt eller för att det inte är viktigt för dom. Därav att de fortsätter ge mig sig för en reflex som dom flesta andra låter passera.

Tror också att vissa människor får för sig att känsla och reflex styr, att de är offer för vinden typ... Och att det som ska få dom att sluta vara otrogna är att döda åtrån till andra... Detta medan andra som också känner samma åtrå för folk i sin omgivning klarar att acceptera känslan och gå vidare- utan att agera.

Sen finns det ju såklart också dom som verkligen vill skilja sig men inte vågar (säger dom, sant eller falskt) och använder det som en ursäkt att vara otrogna.

När det dom borde göra är att fundera över varför dom inte klarar att skilja sig (om det nu är så) och vad dom ska göra för att klara att ta sig över till andra sidan på ett värdigt sätt.

• Anonym (Så många olika anledningar)

Kort och gott tror jag det är en vana ????

• Anonym (Ej mono)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-03 10:01:29 följande:

Så det är alltså som en slags "läggning" hos personen då?

Är monogami en läggning? Är kärnfamiljen en läggning? Jag vet inte... kanske?

Jag har svårt att leva i ett monogamt förhållande. Efter ett tag blir jag sugen på att testa andra, är otrogen, eller numera gör jag slut i stället. Skulle jag hitta någon som kan tänka sig ett öppet förhållande så skulle förmodligen förhållandet bli mer långvarigt. Kanske för evigt. Jag behöver sex med andra, även om jag tänder jättemycket på och älskar min partner.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Så många olika anledningar) skrev 2020-02-03 18:03:04 följande:

Jag tror att ofta har inte den konstant otrogne reflekterat över varför dom gör det och vad det egentligen betyder. Kanske för att det är jobbigt eller för att det inte är viktigt för dom. Därav att de fortsätter ge mig sig för en reflex som dom flesta andra låter passera.

Tror också att vissa människor får för sig att känsla och reflex styr, att de är offer för vinden typ... Och att det som ska få dom att sluta vara otrogna är att döda åtrån till andra... Detta medan andra som också känner samma åtrå för folk i sin omgivning klarar att acceptera känslan och gå vidare- utan att agera.

Sen finns det ju såklart också dom som verkligen vill skilja sig men inte vågar (säger dom, sant eller falskt) och använder det som en ursäkt att vara otrogna.

När det dom borde göra är att fundera över varför dom inte klarar att skilja sig (om det nu är så) och vad dom ska göra för att klara att ta sig över till andra sidan på ett värdigt sätt.

Tack! Funderar mycket över vad du skrivit...
  • Anonym (Q)
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 17:45:00 följande:

Låt mig gissa, din partner har varit otrogen och du försöker förklara bort det för dig själv med ett beroende för det låter bättre att att tro att det var något annat som FICK honom att vara otrogen än att det var han själv som valde det medvetet.

Dessutom har din självkänsla fått sig en smäll eftersom han låg med såna som var oattraktiva och det måste ju i så fall betyda att du är ännu mindre attraktiv och så vill du inte tänka och därför passar det det bra att tänka beroende/tvång för då var det ju inget medvetet val och då är ju du ff attraktivare än de andra.

Stämmer det eller är jag helt fel ute?

Du kan ha rätt i det första stycket, kanske...men det sista stämmer inte.

Jag funderar mest på VARFÖR...

Han gav mig den förklaringen och det finns saker som enligt mig pekar på att det faktiskt kan vara så, samtidigt som jag inte vill svälja hans "ursäkt" med hull och hår...tankarna maler mycket och jag ville bara veta hur andra tänker om det.
  • Anonym (man)
    Anonym (Q) skrev 2020-02-03 21:26:17 följande:
    Du kan ha rätt i det första stycket, kanske...men det sista stämmer inte.

Jag funderar mest på VARFÖR...

Han gav mig den förklaringen och det finns saker som enligt mig pekar på att det faktiskt kan vara så, samtidigt som jag inte vill svälja hans "ursäkt" med hull och hår...tankarna maler mycket och jag ville bara veta hur andra tänker om det.
    Det är klart att du inte sväljer hans förklaring för den är ju ren BS och en otroligt korkad förklaring som inte hjälper dig ett skit. Jag menar även om det skulle vara sant vilket jag tvivlar starkt på, vem fan vill vara ihop med en idiot som inte kan kontrollera kuken oavsett om det är pga "missbruk" eller bara för att han kände för det?

ALLA, (utom väldigt väldigt få) ljuger skallen av sig när de blivit påkomna med att vara otrogna. Man hittar alla möjliga ursäkter och förklaringar, vad som helst som pekar på något annat än en själv, och det enda syftet med det är att slippa ta ansvar för sina handlingar. Din kille är inget undantag, för det han försöker göra är att få det att låta som att det inte var hans eget val utan det var något annat som han själv inte har kontroll över som fick honom att göra så. Det är ren bullshit och du kommer få höra mer och mer sånt.

Mitt tips är att du slutar tänka så mycket på varför han gjorde som han gjorde och vad som kan tänkas snurra runt i hans skalle. Det du borde tänka på är vad DU känner och varför DU skulle vilja vara kvar med en sån människa, hur DU kommer må av det.
Svar på tråden Otrogen = tvångsbeteende / vana...vad tror ni??