• Anonym (Linnea)

Stanna eller ta steget?

Undrar lite kring hur ni andra hade resonerat i min situation. Känner att jag varken vet ut eller in just nu. Vad kommer göra att jag mår bra i det lång loppet, vad kommer jag ångra och inte, vet inte om jag ser klart.

Jag står i ett vägskäl i livet. Där jag antingen tar steget och lämnar min man och pappa till våra barn sedan 6 år eller väljer att lämna honom för att hitta den STORA kärleken.

Mitt liv om jag väljer min man: Trygghet med en underbar man vid min sida som ställer upp i vått och torrt. En fantastisk pappa som är 100% engagerad i barnens liv och hittar på massa kul. En ansvarsfull man med respekt som brinner för sitt jobb som läkare. Han är snäll och godhjärtad, lång och ståtlig. Vi skulle resa mycket med barnen och ha ett rikt liv på det stora hela med någon som ALLTID skulle finnas där.
    Det som är hans mindre bra sidor är väl att han aldrig överraskar. Han ser inte så bra ut utan har börjat tappa form och lagt på sig lite. Han är otroligt förutsägbar och ofta grinig och hypokondrisk.. Han börjar bli till åren (ca 15 år äldre än jag)Men.... Inga stora brister. Men tänker ibland: Är det här allt? Ska jag aldrig få känna mig kär igen? Jag är så uttråkad till och från att jag blir tokig. Känner inget pirr när jag ser på honom.

Jag har på senare tid börjat fantisera om andra och hur det hade varit att vara singel. Att möta någon man kan ha en intensiv dialog med, diskussion och djupa samtal. Att känna någons glödande blick på mig.... Jag har som ni kanske märker ett behov av den typen av kärlek, den där spänningen. Men skulle det vara värt att ge upp det jag har för denna dröm..? Jag vet inte. Men det känns så oerhört sorgligt att tänka att man aldrig kommer att få uppleva DET DÄR igen. Kanske är jag galen...

• Svar på tråden Stanna eller ta steget?
  • Anonym (hallon)
    Anonym (Linnea) skrev 2020-02-13 13:23:33 följande:

Undrar lite kring hur ni andra hade resonerat i min situation. Känner att jag varken vet ut eller in just nu. Vad kommer göra att jag mår bra i det lång loppet, vad kommer jag ångra och inte, vet inte om jag ser klart.

Jag står i ett vägskäl i livet. Där jag antingen tar steget och lämnar min man och pappa till våra barn sedan 6 år eller väljer att lämna honom för att hitta den STORA kärleken.

Mitt liv om jag väljer min man: Trygghet med en underbar man vid min sida som ställer upp i vått och torrt. En fantastisk pappa som är 100% engagerad i barnens liv och hittar på massa kul. En ansvarsfull man med respekt som brinner för sitt jobb som läkare. Han är snäll och godhjärtad, lång och ståtlig. Vi skulle resa mycket med barnen och ha ett rikt liv på det stora hela med någon som ALLTID skulle finnas där.
    Det som är hans mindre bra sidor är väl att han aldrig överraskar. Han ser inte så bra ut utan har börjat tappa form och lagt på sig lite. Han är otroligt förutsägbar och ofta grinig och hypokondrisk.. Han börjar bli till åren (ca 15 år äldre än jag)Men.... Inga stora brister. Men tänker ibland: Är det här allt? Ska jag aldrig få känna mig kär igen? Jag är så uttråkad till och från att jag blir tokig. Känner inget pirr när jag ser på honom.

Jag har på senare tid börjat fantisera om andra och hur det hade varit att vara singel. Att möta någon man kan ha en intensiv dialog med, diskussion och djupa samtal. Att känna någons glödande blick på mig.... Jag har som ni kanske märker ett behov av den typen av kärlek, den där spänningen. Men skulle det vara värt att ge upp det jag har för denna dröm..? Jag vet inte. Men det känns så oerhört sorgligt att tänka att man aldrig kommer att få uppleva DET DÄR igen. Kanske är jag galen...

Känner likadant. Tänk om man inte hittar nån, eller hittar nån annan och blir dumpad eller det visar sig att han röstar på SD eller nåt.
    Nä men allvarligt jag sympatiserar med dig, jag vet inte heller vad jag ska ta mig till. Å andra sidan har jag inte barn. Hade jag haft barn hade jag gjort vad jag kunde för att fixa förhållandet innan jag tog det slutgiltiga beslutet. 
  • Anonym (Tala med varandra)

Kände likadant!

Vi har varit ett tätt par i 20 år och jag älskar verkligen henne. Hon är superfin på både in och utsida, och jag behandlar henne med respekt och hängivenhet.

Dock saknar jag gnistan och att att bli förälskad. Vilket jag upptäckte när jag föll för en kollega som jag knappt känner.

Jag har pratat med min sambo och förklarat att jag har känslor och att vi bör kanske tillbringa tid ifrån varandra för att utvärdera vad vi betyder för varandra. Livet innehåller svåra val ibland och det finns ingen mall för hur man skall göra när det kommer till relationer. Men om du talar med din man på ett resonligt sätt tror jag att saker och ting kommer bli till det bättre.

Han kanske känner lika eller så får han upp ögonen för att han tar dig för givet. Ni kanske behöver lite tid ifrån varandra.

• Anonym (kris)

Det kan vara sjuårskrisen som spökar. Tar ni er igenom det så är mycket vunnet. 

Tar ni er tid för varandra? Bara ni utan barn? Mitt tips är att ni börjar dejta varandra. Skaffa barnvakt och gå på bio, låt barnen sova över hos farföräldrarna och ägna er åt sånt ni gjorde som nykära eller ät bara en middag på tu man hand hemma. 

Ta er tid för ER. Bestäm varannan gång hur dejten ska vara, välj mellanrummen, ska det vara en gång i veckan? Två ggr i månaden? En gång i månaden? Alla dejter behöver inte vara över natt och alla behöver inte kosta. Det kan vara en picnic på vardagsrumsgolvet, ett gemensamt bad, att ni spelar spel ihop eller vad ni nu gillar att göra. Gå en kurs, börja med en ny gemensam hobby om ni har möjlighet. 

• C och A

Jag vet att jag kommer få massa hat efter detta svar men ändå.

Testa ngn vid sidan om det kanske inte är grönare på andra sidan. Du kanske kan leva med att ha två liv eller så hjälper det dig att söka ngt annat.

• Anonym (Linnea)

Tack för svaren :) Jag har nämnt lite löst för honom om hur jag känner men han får verkligen tokpanik direkt, blir livrädd att bli lämnad, gråter osv... så det rullar på ändå..,

Usch så jobbigt.

Man vet ju vad man har men inte vad man kommer få. Alla har ju sina brister så är man dum om man ger upp nån som man faktiskt orkar med? Vad är egentligen sann kärlek?!

• Anonym (Linnea)

Tack för svaren :) Jag har nämnt lite löst för honom om hur jag känner men han får verkligen tokpanik direkt, blir livrädd att bli lämnad, gråter osv... så det rullar på ändå..,

Usch så jobbigt.

Man vet ju vad man har men inte vad man kommer få. Alla har ju sina brister så är man dum om man ger upp nån som man faktiskt orkar med? Vad är egentligen sann kärlek?!

• Anonym (Via)

Men du måste väl ha insett  när du gifte dig med en 15 år äldre man att han skulle bli "gubbe" långt tidigare än du blivit "gumma", eller?

Dessutom, med en så stor åldersskillnad är han ju säkert i en annan fas i livet. Han är fullt ut committad att leva familjeliv, medans du går och suktar efter singelliv och att få ligga runt och bli nykär igen.

Hur gammal var du när ni blev ihop? 

• Anonym (Bah)
    Anonym (Via) skrev 2020-02-14 12:37:52 följande:

Men du måste väl ha insett  när du gifte dig med en 15 år äldre man att han skulle bli "gubbe" långt tidigare än du blivit "gumma", eller?

Dessutom, med en så stor åldersskillnad är han ju säkert i en annan fas i livet. Han är fullt ut committad att leva familjeliv, medans du går och suktar efter singelliv och att få ligga runt och bli nykär igen.

Hur gammal var du när ni blev ihop? 

Blir lite irriterad på att dessa "du borde väl ha insett" bla bla bla. VEM kan sätta in sig i hur en viss situation ser ut om 5-10-15 år!!! Även om man kan tänka att det kan bli vissa skillnader i t.ex livsstil pga ålder så är det ju verkligen inget man kan veta. Vissa 60 åringar är mera aktiva än 30 åringar. Och även om man vet dessa saker så skulle jag påstå att väldigt få verkligen väljer att avstå från någon man blivit kär i pga MÖJLIGA risker i framtiden. Helt idiotiskt. Man kan finna sig i TS situation hur man än tror att man valt rätt. För det finns inga garantier någonsin.
  • Anonym (Samma)

Jag stod vid samma vägskäl, dock efter 15 år och jag valde att lämna. Det är 1.5 år sedan nu och jag ångrar det inte en sekund, där med inte sagt att det blir så för dig! Tycker det var bra tips både med dejtandet och tid ifrån varandra... Lycka till!!!

.

Anonym (Linnea) skrev 2020-02-14 07:43:20 följande:

Usch så jobbigt.

Men då vet han iaf. Fick samma reaktion och vi provade att bo ifrån varandra. Svårt och jobbigt. Hoppas på några bra tips jag med.

Önskar att man kunde stänga av allt känsloliv. Så ingen blir drabbad om man följde sitt hjärta. Fast det är väl just de som saknas, och som bidrar till tomhet, funderingar.

Har en teori. Rädslan för att bli sårad gör så man inte vågar ge sig till den man är förälskad eller älskar från början. Eftersom det skulle göra så ont att bli lämnad ratad av denne. Så man väljer någon som man tycker om men som inte kan krossa ens hjärta på samma sätt. Man blir kvar i den relationen år efter år i en trygghetskänsla och undrar vad som hade hänt om man vågat, eller vågar lämna.
  • Anonym (hallon)
    Anonym (Tala med varandra) skrev 2020-02-14 13:35:16 följande:

.

Men då vet han iaf. Fick samma reaktion och vi provade att bo ifrån varandra. Svårt och jobbigt. Hoppas på några bra tips jag med.

Önskar att man kunde stänga av allt känsloliv. Så ingen blir drabbad om man följde sitt hjärta. Fast det är väl just de som saknas, och som bidrar till tomhet, funderingar.

Har en teori. Rädslan för att bli sårad gör så man inte vågar ge sig till den man är förälskad eller älskar från början. Eftersom det skulle göra så ont att bli lämnad ratad av denne. Så man väljer någon som man tycker om men som inte kan krossa ens hjärta på samma sätt. Man blir kvar i den relationen år efter år i en trygghetskänsla och undrar vad som hade hänt om man vågat, eller vågar lämna.
    Hm. Intressant teori verkligen! Tror faktiskt nästan att det är precis vad som hänt  mig!
  • Anonym (hallon)
    Anonym (Tala med varandra) skrev 2020-02-14 13:35:16 följande:

.

Nu fick du mig verkligen att tänka... Det kanske har ihop med dålig självkänsla också, att välja en "safe" man... själv har jag alltid haft dålig självkänsla OCH varit rädd för män, särskilt de jag tycker är attraktiva...
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (hallon) skrev 2020-02-14 17:20:06 följande:

Nu fick du mig verkligen att tänka... Det kanske har ihop med dålig självkänsla också, att välja en "safe" man... själv har jag alltid haft dålig självkänsla OCH varit rädd för män, särskilt de jag tycker är attraktiva...

Stämmer otroligt bra här med.

Jag har usel självkänsla och är trött på mig själv ofta att jag inte gör mer saker osv. Min kille är så trygg och snäll och älskar mig, det vet jag. Kalla det safe. Men ja, man undrar hur det hade varit att även ha den där passionen.....

Men nu har vi en liten att tänka på och då blir allt genast absurt jobbigt, att jag offrar hans uppväxt med båda sina föräldrar för att jag är lite missnöjd. Känner mig så självisk.
    Anonym (hallon) skrev 2020-02-14 17:20:06 följande:

Hmm ja samma här fast med kvinnan på mitt jobb. Trodde verkligen inte att det var ett problem efter så många år utan att ha känt något liknande. Men denna kvinna får mig helt ur balans, tappar talförmåga och social kompetens så fort hon är nära. Känslan kan beskrivas som en blandning mellan panik och eufori. Gör mig otroligt rädd eftersom hon har sån makt över mig och min dag hur jag mår och känner. Dessutom har hon ingen vetskap om detta. Skulle aldrig våga visa det för henne. Och jag tror att mitt nervösa beteende gör henne obekväm eftersom hon speglar mitt. Vi gör ju så vi människor, speglar varandras mimik, ansiktsuttryck och känslor.

Fnns mycket att jobba på i mitt fall iaf, låtsats vara trygg och oberörd av en vacker kvinnas närvaro för att skapa den känslan hos henne. Fake it til you make it.
    Anonym (Linnea) skrev 2020-02-14 17:29:55 följande:

Stämmer otroligt bra här med.

Jag har usel självkänsla och är trött på mig själv ofta att jag inte gör mer saker osv. Min kille är så trygg och snäll och älskar mig, det vet jag. Kalla det safe. Men ja, man undrar hur det hade varit att även ha den där passionen.....

Men nu har vi en liten att tänka på och då blir allt genast absurt jobbigt, att jag offrar hans uppväxt med båda sina föräldrar för att jag är lite missnöjd. Känner mig så självisk.

Man kan ju inte rå för sina känslor men man kan hantera dom på olika sätt tror jag. Skriva av sig här och köra på som vanligt (jag), eller testa sina vingar. Men kan nog vara klokt att inte kasta sig in i en ny relation direkt, utav respekt för alla parter, kanske finna trygghet och lugn i sig själv först, hitta självkänslan som saknas och sen kanske man kan hitta tillbaka till sin partner eller den man nu blir förälskad i.

Jag har stanna 20år i ett förhållande med min sambo och jag vet då hon själv uttryckt det, att hon hellre ser mig kuva mina känslor och stannar kvar än att jag börjar känna och kanske lämnar. Vet att det skulle krossa henne om jag lämnade och jag älskar henne för mycket för att göra det. Så många som blir berörda och sårade om det skulle ske.
Svar på tråden Stanna eller ta steget?