• MammaMia87

Gravida BF 2020-2021- en tråd för oss som har svårt att bli gravid och behålla graviditet

Hej finns det några fler där ute som kanske lider av infertilitet och som råkat ut för kanske MF? MA ? Utomkved? X ? Mola ? Eller annan graviditetskomplikation som kanske gör att du går igenom en riskgraviditet eller kanske du haft upprepande misslyckade graviditeter ?

Vilket gör att du går runt blandade känslor och en oro för att denna graviditet inte ska stanna?

Kanske har ni äntligen lyckats bli gravida efter år och försök ?

Jag känner mig så ensam! Är inne på sjukhuset dagligen. Är endast i vecka 5(4+5). Vi har kämpat länge med infertilitetsbehandling. Förlorat flera graviditeter. Jag får droppbehandling (HG). Har även fått problem med blodtrycket som kontrolleras dagligen. Läkarna är inte alls positiva graviteten, om en eller 2 veckor hoppas jag dem kunnat bekräfta denna graviditet med ett pickande.

Graviteten förra sommaren så ökade mitt hcg och var väldigt högt. Jag låg inne och kräktes med dropp. Hjärtljud konstaterades 6+3... HCG fortsatte å Stiga högt.. på ultraljudet vecka 11-12 så hade det lilla liv dött för längesen trots stigande HCG och gravidsymtom..

Hur slappnar man av? Dagen efter jag plussade bröt jag ihop och ha haft ångest sen dess...tycker de är obehagligt att inte veta vad som finns i mig och hur de kommer sluta. Jag vill bara så gärna ha detta barn. Alla blir gravida och får barn runtomkring mig. Kommer få vänta över ett år på ivf om detta inte går vägen . Får inga flera hormonstimulerande då de gjorde mig sjuk..

Jag är väl inte ensam? Hur mår ni? Hur överlever ni? Ingen som vill följas åt? Peppa varandra ?

• Svar på tråden Gravida BF 2020-2021- en tråd för oss som har svårt att bli gravid och behålla graviditet
  • Nellov
    Nellov skrev 2020-02-28 13:13:16 följande:

Jag tog ett nytt blodprov 08.10 imorse på sjukhuset för att läkaren sa att man får svar tidigare då. Men ingen har ringt än så länge så kommer väl bli helt knäpp under helgen säkert. när jag fick svaret om 100 HCG så ringde de efter 2 timmar vara efter testet var gjort. Nu är vi uppe i 5 timmar. Är sååå otålig.

Testade med sticka igen igår och det var betydligt mycket starkare än i söndags. Helt galet!

Har gått runt hela dagen med magknip över resultatet och vad de ska säga nu??

Kan man få reda på provsvar en genom att ringa direkt till provtagningen tror ni?

Uppdstering: mitt HCG kom tillbaka!

Den 25e var det 100 och idag den 28e 370! Det måste båda gott???
  • MammaMia87
    Nellov skrev 2020-02-28 14:07:19 följande:

Uppdstering: mitt HCG kom tillbaka!

Den 25e var det 100 och idag den 28e 370! Det måste båda gott???

Det ska ju dubblas varannan dag så det är ju jättebra :) :) vad roligt . Vilken vecka är du nu? Ska du fortsätta att ta blodprov eller vad säger dem nu?

Jag hade 52 förra måndagen .

1500 måndags .

2890 i onsdags .

Ska ta nytt S-HCG imorgon och sen onsdag.
  • Solen123

Jag kanske inte passar in, men tillhör riskgraviditeter.. Min dotter är extremprematur född i v27. Vägde 650 gram. Egentligen brukar bebis väga ca 1100g i den veckan.

Jag gick och räknade de 13 veckor för missfall och tänkte sen att det var fritt fram. Fick en rejäl chock när jag sedan drabbad av allvarlig havandeskapsförgiftning. Hade gått nästan hela graviditeten (med "hela" tänker jag min 27 veckors graviditet...) och mått dåligt men alla runt omkring mig inkl min bm prata bort det.

Dottern överlevde och jag med.

Men nu -hela framtiden känns oviss. Vi skulle vilja ha syskon men är så rädd för att det ska hända igen.

Sen är jag också väldigt rädd för vad omgivningen säger. Som jag aldrig brytt mig förut, antagligen för det är ett stort tomhål hos mig som ger mig hjärnspöken.

Vi ska försöka i år och tanken är att jag inte ska jobba. För att spara på kroppen.

Varje kväll ligger jag och tänket på OM jag kommer bli sjuk igen. Eller kommer jag få ha en stor mage "som alla andra". Få en normal förlossning och inte 120 dagar på neonatal och neo-IVA och får komma hem iallafall efter en vecka.

Livet är så orättvist..

• Tiffany

Jag har nu övergått från bruna flytningar till färskt blod kommer ut i omgångar inte mkt än.. men mina bröst är sjukt ömma fortfarande. Brukar el kan dem vara det trots missfall? Väntar på att det ska smälla till med blod bata

• Nellov
    MammaMia87 skrev 2020-02-28 19:32:15 följande:

Det ska ju dubblas varannan dag så det är ju jättebra :) :) vad roligt . Vilken vecka är du nu? Ska du fortsätta att ta blodprov eller vad säger dem nu?

Jag hade 52 förra måndagen .

1500 måndags .

2890 i onsdags .

Ska ta nytt S-HCG imorgon och sen onsdag.

De ringde aldrig om mitt andra resultat, det såg jag själv på 1177 i mina journaler. Så ingenting är inplanerat framöver och jag kan väl anse mig själv som gravid?

Fortfarande fundersam över "gravid men i oklar lokalisering" som läkaren sa.

Jag är i v5 (4+5), så fortfarande väldigt tidigt.

Jag är ju orimligt orolig och kan knappt gå en timme utan att undra och känna efter. Hade en hel del molvärk och illamående tidigare i veckan, kände också skiftningar med tarmarna och hur de jobbar. Men både igår och idag så känner i princip ingenting så blir ju förstås fundersam över det. Men försöker tänka: så länge jag inte blöder och gör ont så är inget fel.

Nästa möte inbokat är med bm den 16 april. Så långt kvar... Hejaheja
  • Tiffany

Hej alla

Imorse vaknade jag kl 7,40 av "värkar" som sedan under 3.5 timmars tid blev värre o värre. Under tiden blödde jag en hel del samt ut kom en stor säck .. vid 11 kunde jag inte gå pga smärtorna som kändes enda ner i höften benen o trodde ja skulle dö satt mig i bilen som killen körde påväg mot sjukhuset för ville ha smärtstillande .. sprang på toa o ut kom en ENORM klump i säck! Så stpr att den ej kunde komma ut själv fick plocka ut den. Efter den var ute försvann all värk o nu bara öm o trött. Jag tog en bild. Om ni klarar av att se denna bild kan ni säga om detta var t ex moderkakan? Hemskt traumatiskt att få ut en sån stor i handen.

• MammaMia87
    Solen123 skrev 2020-02-28 19:45:43 följande:

Jag kanske inte passar in, men tillhör riskgraviditeter.. Min dotter är extremprematur född i v27. Vägde 650 gram. Egentligen brukar bebis väga ca 1100g i den veckan.

Jag gick och räknade de 13 veckor för missfall och tänkte sen att det var fritt fram. Fick en rejäl chock när jag sedan drabbad av allvarlig havandeskapsförgiftning. Hade gått nästan hela graviditeten (med "hela" tänker jag min 27 veckors graviditet...) och mått dåligt men alla runt omkring mig inkl min bm prata bort det.

Dottern överlevde och jag med.

Men nu -hela framtiden känns oviss. Vi skulle vilja ha syskon men är så rädd för att det ska hända igen.

Sen är jag också väldigt rädd för vad omgivningen säger. Som jag aldrig brytt mig förut, antagligen för det är ett stort tomhål hos mig som ger mig hjärnspöken.

Vi ska försöka i år och tanken är att jag inte ska jobba. För att spara på kroppen.

Varje kväll ligger jag och tänket på OM jag kommer bli sjuk igen. Eller kommer jag få ha en stor mage "som alla andra". Få en normal förlossning och inte 120 dagar på neonatal och neo-IVA och får komma hem iallafall efter en vecka.

Livet är så orättvist..

Jag vet hur det är! Jag är sjuk hela graviditeten och låg på sjukhuset var varannan dag. Fick sedan ligga på sjukhuset sista fem veckorna i sträck tills dem satte igång mig tidigt. Sonen föddes sjuk och vi spenderade sedan 1,5 år på sjukhuset efter han föddes. Jag blir sjuk alla graviditeter ( 4 längre graviditeter men endast 1 barn... Har sedan flera kortare.)

Har haft mycket disskutioner om hur vår relation ska klara ett barn till(min sambo har inga egna barn).. Hade jag ej lyckats bli gravid nu så hade vi nog gett upp försöken, pratade lite om att ge terapin via innfertilitetsmottagningen och ändå stå kvar i kö illa IVF så tar vi beslutet då... jag blir så sjuk av hormon behadlingar.. sen när jag är gravid.. sen finns såklart rädslan för ett sjukt barn igen . Jag hatar sjukhus.

Nu är allt strul dem vet ej vart graviditeten sitter än och jag har blivit tjock av all vätska i kroppen.. fått hypertoni.. fått tillbaka min HG . Jag vill typ bara operera bort min livmoder och allt om det går åt skogen nu så jag aldrig mer kan få för mig att försöka få barn igen. Är jätte deppig.

Konstigt nog glömmer man allt detta när man får upp sitt barn på bröstet. Man glömmer hur tufft det var på sjukhuset med honom . Barn är livet ? Men man får ju heller inte bli för sjuk så man inte klarar av att vara en bra mamma till de barn man redan har ?

Jag förstår dina tankar . Prata om det.. kontakta kanske någon utomstående och bolla era tankar med ? <3
  • MammaMia87
    Tiffany skrev 2020-03-01 12:46:15 följande:

Hej alla

Imorse vaknade jag kl 7,40 av "värkar" som sedan under 3.5 timmars tid blev värre o värre. Under tiden blödde jag en hel del samt ut kom en stor säck .. vid 11 kunde jag inte gå pga smärtorna som kändes enda ner i höften benen o trodde ja skulle dö satt mig i bilen som killen körde påväg mot sjukhuset för ville ha smärtstillande .. sprang på toa o ut kom en ENORM klump i säck! Så stpr att den ej kunde komma ut själv fick plocka ut den. Efter den var ute försvann all värk o nu bara öm o trött. Jag tog en bild. Om ni klarar av att se denna bild kan ni säga om detta var t ex moderkakan? Hemskt traumatiskt att få ut en sån stor i handen.

Men hur går det med dig. Har du varit på sjukhuset? Kollat så du ej fått blodbrist? Ett trauma det du fått uppleva !!! Sjukskriv dig och prata me någon om de. Tusen kramar till dig <333
  • MammaMia87

[quote=80254289][quote-nick]Nellov skrev 2020-02-29 18:04:25 följande:[/quote-nick]De ringde aldrig om mitt andra resultat, det såg jag själv på 1177 i mina journaler. Så ingenting är inplanerat framöver och jag kan väl anse mig själv som gravid?

Fortfarande fundersam över "gravid men i oklar lokalisering" som läkaren sa.

Jag är i v5 (4+5), så fortfarande väldigt tidigt.

Jag är ju orimligt orolig och kan knappt gå en timme utan att undra och känna efter. Hade en hel del molvärk och illamående tidigare i veckan, kände också skiftningar med tarmarna och hur de jobbar. Men både igår och idag så känner i princip ingenting så blir ju förstås fundersam över det. Men försöker tänka: så länge jag inte blöder och gör ont så är inget fel.

Nästa möte inbokat är med bm den 16 april. Så långt kvar... Hejaheja[/quote

Dina värden talar ju för graviditet <3

Står samma på mig.. trots att jag hade 2800 shcg. Trots att det finns en uppklarning som växer i slemhinnan så står det PUL/ gravid med oklar lokalisering..

Du har ingen möjlighet att kontakta privat gyn? Finns landstings finansierade som går under samma högkostnadsskydd.. tänker för att du ska slippa få gå och undra? Kanske ta fler S-HCG och vul... Du ska ej behöva må sådär.

Det är både bra och dåligt för mig att dem har stenkoll på mig.. hade dem trott att detta var en bra /frisk / ej farlig graviditet hade jag aldrig behövt vara inne så mycket:(

• Solen123
    MammaMia87 skrev 2020-03-01 19:06:23 följande:

Jag vet hur det är! Jag är sjuk hela graviditeten och låg på sjukhuset var varannan dag. Fick sedan ligga på sjukhuset sista fem veckorna i sträck tills dem satte igång mig tidigt. Sonen föddes sjuk och vi spenderade sedan 1,5 år på sjukhuset efter han föddes. Jag blir sjuk alla graviditeter ( 4 längre graviditeter men endast 1 barn... Har sedan flera kortare.)

Har haft mycket disskutioner om hur vår relation ska klara ett barn till(min sambo har inga egna barn).. Hade jag ej lyckats bli gravid nu så hade vi nog gett upp försöken, pratade lite om att ge terapin via innfertilitetsmottagningen och ändå stå kvar i kö illa IVF så tar vi beslutet då... jag blir så sjuk av hormon behadlingar.. sen när jag är gravid.. sen finns såklart rädslan för ett sjukt barn igen . Jag hatar sjukhus.

Nu är allt strul dem vet ej vart graviditeten sitter än och jag har blivit tjock av all vätska i kroppen.. fått hypertoni.. fått tillbaka min HG . Jag vill typ bara operera bort min livmoder och allt om det går åt skogen nu så jag aldrig mer kan få för mig att försöka få barn igen. Är jätte deppig.

Konstigt nog glömmer man allt detta när man får upp sitt barn på bröstet. Man glömmer hur tufft det var på sjukhuset med honom . Barn är livet ? Men man får ju heller inte bli för sjuk så man inte klarar av att vara en bra mamma till de barn man redan har ?

Jag förstår dina tankar . Prata om det.. kontakta kanske någon utomstående och bolla era tankar med ? <3

Ja jag önska att jag kände att jag inte ville ha fler barn men redan på neonatal kände jag det. Dock bryter jag ihop av tanken att gå igenom samma igen. Tänk ännu en gång med en värre utgång.. usch man blir så ledsen..

Jag pratade med en bm för ett tag sen. Hon tyckte att det passa bra nu att bli gravid med tanke på ålder på min dotter.. (utan att läst på om mig) när jag berättade om hf var hon väldigt "eh det behöver inte bli igen osv"

Så trött på att folk tar lätt på sjukdommar som sjukvården knappt kan säga varför man får. Ingen slump att man fått hf 2 av 2 graviditeter..

Har du gjort någon kontroll för att kolla värden eller liknande innan du blev gravid?
  • Nellov

:([/quote]:(

Dina värden talar ju för graviditet <3

Står samma på mig.. trots att jag hade 2800 shcg. Trots att det finns en uppklarning som växer i slemhinnan så står det PUL/ gravid med oklar lokalisering..

Du har ingen möjlighet att kontakta privat gyn? Finns landstings finansierade som går under samma högkostnadsskydd.. tänker för att du ska slippa få gå och undra? Kanske ta fler S-HCG och vul... Du ska ej behöva må sådär.

Det är både bra och dåligt för mig att dem har stenkoll på mig.. hade dem trott att detta var en bra /frisk / ej farlig graviditet hade jag aldrig behövt vara inne så mycket:([/quote]

Jag har fått en ny kallelse om 9 dagar hos gyn, kanske för ett tidigt ultraljud? Hoppas det. I så fall är jag i v7 ungefär. Så kanske kan se något.

Är så jävla orolig hela tiden... Har fått ömma bröst nu, är helt kaos i magen och är öm till och från i magen. Har mått illa och hyllar ofta för ingenting... Det talar ju mycket för att graviditeten är rimlig men när ingen talar klarspråk med en så är man ju förstås fundersam.

Hoppas att allt går bra för er.

• Nellov

Hulkar ska det ju stå... Inte hyllar ????

• Nellov

Var hos gyn igen. De bekräftar min graviditet i v6+2 och de såg ett litet litet foster med pyttepytte små hjärtslag! Nu håller jag bara timmar och tår att den vill hänga kvar tills nästa ultraljud!

• Jagochhon

Jag fick mf i mars som tog enormt hårt på oss. Vi var dock bara u v. 6 och försöker trösta mig själv med att ändra faktiskt haft det värre men det tog hårt på mig. Har känt mig så konstig sista dagarna så tänkte nu på kvällen att jag tar ett test då jag trodde jag skulle ha min mens igår. Chocken som slog mig när jag fick ett otroligt starkt streck inom några sekunder bara!! Förra gången var det svaga streck hela tiden fast jag var längre gången. Är så jävla rädd för att få ett mf igen så vågar inte vara glad över detta. Någon annan som gått igenom samma sak?

Svar på tråden Gravida BF 2020-2021- en tråd för oss som har svårt att bli gravid och behålla graviditet