• suziraecaine

Jobbig familj

Vi ska strax föda, nu på fredag har vi tid för igångsättning.

Vi förlorade våran dotter i okt-18 så detta är ett regnbågsbarn ???? vi har bestämt att vi inte vill ta emot besök på bb och vi vill landa hemma innan det kommer en massa på besök. 1-2v har vi sagt. Sen får man ju se hur man känner när vi väl kommer hem såklart.

Meeeen min sambos syster anser att dem visst ska komma till bb och sen ränna hos oss för det får ju alla andra hos sina syskonbarn osv. Min sambo fick då säga" ja, och det är vanligt att man får behålla sitt första barn med"

Hon anser fortfarande att vi är helt orimliga. Min sambos pappa tycker likadant. Hur fan tacklar jag detta?

• Svar på tråden Jobbig familj
  • Anonym (Nej nej nej!)

Ni ska göra precis som ni vill. Säg att ni förstår att de vill träffa bebis men att ni gärna ses senare. Ni vill ha tid för er själva. Man kan ju alltid videochatta om de vill se bebis.

Det ni säger gäller,punkt slut!

• Caliot

Stå på er! Dom har inte NÅGONTING att säga om saken. Om ni låser dörren en hel månad är det helt okej. Det finns så många anledningar att inte släppa in nån. Tröttheten efter förlossningen, influensa, magsjuka, förkylningar är bara några ord som avskräcker. Vi har nyligen blivit föräldrar och har varit otroligt noga med att inte släppa in vem som helst. Vi har 2 barn och ingen i familjen har kommit till BB efter någon av förlossningarna.

Min barnmorska sa att man kan alltid skylla på dem om man har jobbiga anhöriga. Alltså säga att barnmorskan har avrått från att ta emot besök. Ett litet tips om dom tjatar.

Jag brukar också tänka att skulle nån komma på besök trotts att man egentligen inte vill så kommer man gräma sig enormt ifall barnet faktiskt blir sjukt efteråt.

Lycka till <3

• trueme

I min stad får bara pappan och eventuella syskon( till babyn) komma till BB.

När det gäller hemma måste man ju själv få bestämma när man vill ha besök och kan dom inte respektera det så är det deras problem och dom får bli hur sura dom vill.

Det är en känslig tid och man måste få den tid man känner att man behöver utan att folk ska vara där och ränna och "peta"

Tycker det är respektlöst av dom att gnälla sådär när dom vet hur svårt/jobbigt ni måste haft det....

• Ebo88
    suziraecaine skrev 2020-02-05 15:58:31 följande:

Vi ska strax föda, nu på fredag har vi tid för igångsättning.

Vi förlorade våran dotter i okt-18 så detta är ett regnbågsbarn ???? vi har bestämt att vi inte vill ta emot besök på bb och vi vill landa hemma innan det kommer en massa på besök. 1-2v har vi sagt. Sen får man ju se hur man känner när vi väl kommer hem såklart.

Meeeen min sambos syster anser att dem visst ska komma till bb och sen ränna hos oss för det får ju alla andra hos sina syskonbarn osv. Min sambo fick då säga" ja, och det är vanligt att man får behålla sitt första barn med"

Hon anser fortfarande att vi är helt orimliga. Min sambos pappa tycker likadant. Hur fan tacklar jag detta?

Beklagar er lilla ängladotter <3

Jag och min sambo har två änglabarn och fick i december vår regnbågsbebis.

Vi sade också nej till besök. Vi hade min mamma med som stöd då jag gjorde k.snitt och min sambo ville ha stöd under tiden jag var på uppvak.

Hans syster har ingen rätt att tränga sig på.

Hon kommer ju få träffa bebis, ni måste bara då de andrum ni behöver och få landa i allt. Vårt sjukhus säger nej till besök, det är delvis pga rs-virus så ni kan ju alltid skylla på det. Inte för att ni ska behöva skylla på något egentligen utan hon ska ju bara respektera er om vad ni vill när ert barn kommer. Och ni är inte orimliga.

Stort grattis till er regnbåge
  • Anonym (haftsammaproblem)

Vi fick tips om att säga att vi inte fick ha besök första två veckorna pga RS-säsong enligt BB/BVC-sköterskan. Annars kan man alltid ljuga om hemkomsten, säga att man är inlagd på BB längre tex. Om man nu får frågan om besök är det den vars släkting som propsar på att komma som får stå på sig och säga nej. Kommer de ändå så be om att de tar med lunch/fika etc så man får något vettigt ut av besöket. Alternativt att de får komma o titta en kort stund och att man är tydlig med det. Jag passade på att amma vid varje besök om bebisen var vaken så kunde ingen annan pilla. Plus laddade upp med handsprit i hallen. Har inga fler tips. Lycka till <3

Svar på tråden Jobbig familj