• Anonym (Så bra efter otroheten)

Faser efter avslöjad otrohet?

Vi är mitt uppe i en otrohetsaffär där det kommit fram att min fru varit med en annan.

Kort historia så är hon otroligt öppen med allt (jag har sagt stopp på att jag inte vill veta detaljer o själva ligget). I övrigt vet jag nog allt. Hon visar enorm ånger och har klippt all kontakt med honom. Det finns inga tvivel hos mig att hon helst hade velat ha det ogjort och att jag ska förlåta henne.

Vi upplever nu olika faser och däribland intensivt och hett sex !
    Förut har vi haft "vanligt" mjuksex kanske 1 gång i veckan.
    Nu har vi sex i stort sett varje dag, och på nya sätt. Fortfarande vanilj men det är mycket mer varierande och vi har även pratat mycket mer om vad man vill ha i sängen och sedan praktiserat det - med helt lysande resultat! Det har varit fantasier som vi båda haft (fortfarande inom vanilj, typ iaf) 

Vi har även båda öppnat upp sig för varandra på ett helt annat plan och pratar extremt mycket o känslor och allt man har på sina axlar och behöver vädra. Vi har båda sagt att det är en otroligt skön känsla och som att förhållandet har blivit så mycket bättre (vi hade det ju inte ens dåligt förut!) 

Sexet är helt amazing och på sätt som vi inte gjort förut.
    Prat om känslor och allt annat är nu vidöppet och vi är lyhörda/ödmjuka mor varandra.

Någon annan här som gått igenom otrohet och känner igen detta? Att förhållandet blivit än bättre efter en otrohet? Och som kanske även håller ihop fortfarande.

• Svar på tråden Faser efter avslöjad otrohet?
  • Anonym (skadad)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-02-17 13:15:54 följande:

Återkom om ett halvår och tala om ifall det är så fantastiskt fortfarande. Det här är fasen när hon ångrar sig och gör precis allt för att ni ska hålla ihop. Det säger inget om hur framtiden kommer bli, tyvärr.

Precis vad även jag råkade ut för. Första perioden ångrade hon sig rejält. Men efter hand blev plötsligt allt mer eller mindre mitt fel. Hon blev en mästare på historierevision, allt jag gjort från dag ett var fel och dessutom hemskt mot henne.

Jag bröt ihop helt. Först var jag ju på knä efter otrohetsavslöjandet, men att sedan få höra hur elak, värdelös och oduglig jag var - på alla sätt inkl sex fick mig att bryta ihop helt och hamnade på psyket med övervakning.

Det tog mig flera år att inse att hon hade haft fel. Hon trodde antagligen på lögnerna själv, men de var en produkt av hennes undermedvetna, ett sätt att döva hennes samvete för det hon gjort, genom att lägga över skulden på mig.

Nu, efter ett antal år så mår jag fortfarande inte så bra. Jag känner mig osäker på allt inom relationer.
  • Anonym (Hypatia)
    Anonym (Så bra efter otroheten) skrev 2020-02-17 13:10:12 följande:

Vi är mitt uppe i en otrohetsaffär där det kommit fram att min fru varit med en annan.

.
    .
    .
    Någon annan här som gått igenom otrohet och känner igen detta? Att förhållandet blivit än bättre efter en otrohet? Och som kanske även håller ihop fortfarande.

Inte gått igenom, men går igenom. Det är min man som varit otrogen. Men han vill inte definiera det som "otrohet", eftersom han tycker att jag varit ointresserad av sex. Genom att jag, enligt hans uppfattning, varit ointresserad av att ha sex med honom, så tycker han att han haft rätt att gå till någon annan. 

Men, saken är den att han aldrig antytt det för mig, eller sagt något om det. Och, jag har inte varit och är inte, ointresserad av sex. Tvärtom, jag har tagit hand om det själv. Dock inte via otrohet. Vårt sexliv dog ut av olika orsaker, för mig var det hans alkoholvanor som dels minskade min lust ordentligt, dels sov han bort all tid som var möjlig för oss att ha sex (barn i huset). Så han tog beslutet själv, utan att ens antyda för mig vad han saknade, att han skulle skaffa sig sex på annat håll. Vi har aldrig pratat om det, han har aldrig sagt ett ord om att han var missnöjd med vårt bristande sexliv. Visst, det var knappt existerande, men han sa inte ett ord om det. 

Nu uppdagade jag otroheten efter ett tag. Han var (är nog fortfarande) mer upprörd över uppdagandet än över själlva otroheten (som han inte tycker är otrohet då).

Vi har haft mycket bra sex sedan detta uppdagades. Mycket för att jag faktiskt vill ha sex, varför ska jag neka mig det? (När jag tidigare, under den här torr-perioden, frågat om sex har ha sagt att "det är inte så viktigt", "man börjar bli äldre", vilket inte gjort att jag precis förstått att han saknat det).

Det finns inga som helst tvivel om hans lust till mig. Jag har inte heller dålig självkänsla, jag vet att jag "duger" och jag vet att andra män kan vara intresserade av mig. Jag är mycket självständig, klarar mig själv och dör inte om det skulle ta slut. Men jag vill inte det.

Kanhända vill jag fortsätta med honom, vi har en hel del gemensamt (dock inte gemensamma barn). Men ... han är helt fokuserad på sex, som han saknat. Jag har också saknat sex, men jag har saknat annat också, som emotionell närhet. Nu har vi mycket sex. Och det är bra. Men, jag saknar fortfarande den emotionella närheten, intresset för mig, min person, vad jag gör och vad jag tänker och känner. Sex är bra såklart, men det täcker inte hela behovet. Men han är supernöjd. Han vill aldrig något med mig, undrar aldrig något. Verkar helt enkelt inte intresserad av mig som person. Det var han bara i början, när vi dejtade, för hundra år sen. Jag har inte tänkt på det så mycket. Förrän nu.

Det jag ville svara, på din fråga om det bättre sexlivet. Ja. Men jag vet inte vart det kommer att leda. För det är inte det enda som intresserar mig. Även om jag är mycket förtjust och det är väldigt viktigt. Men det är andra saker som är viktiga också. Och att tro att "bara" sex är orsaken till otrohet är kanske naivt. 

Om jag hade hittat någon som kunde ge mig emotionell, och intellektuell, tillfredsställelse, kanske jag också varit otrogen (fast de begreppen är mer luddiga på otrohetsskalan där "penetration" är kriteriet). Men det är svårt att hitta sådant. Där får man lida i det tysta.

När det gäller sexuell otrohet har jag tänkt tanken. Men bara för att han betett sig som ett svin behöver inte jag göra det. Jag vill kunna se mig själv i spegeln. Alltid.

Svar: jag vet inte hur det går. Jag tror att det kommer ta ett år ungefär innan jag vet. Allt som händer på ett år, det är cykliskt, måste kalibreras om med vetskapen om hans otrohet.
  • Kråkungen

Kort historia så är hon otroligt öppen med allt (jag har sagt stopp på att jag inte vill veta detaljer o själva ligget). I övrigt vet jag nog allt. Hon visar enorm ånger och har klippt all kontakt med honom. Det finns inga tvivel hos mig att hon helst hade velat ha det ogjort och att jag ska förlåta henne.

Nu har vi sex i stort sett varje dag, och på nya sätt. Fortfarande vanilj men det är mycket mer varierande och vi har även pratat mycket mer om vad man vill ha i sängen och sedan praktiserat det - med helt lysande resultat! Det har varit fantasier som vi båda haft (fortfarande inom vanilj, typ iaf) 

Vi har även båda öppnat upp sig för varandra på ett helt annat plan och pratar extremt mycket o känslor och allt man har på sina axlar och behöver vädra. Vi har båda sagt att det är en otroligt skön känsla och som att förhållandet har blivit så mycket bättre (vi hade det ju inte ens dåligt förut!) 

Prat om känslor och allt annat är nu vidöppet och vi är lyhörda/ödmjuka mor varandra.

TS! Jag hoppas att du inte blivit helt knäckt av alla nedslående svar här... 

Jag tänker att det troligaste är att din fru älskar dig, åtrår dig och vill leva med dig, men att hon helt enkelt har behov av lite variation i sexet. Skulle du i så fall kunna tänka dig att öppna upp ert förhållande? Att hon (och givetvis du, om du är intresserad) kan få lov att ha andra vid sidan om, men att det är ni som är i primärrelation? Jag förstår om detta är otänkbart för dig (eller, personligen fattar jag det inte alls, men jag har insett att det faktiskt finns de som är genuint monogama, av naturen så att säga, inte bara för att de "fastnat" i en samhällelig norm), och om det är det så får du nog förbereda dig på att det här är en kort men härlig fas innan ert förhållande sätts på exakt samma prov igen. Jag vågar nämligen nästan lova att hon kommer att ha sex med andra igen - har man det behovet så har man; det kan man liksom inte bara ändra på, lika lite som man kan ändra på om man verkligen är naturligt monogam. Frågan är hur du ska hantera det - genom att blunda och bara njuta av den här lilla perioden och sen åka på samma smäll igen, eller om du kan tänka dig att öppna upp förhållandet? Sen kan det förstås vara så också att hon bara är ett jävla svin som går igång på just själva otroheten, men jag tänker ändå att de som tillhör den kategorin utgör en väldigt liten minoritet. Jag tror alltså inte (som en del andra) att hennes ånger är falsk, och att den bara handlar om att hon blev påkommen; jag tror att den i alla högsta grad handlar om att hon är väldigt, väldigt ledsen över att hon gjort dig illa. (Vilket som sagt dock inte innebär att hon inte kommer att göra om det om hon inte ges en annan möjlighet).

Slutligen: Inget konstigt allt att ert sex har blivit amazing... det är liksom det som händer när man tillåter sig lite variation... :)
  • Ascendere
    Kråkungen skrev 2020-02-18 01:41:20 följande:

TS! Jag hoppas att du inte blivit helt knäckt av alla nedslående svar här... 

Jag tänker att det troligaste är att din fru älskar dig, åtrår dig och vill leva med dig, men att hon helt enkelt har behov av lite variation i sexet. Skulle du i så fall kunna tänka dig att öppna upp ert förhållande? Att hon (och givetvis du, om du är intresserad) kan få lov att ha andra vid sidan om, men att det är ni som är i primärrelation? Jag förstår om detta är otänkbart för dig (eller, personligen fattar jag det inte alls, men jag har insett att det faktiskt finns de som är genuint monogama, av naturen så att säga, inte bara för att de "fastnat" i en samhällelig norm), och om det är det så får du nog förbereda dig på att det här är en kort men härlig fas innan ert förhållande sätts på exakt samma prov igen. Jag vågar nämligen nästan lova att hon kommer att ha sex med andra igen - har man det behovet så har man; det kan man liksom inte bara ändra på, lika lite som man kan ändra på om man verkligen är naturligt monogam. Frågan är hur du ska hantera det - genom att blunda och bara njuta av den här lilla perioden och sen åka på samma smäll igen, eller om du kan tänka dig att öppna upp förhållandet? Sen kan det förstås vara så också att hon bara är ett jävla svin som går igång på just själva otroheten, men jag tänker ändå att de som tillhör den kategorin utgör en väldigt liten minoritet. Jag tror alltså inte (som en del andra) att hennes ånger är falsk, och att den bara handlar om att hon blev påkommen; jag tror att den i alla högsta grad handlar om att hon är väldigt, väldigt ledsen över att hon gjort dig illa. (Vilket som sagt dock inte innebär att hon inte kommer att göra om det om hon inte ges en annan möjlighet).

Slutligen: Inget konstigt allt att ert sex har blivit amazing... det är liksom det som händer när man tillåter sig lite variation... :)

Fyran nu fick du mig att nästan kräkas upp hela min frukost....

Hur kan man vara så empatilös?
  • Pilsner
    Ascendere skrev 2020-02-18 08:35:05 följande:

Kråkungen kanske försöker få vara med på ett hörn, när frun får lite "frihet".
  • Kråkungen
    Ascendere skrev 2020-02-18 08:35:05 följande:

Förlåt?? Är JAG empatilös?? Till skillnad från tidigare inlägg som bara trycker ner ts totalt och förklarar för honom hur hans fru spelar teater, är falsk, alltid kommer att fortsätta vara otrogen, kommer att börja förakta honom osv osv försöker jag ju ge ts lite hopp!! Till skillnad från övriga inlägg tror jag att hon älskar honom; jag tror inte alls att hela deras förhållande bara är en falsk lögn; jag tror att hon är på riktigt ångerfull över att hon gjort honom illa (till skillnad från andra som säger att hon bara är ledsen över att hon blivit påkommen) och jag tror att det hela kan gå att rädda... Men det är JAG som är empatilös? Ditt eget inlägg hör inte till de allra elakaste, men speciellt empatiskt är det fan inte... Har alltid tyckt att du har vettiga, intressanta och bra synpunkter, Ascendere - kanske därför det här känns extra sårande. Nåväl, det handlar ju inte om mig, utan om ts, och jag hoppas innerligt att inte ts uppfattade mitt inlägg på det sätt du uppfattar det, utan på det sätt som det faktiskt var menat.
    Pilsner skrev 2020-02-18 10:36:40 följande:
    Skulle jag vilja knulla hans fru menar du? Eller ts?
  • Anonym (man)
    Haha
  • Anonym (man)
    Kråkungen skrev 2020-02-18 12:36:40 följande:
    Förlåt?? Är JAG empatilös?? Till skillnad från tidigare inlägg som bara trycker ner ts totalt och förklarar för honom hur hans fru spelar teater, är falsk, alltid kommer att fortsätta vara otrogen, kommer att börja förakta honom osv osv försöker jag ju ge ts lite hopp!! Till skillnad från övriga inlägg tror jag att hon älskar honom; jag tror inte alls att hela deras förhållande bara är en falsk lögn; jag tror att hon är på riktigt ångerfull över att hon gjort honom illa (till skillnad från andra som säger att hon bara är ledsen över att hon blivit påkommen) och jag tror att det hela kan gå att rädda... Men det är JAG som är empatilös? Ditt eget inlägg hör inte till de allra elakaste, men speciellt empatiskt är det fan inte... Har alltid tyckt att du har vettiga, intressanta och bra synpunkter, Ascendere - kanske därför det här känns extra sårande. Nåväl, det handlar ju inte om mig, utan om ts, och jag hoppas innerligt att inte ts uppfattade mitt inlägg på det sätt du uppfattar det, utan på det sätt som det faktiskt var menat.
    Ja det var ju ett intressant "perspektiv"

Men innan du drar såna förhastade slutsatser om TS frus påstådda polyamori och monogamins fängelse för såna stackars fria själar som TS fru....

1) Var hon ok med att TS knullade andra så som hon gjorde, eller var hon bara som 99% av alla andra otrogna bara intresserad av att ge sig själv friheter som hon absolut inte unnar sin partner? För du vet väl att det finns en undersökning som visar att otrogna människor är MER svartsjuka än andra? 

2) Om hon nu kände sig så oerhört bunden av monogamins bojor, varför i helvete gick hon öht in i ett monogamt förhållande? Och om hon ändrade sig på vägen och bara vaknade upp en dag och kände sig sugen på andra kukar, varför tog hon inte upp det med TS? Varför hon bakom hans rygg?
  • Kråkungen
    Anonym (man) skrev 2020-02-18 13:29:16 följande:
    Ja det var ju ett intressant "perspektiv"

Men innan du drar såna förhastade slutsatser om TS frus påstådda polyamori och monogamins fängelse för såna stackars fria själar som TS fru....

1) Var hon ok med att TS knullade andra så som hon gjorde, eller var hon bara som 99% av alla andra otrogna bara intresserad av att ge sig själv friheter som hon absolut inte unnar sin partner? För du vet väl att det finns en undersökning som visar att otrogna människor är MER svartsjuka än andra? 

2) Om hon nu kände sig så oerhört bunden av monogamins bojor, varför i helvete gick hon öht in i ett monogamt förhållande? Och om hon ändrade sig på vägen och bara vaknade upp en dag och kände sig sugen på andra kukar, varför tog hon inte upp det med TS? Varför hon bakom hans rygg?
    Du och jag har diskuterat det här till leda; du har presenterat alla undersökningar och all fakta, men det är inte det den här tråden handlar om, så vi kan väl visa ts den respekten att vi inte sätter igång att stångas igen, i hans tråd? Du är välkommen att pm:a mig, om du känner att fortsatt diskussion mellan oss skulle kunna leda till nåt nytt.

Jag försökte (och försöker) peppa ts med att säga att hans fru kanske inte är ett sånt jävla svin som alla påstår, utan att hon kanske faktiskt älskar honom, och att det här inte - så som i princip alla andra i den här tråden påstår - behöver vara slutet på deras relation. Jag hoppas som sagt att du, ts, förstår att jag bara menar att stötta dig till 110 %.
  • Ascendere
    Kråkungen skrev 2020-02-18 12:36:40 följande:
    Du försöker ge TS lite hopp för att han eventuellt ska må lite bättre i stunden, vi säger det han behöver höra för att ta tag i sitt liv, skita i den där ... ehh.. kvinnan, gå vidare och må bättre PÅ SIKT. 

Hon "älskar" uppenbarligen inte TS, då hade hon inte varit otrogen, däremot så älskar hon tryggheten i att ha en fast relation. Ser du skillnaden?

När polyförespråkare som du pratar om "djup och äkta kärlek till sin primärpartner" och annat skit så menar de egentligen bara att de är rädda för at leva ensamma, de gillar att bli omhändertagna och dela allt jobbigt vardagsslit med någon så att de samtidigt kan knulla runt och njuta av livet ihop med andra. 
    Visst, är man två likasinnade som ser en långsiktig relation eller ett äktenskap som i första hand en affärsmässig överenskommelse om ömsesidig trygghet så viss, ha så kul, men det funkar inte tillsammans med någon som vill ha en kärleksrelation utan att den ena partnern blir utnyttjad. 

Det är så extremt okänsligt att komma och börja förespråka öppet förhållande för någon som precis blivit utsatt för otrohet att jag saknar ord.... 
  • Kråkungen
    Anonym (man) skrev 2020-02-18 13:29:16 följande:
    Jag har kanske dragit förhastade slutsatser om fruns polyamori, men jag tycker ärligt att det är bättre att dra förhastade slutsatser som är positiva, än att - på lika svaga grunder - dra slutsatsen att personen det gäller är ett falskt svin... eller?

Monogamins fängelse för stackars fria själar har jag däremot inte sagt något om; jag har bara konstaterat att det är svårt för icke-monogama människor att vara monogama, precis som det är svårt för monogama människor att vara icke-monogama. Lika svårt för båda parter.  Jag har heller inte sagt NÅGONTING om att frun gjort rätt som betett sig som hon gjort; det är ju faktiskt inte DET ts frågar efter, eller hur? Tvärtom tycker jag att han är ganska übertydlig med att han redan bestämt vad han anser i skuldfrågan...

Nu hoppas jag att du svarar mig via pm hädanefter (om du nu vill svara mig), så att vi inte behöver ta upp mer plats här. Jag hade svarat dig via pm istället om du bara inte hade varit anonym.
  • Anonym (man)
    Kråkungen skrev 2020-02-18 14:54:27 följande:
    Jag har kanske dragit förhastade slutsatser om fruns polyamori, men jag tycker ärligt att det är bättre att dra förhastade slutsatser som är positiva, än att - på lika svaga grunder - dra slutsatsen att personen det gäller är ett falskt svin... eller?
    Att dra slutsatser på hur en person agerar är inte på "falska grunder". Det är nämligen handlingar och inte ord eller intentioner som i slutändan räknas och det är oftast det man bedöms efter. Går man bakom ryggen på sin partner trotts att man haft alla möjligheter att vara ärlig så ÄR man falsk.
    Monogamins fängelse för stackars fria själar har jag däremot inte sagt något om; jag har bara konstaterat att det är svårt för icke-monogama människor att vara monogama, precis som det är svårt för monogama människor att vara icke-monogama. Lika svårt för båda parter.  Jag har heller inte sagt NÅGONTING om att frun gjort rätt som betett sig som hon gjort; det är ju faktiskt inte DET ts frågar efter, eller hur? Tvärtom tycker jag att han är ganska übertydlig med att han redan bestämt vad han anser i skuldfrågan...

Att öht dra in polyamori i diskussioner om otrohet är ju ganska malplacerat, för det är inte att folk knullar andra som är problemet i en otrohet utan att man gör det bakom ryggen på sin partner, att man sviker och ljuger och det ÄR fel i alla slags förhållanden även öppna.
    Nu hoppas jag att du svarar mig via pm hädanefter (om du nu vill svara mig), så att vi inte behöver ta upp mer plats här. Jag hade svarat dig via pm istället om du bara inte hade varit anonym.
    Jag föredrar att svara här, öppen tråd vet du, dvs alla kan kommentera allas inlägg.
  • Kråkungen

Förlåt, ts, att vi fortsätter tjafsa i din tråd...

Anonym (man) skrev 2020-02-18 17:19:57 följande:
    Att dra slutsatser på hur en person agerar är inte på "falska grunder". 
    Jag har inte sagt nåt om falska grunder. Det jag sa var att alla slutsatser som dragits i denna tråd har dragits på lika svaga grunder; dvs, vi känner inte vare sig ts eller hans fru; alltså har vi inga grunder att utgå ifrån - mer än det ts själv skriver (och där ges det definitivt inga grunder för en negativ tolkning, såvida vi inte väljer att bortse från ts upplevelse av situationen, och istället tolka hans situation utifrån andra upplevelser). 
     Går man bakom ryggen på sin partner trotts att man haft alla möjligheter att vara ärlig så ÄR man falsk.

Varken du eller jag har en aning om hur det hela gått till. Det enda vi vet är att ts - som är den enda som känner sin fru - inte ser nån anledning att misstro sin fru. Jag förstår att du fortfarande mår dåligt, och att det är lätt att projicera sitt eget lidande på andra i en till synes liknande situation, men i sista änden är det bara det du gör: projicerar din egen situation och ditt eget lidande. 
    Att öht dra in polyamori i diskussioner om otrohet är ju ganska malplacerat, för det är inte att folk knullar andra som är problemet i en otrohet utan att man gör det bakom ryggen på sin partner, att man sviker och ljuger och det ÄR fel i alla slags förhållanden även öppna.

Håller jag med om. Om detta hade varit en tråd om otrohet och svek. Men det är det inte. Läs trådstarten igen; den handlar inte öht om något av det som du och många andra tar upp. Det enda ts skriver om är hur fantastiskt sexet har blivit, och hur bra han och hans fru fått det generellt sett. Och det enda han efterfrågar är om det finns nån annan som upplevt samma sak - han ber INTE om analyser av hans frus beteende eller liknande. Själva frågan om huruvida hon svikit honom genom att ha sex med en annan är öht inte intressant för hans trådstart; den avfärdar han i det närmaste som en bisak i sammanhanget: 

Det finns inga tvivel hos mig att hon helst hade velat ha det ogjort och att jag ska förlåta henne.

Detta är det enda han skriver som öht har att göra med svekaspekten av otrohet.Det som är malplacerat i sammanhanget är alltså snarast dina och andras inlägg, där ni istället för att utgå från trådstarten utgår från er egen situation.
    Jag föredrar att svara här, öppen tråd vet du, dvs alla kan kommentera allas inlägg.
    Ja, det är klart att du gör. Jag förstår att du vill vara anonym, men jag förstår inte att du försöker gömma det bakom nåt slags märkligt påstående att det är en öppen tråd där alla ska få kommentera alla... så länge allas kommentarer är relevanta för ts håller jag med, men när de inte längre är det tycker jag att det är respektlöst mot ts, som varje gång kanske hoppas och tror att han har fått ett relevant svar... samtidigt är jag inte mycket bättre själv, jag vet, eftersom jag fortsätter att svara dig här...

• Anonym (man)
    Kråkungen skrev 2020-02-18 14:44:37 följande:
    Du och jag har diskuterat det här till leda; du har presenterat alla undersökningar och all fakta, men det är inte det den här tråden handlar om, så vi kan väl visa ts den respekten att vi inte sätter igång att stångas igen, i hans tråd? Du är välkommen att pm:a mig, om du känner att fortsatt diskussion mellan oss skulle kunna leda till nåt nytt.

Jag försökte (och försöker) peppa ts med att säga att hans fru kanske inte är ett sånt jävla svin som alla påstår, utan att hon kanske faktiskt älskar honom, och att det här inte - så som i princip alla andra i den här tråden påstår - behöver vara slutet på deras relation. Jag hoppas som sagt att du, ts, förstår att jag bara menar att stötta dig till 110 %.
    Så du råder TS att stoppa ner huvudet i sanden så djupt han kan så löser sig...och det kallar du empati? 
  • Kråkungen
    Anonym (man) skrev 2020-02-18 18:15:29 följande:
    Så du råder TS att stoppa ner huvudet i sanden så djupt han kan så löser sig...och det kallar du empati? 
    Egentligen hade jag inte tänkt råda honom till någonting, eftersom han faktiskt inte ber om några råd, men när situationen nu blivit som den blivit så ville jag ge lite motvikt till alla de "råd" som getts om att hans fru är ett falskt svin som han bör dumpa... 

Var säger jag att han ska stoppa huvudet i sanden? Jag förnekar inte någonstans att hans fru inte kommer att ha sex med andra igen - tvärtom. Men det kanske inte var detta (att hon kommer att ha sex med andra igen) du menade, utan du kanske istället menar att det är att stoppa huvudet i sanden om han blundar för det svek som frun utsatt ts för? I så fall vill jag bara (återigen) påpeka att ts inte någonstans pratar om "sveket" som ett problem - tvärtom. Det är ni andra i tråden som målar upp detta som ett problem; som vältrar i att otroheten är ett stort svek, pga att ni förväxlar er egen situation med ts situation. Visst, det kan hända att ts i själva verket tycker precis som ni, och att han lider oerhört av det, men det är inte det han ger uttryck för i trådstarten, och det är ju faktiskt bara den vi har att utgå från...
  • Anonym (man)
    Kråkungen skrev 2020-02-18 17:54:41 följande:

Jag har inte sagt nåt om falska grunder. Det jag sa var att alla slutsatser som dragits i denna tråd har dragits på lika svaga grunder; dvs, vi känner inte vare sig ts eller hans fru; alltså har vi inga grunder att utgå ifrån - mer än det ts själv skriver (och där ges det definitivt inga grunder för en negativ tolkning, såvida vi inte väljer att bortse från ts upplevelse av situationen, och istället tolka hans situation utifrån andra upplevelser). 
     Går man bakom ryggen på sin partner trotts att man haft alla möjligheter att vara ärlig så ÄR man falsk.

Falska grunderm svaga grunder, semantik. Att dra slutsatser efter hur en person agerar är klart bättre än märkliga teorier om människans polyamorösa natur och monogamins påtvingade bojor. Man behöver inte känna en person för att bedöma personens handlingar. Hur TS upplever det är relevant, men som flera påpekat här så är hans upplevelse kanske inte helt bra för honom i ett längre perspektiv. Framförallt om den är fram manipulerad av henne.

Varken du eller jag har en aning om hur det hela gått till. Det enda vi vet är att ts - som är den enda som känner sin fru - inte ser nån anledning att misstro sin fru. Jag förstår att du fortfarande mår dåligt, och att det är lätt att projicera sitt eget lidande på andra i en till synes liknande situation, men i sista änden är det bara det du gör: projicerar din egen situation och ditt eget lidande. 

Vadå "hur det gått till"?, menar du att vi måste veta exakt alla detaljer för att avgöra att en person som är otrogen, dvs går bakom ryggen på sin partner är falsk? För du menar väl inte på allvar att eventuella "anledningar" skulle rättfärdiga en otrohet?

Resten av dina försök att försöka få din meningsmotståndare att framstå som labil för att på så sätt få dig själv att framstå som klok och rationell är så patetiska att de inte ens är värda att kommenteras. Bättre argumentationsteknik än så kan du väl åstadkomma?

Om detta hade varit en tråd om otrohet och svek. Men det är det inte. Läs trådstarten igen; den handlar inte öht om något av det som du och många andra tar upp. Det enda ts skriver om är hur fantastiskt sexet har blivit, och hur bra han och hans fru fått det generellt sett. Och det enda han efterfrågar är om det finns nån annan som upplevt samma sak - han ber INTE om analyser av hans frus beteende eller liknande. Själva frågan om huruvida hon svikit honom genom att ha sex med en annan är öht inte intressant för hans trådstart; den avfärdar han i det närmaste som en bisak i sammanhanget: Detta är det enda han skriver som öht har att göra med svekaspekten av otrohet.Det som är malplacerat i sammanhanget är alltså snarast dina och andras inlägg, där ni istället för att utgå från trådstarten utgår från er egen situation.

Ditt resonemang är som att En person med huvudet i gapet på ett lejon vill prata om tandlossning så ska man bara prata om tandlossning och absolut inte påpeka farorna med att ha huvudet där öht... ja det var ju empatiskt av dig.

.
    Ja, det är klart att du gör. Jag förstår att du vill vara anonym, men jag förstår inte att du försöker gömma det bakom nåt slags märkligt påstående att det är en öppen tråd där alla ska få kommentera alla... så länge allas kommentarer är relevanta för ts håller jag med, men när de inte längre är det tycker jag att det är respektlöst mot ts, som varje gång kanske hoppas och tror att han har fått ett relevant svar... samtidigt är jag inte mycket bättre själv, jag vet, eftersom jag fortsätter att svara dig här...

Tja, det är ju trotts allt TS tråd och inte din, så det är faktiskt inte din uppgift att tala om för andra vad som är relevant eller ej utan det får TS själv avgöra.
    Men å andra sidan så är det ju inte ovanligt för dig att försöka får dig själv att framstå som trådstartarens försvarare som bara är mån om TS bästa (men bara råkar argumentera för saker som ofta inte alls i bäst för TS), eller hur "man med egen erfarenhet"?
  • Kråkungen

TS! Jag ber som sagt om ursäkt för att jag tagit upp onödig plats i din tråd. Jag hoppas av hela mitt hjärta att mitt inlägg till dig inte uppfattats av dig så som det uppfattats av en del andra i tråden - jag har faktiskt, helt ärligt, bara velat stötta och peppa dig. Något som framkom i en privat (mer sansad och mer produktiv) konversation var att man kan uppfatta mitt inlägg till dig som att jag försöker försvara din fru, och istället lägga all skuld på dig, genom att säga att hon är fånge i monogamin, och att du måste ställa upp på ett öppet förhållande. Det var överhuvudtaget inte det jag menade - inte överhuvudtaget, och jag är verkligen, verkligen lessen om du uppfattat det så. Jag tyckte det var hemskt att du skulle få nerkört i halsen att kvinnan du älskar är ett falskt svin, och jag ville peka på att det finns en god chans att hon INTE är det - för DIN (och ja, i förlängningen: er) skull. Igen: förlåt om mitt inlägg gjort mer skada än nytta... 

• Anonym (Ballerina)

Jag känner igen allt du skriver om, med skillnaden att det var min man som var otrogen. Likt dig så var sexet otroligt bra ett tag, men efter c.a 6+ månader så försvann det. Njut medan det varar - min var otrogen igen bara ett år senare.
  • Anonym (Nej)

Bara läst TS, men tycker spontant att det verkar lite som att hon försöker manipulera dig via sex. Alltså, hon har gjort bort sig så totalt när hon varit otrogen och det upptäckts, och nu vill hon kanske skifta fokus så att du ska tycka "Men det kom ju faktiskt något bra ur detta"! Du gör ju självklart som du vill, om du vill stanna eller ej, men själv skulle jag nog distansera mig lite om jag misstänkte att jag blev utsatt för manipulation.

• Anonym (skadad)
    Anonym (Ballerina) skrev 2020-02-19 14:02:35 följande:
    Jag känner igen allt du skriver om, med skillnaden att det var min man som var otrogen. Likt dig så var sexet otroligt bra ett tag, men efter c.a 6+ månader så försvann det. Njut medan det varar - min var otrogen igen bara ett år senare.
    Ja, vi med hade en del sex första halvåret. Men sedan tog det slut. (Ungefär samtidigt som jag plötsligt blev den skyldige.)
Svar på tråden Faser efter avslöjad otrohet?