• Rebeckaaah

Jag är gravid men min sambo vill att vi gör abort

Hej,

Lite bakgrundsfakta:

Jag och min sambo träffades för 2 år sen och har varit tillsammans i 1,5 år. Jag är 31 år och han är 28. Vi bor ihop och har en stabil relation. Barnfrågan har varit på tapeten och planen var att börja försöka skaffa barn om ca 1 år. Vi har skyddat oss med Natural Cycles plus kondom men har nu blivit gravida ändå.

Upptäckte detta i måndags då mensen var sen och plusset kom på stickan. Vi har givetvis pratat om detta en hel del sen dess och det tråkiga är att vi inte är överens. Min sambo vill att vi gör abort då han tycker att det är för tidigt att vi blev gravida. Medan jag tycker att vi ska behålla barnet. Att göra en abort pga att detta är 10-12 månader för tidigt känns för mig som en svag anledning att ta ett sånt beslut på. Men jag vill självklart inte köra över min partner.

Snälla hjälp mig med lite kloka insikter! Vad ska jag göra??? Gråter

• Svar på tråden Jag är gravid men min sambo vill att vi gör abort
  • Elle N
    Anonym (Nej) skrev 2020-03-04 22:59:44 följande:

Jag är ganska påläst och jag har sett embryon utanför livmodern också för den delen då jag tidigare jobbat som undersköterska på kvinnokliniken. Men visst, det är din upplevelse och det kan ingen ta ifrån dig men det är onödigt att uttrycka sig så grovt till en kvinna som förmodligen både är rädd och förtvivlad inför det hon stås inför. Jag väljer att varken skrämma upp eller försköna, det är min personliga åsikt om det jag skrivit och ingenting annat.

Lite underligt att du inte vet när embyos hjärtan börjar slå om du jobbat på en kvinnoklinik?

Jag tycker det är bra att du bidrar till bilden av hur aborter kan vara. Det är viktigt att få med olika perspektiv.

Sättet du presenterade det på kunde dock uppfattas som att du hejade på en abort för att de inte är jobbiga alls, som att din upplevelse var den generella, och allt annat undantag.
  • Anonym (Felicia)

Låt din sambo göra abort med sin egen kropp .Han bestämmer inte din kropp .

• Anonym (Nej)
    Elle N skrev 2020-03-06 21:15:48 följande:

Lite underligt att du inte vet när embyos hjärtan börjar slå om du jobbat på en kvinnoklinik?

Jag tycker det är bra att du bidrar till bilden av hur aborter kan vara. Det är viktigt att få med olika perspektiv.

Sättet du presenterade det på kunde dock uppfattas som att du hejade på en abort för att de inte är jobbiga alls, som att din upplevelse var den generella, och allt annat undantag.

Har jag skrivit någonstans att jag inte vet när hjärtat börjar slå? Jag antog bara att inte hennes embryo gjorde det då hon alldeles precis plussat. Sen gud förbjude om jag nu skulle glömt om det är v.6 då det är 4 år sedan jag gick från kvinnokliniken till förlossningen (och jag är inte barnmorska). Vikten av det är inte så tungt, vad jag ville få fram gick nog fram ändå.

Jag presenterade det utifrån min personliga åsikt, skulle jag talat till henne som en patient så hade det låtit annorlunda. Så länge man är fertil och älskar varandra, så tycker jag man kan respektera den andres vilja. Gå två tillsammans in i en graviditet helt enkelt, på lika villkor trots en är bärare av barnet.

Aborten i sig påverkar inte framtida chanser att bli gravid, den behöver inte vara fruktansvärd och det behöver inte kännas som helt fel beslut heller om man följer drömmen om ett barn när tiden är inne. Kan inte förstå varför det ska vara sådan hets mot abort!
  • Lilant
    Anonym (Nej) skrev 2020-03-07 00:20:59 följande:

Har jag skrivit någonstans att jag inte vet när hjärtat börjar slå? Jag antog bara att inte hennes embryo gjorde det då hon alldeles precis plussat. Sen gud förbjude om jag nu skulle glömt om det är v.6 då det är 4 år sedan jag gick från kvinnokliniken till förlossningen (och jag är inte barnmorska). Vikten av det är inte så tungt, vad jag ville få fram gick nog fram ändå.

Jag presenterade det utifrån min personliga åsikt, skulle jag talat till henne som en patient så hade det låtit annorlunda. Så länge man är fertil och älskar varandra, så tycker jag man kan respektera den andres vilja. Gå två tillsammans in i en graviditet helt enkelt, på lika villkor trots en är bärare av barnet.

Aborten i sig påverkar inte framtida chanser att bli gravid, den behöver inte vara fruktansvärd och det behöver inte kännas som helt fel beslut heller om man följer drömmen om ett barn när tiden är inne. Kan inte förstå varför det ska vara sådan hets mot abort!

En sån som du ska inte jobba på förlossningen, inte förstående alls och försöker måla en bild om att abort inte gör ont :) de borde du veta att de gör. Men antar att du är en bitter kärring som blev tvingad till abort och inte fick barn, ni brukar bli sånna
  • Poison82

Sjukt ointressant med folk som ska tjafsa om vem som har rätt och fel och kapa hela trådar för att hävda sig.......

Jag är intresserad hur det gått för ts?

• Anonym (VJ)

Efter att själv erfarat att bli pressad till abort har jag svårt att se det vackra i ovan skrivna "man går in i en graviditet tillsammans" och har en stor lust att bemöta det inlägget. Men det är en annan diskussion som till exempel kan tas i tråden "Varför får inte pappan bestämma vid abort", eller vad den nu heter, så jag försöker låta bli.

Hoppas TS återkommer om hur det gått för henne, och om inte så hoppas jag det hela blivit bra <3

• Anonym (Sofia1992)
    Poison82 skrev 2020-03-07 07:38:20 följande:

Sjukt ointressant med folk som ska tjafsa om vem som har rätt och fel och kapa hela trådar för att hävda sig.......

Jag är intresserad hur det gått för ts?

Hear Hear
  • Anonym (Nej)
    Lilant skrev 2020-03-07 05:18:05 följande:

En sån som du ska inte jobba på förlossningen, inte förstående alls och försöker måla en bild om att abort inte gör ont :) de borde du veta att de gör. Men antar att du är en bitter kärring som blev tvingad till abort och inte fick barn, ni brukar bli sånna

Jag är väldigt förstående för smärta, abort för MIG gjorde nte mardrömsont och jag krystade inte ut någonting. Jag är inget unikt fall, det finns kvinnor som inte upplever aborter som extremt smärtsamma. Jag älskar mitt jobb på förlossningen så mycket att det inte ens känns som ett jobb så du har väldigt fel i dina anklagelser. Kärring vet jag inte, 35 år. Mina två aborter gjorde jag som ung och jag ångrar dom inte, nu har jag tre barn med den mannen jag är lyckligt gift med. Du låter däremot väldigt bitter.
  • Anonym (Fanny)

Gör abort eftersom han verkar fel man att skaffa barn med. Hur kan han mena att du nu ska göra abort nu för att om 10 mån bli gravid igen ?! Är han inte säker på dig efter att ha varit ihop 1,5 år? Gör abort å dumpa

• Elle N
    Anonym (Nej) skrev 2020-03-07 00:20:59 följande:

Ok, jag förstår dig bättre nu. Eftersom hon hade pussat på måndagen och då var ett par dagar sen, så gjorde jag en snabb överslagsräkning och kom fram till att hon borde vara i vecka 6-7 nu. För mig var det enkelt, men jag kan se att det inte behöver bli det beroende på när och hur man läser och räknar på datum.

Hade mannen i fråga inte velat ha barn, eller att det låg långt fram, eller att det fanns ett särskilt hinder, hade jag kanske förstått mer, och förstått din åsikt mer. Det jag kunnat utläsa av TS är dock bara att de talat om att vänta 10 månader till ungefär innan de började försöka, och att de hade tänkt göra några saker förr dess.

För mig låter det som att man ligger i startgroparna. Inget egentligen som är vägen. Inget stort som kommer att förändras på den tiden. Hade TS känt från början att abort inte var en stor grej hade de kanske kunnat göra abort och sen försöka igen.

Men som jag, och flera andra verkar tolka TS, så är detta en stor grej. Hon vill behålla, hon tror att hon kommer att må dåligt om hon gör abort, och så vidare. Då hjälper det liksom inte att processen Kan vara fysiskt smärtfri, att det kanske inte blir något foster att krysta ut osv. När du argumenterar som att hon Borde göra abort eftersom han vill vänta några månader till, då tar du inte hänsyn till hennes psykiska mående. Och partnern vars åsikt du vill värna, mannen, det låter som att du inte tänker på hur det kommer påverka honom och deras relation ifall det blir en jobbig abort, ifall honom ångrar sig, fortsätter känna att han var orimlig som inte kunde tänka sig detta barn, men vill ha ett nytt, och aldrig vill försöka med honom igen.

Om vi ska ta hänsyn till alla inblandade, måste vi ta med alla möjliga utkomster av scenariot. Och på TS låter det inte som att en snabb, smidig abort som hon inte kommer att må dåligt av psykiskt är en möjlighet alls. Då blir det konstigt att argumentera för det som en möjlig utgång...
  • Anonym (Nej)
    Elle N skrev 2020-03-08 01:59:04 följande:

Ok, jag förstår dig bättre nu. Eftersom hon hade pussat på måndagen och då var ett par dagar sen, så gjorde jag en snabb överslagsräkning och kom fram till att hon borde vara i vecka 6-7 nu. För mig var det enkelt, men jag kan se att det inte behöver bli det beroende på när och hur man läser och räknar på datum.

Hade mannen i fråga inte velat ha barn, eller att det låg långt fram, eller att det fanns ett särskilt hinder, hade jag kanske förstått mer, och förstått din åsikt mer. Det jag kunnat utläsa av TS är dock bara att de talat om att vänta 10 månader till ungefär innan de började försöka, och att de hade tänkt göra några saker förr dess.

För mig låter det som att man ligger i startgroparna. Inget egentligen som är vägen. Inget stort som kommer att förändras på den tiden. Hade TS känt från början att abort inte var en stor grej hade de kanske kunnat göra abort och sen försöka igen.

Men som jag, och flera andra verkar tolka TS, så är detta en stor grej. Hon vill behålla, hon tror att hon kommer att må dåligt om hon gör abort, och så vidare. Då hjälper det liksom inte att processen Kan vara fysiskt smärtfri, att det kanske inte blir något foster att krysta ut osv. När du argumenterar som att hon Borde göra abort eftersom han vill vänta några månader till, då tar du inte hänsyn till hennes psykiska mående. Och partnern vars åsikt du vill värna, mannen, det låter som att du inte tänker på hur det kommer påverka honom och deras relation ifall det blir en jobbig abort, ifall honom ångrar sig, fortsätter känna att han var orimlig som inte kunde tänka sig detta barn, men vill ha ett nytt, och aldrig vill försöka med honom igen.

Om vi ska ta hänsyn till alla inblandade, måste vi ta med alla möjliga utkomster av scenariot. Och på TS låter det inte som att en snabb, smidig abort som hon inte kommer att må dåligt av psykiskt är en möjlighet alls. Då blir det konstigt att argumentera för det som en möjlig utgång...

Okej, nu blir det väldigt mycket en kapning av tråden med lååångt återkommande och upprepande enbart. Det jag ville förmedla gick fram och det du ville gick fram, tycker vi kan droppa detta.

Men.. jag förstår din synvinkel och jag har inte läst allt ts skrivit i tråden och bildat mig en helhetsbild utan jag skrev utifrån mitt personliga tycke och faktiskt erfarenhet, om du läser senaste jag skrev. Oavsett vad så bröt jag alla oschyssta inlägg om aborter, ifall det blir ett alternativ i slutändan så kan det vara skönt att höra att det finns någon som inte halvt dött. Om hon vill behålla ändå så får man hoppas att partners klena ursäkter nu inte bidrar till en separation sen och om dom separerar så får vi hoppas han tar sitt ansvar sen ändå. Min poäng är att jag faktiskt bryr mig om ts men ändå i denna situation tycker abort är bästa valet.
Svar på tråden Jag är gravid men min sambo vill att vi gör abort