• Anonym (Anna)

Är detta tecken på att jag garanterat ägglossar?

14 dagar innan mens får jag ägglossningsvärk, typiska ägglossnings flytningar (Som rå äggvita) och livmodertappen känns helt öppen när jag känner på den (får in ett finger i tappen), som den brukar kännas vid ägglossning och mens, andra dagar i cykeln är den helt stängd. Har inte tagit ägglossningstest men antar att detta är tecken på att jag ägglossar.

Hormonproverna såg dock inte så bra ut, de kan tolkas som att jag inte ägglossar.

Vad tror ni, kan jag utifrån symtomen vara helt säker på att jag ägglossar även fast blodproverna visar att jag kanske inte gör det?

• Svar på tråden Är detta tecken på att jag garanterat ägglossar?
  • Anonym (Hmm...)

Nej, om blodprovet visar att du inte haft äl så har du inte det. Man kan ha alla symptom på äl, tom positivt äl-test, men ändå inte ha äl. Fast progesteronprov som visar om man haft äl eller inte kräver ju inte mycket tolkning egentligen. Vad var värdet?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hmm...) skrev 2020-02-05 18:11:41 följande:

Nej, om blodprovet visar att du inte haft äl så har du inte det. Man kan ha alla symptom på äl, tom positivt äl-test, men ändå inte ha äl. Fast progesteronprov som visar om man haft äl eller inte kräver ju inte mycket tolkning egentligen. Vad var värdet?

Provet togs på dag 3 och det låg inte inom referensvärdet, kommer inte ihåg vad det låg på men kan kolla senare.
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-05 18:13:41 följande:
    Provet togs på dag 3 och det låg inte inom referensvärdet, kommer inte ihåg vad det låg på men kan kolla senare.
    Då var det LH du tog. Provet som visar om du haft äl är progesteron- det tas dag 21 eller en vecka efter äl. Endast det provet visar om du garanterat haft äl.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hmm...) skrev 2020-02-05 18:17:58 följande:

Då var det LH du tog. Provet som visar om du haft äl är progesteron- det tas dag 21 eller en vecka efter äl. Endast det provet visar om du garanterat haft äl.

Kan äl test visa fel?
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-05 18:19:50 följande:
    Kan äl test visa fel?
    Ja, de kan visa positivt fast man inte har äl och negativt fast man har äl. Utifrån egna erfarenheter med 35 år med mens så kunde jag i alla år räkna ut när jag skulle få mens utifrån äl-symptom och det var alltid 14 dagar senare. Det felade 2 ggr på 35 år- de gånger jag inte hade äl. Så enligt mig är det mer troligt att du har äl än inte har det. Dock måste du ta progesteronprov för att veta säkert.
Svar på tråden Är detta tecken på att jag garanterat ägglossar?