• Lkd87

    Avtal för ommålning vid lägenhetsbyte

    Hej!

    Min man och jag har varsin hyresrätt som vi nu ska byta till en större hyresrätt. Vi har hittat en intressant där de som bor nu ska separera. De är mycket intresserade av våra då de ligger nära både varandra och deras dotters förskola, så de slipper byta.

    Problemet är att deras lägenhet är målad på ett sätt som inte många uppskattar. Alla rum är i olika färger och mönstrade tapeter. Det är hyresvärden som stått för kostnaden att göra detta, och för inte allt för länge sedan.

    Vi vet att när man byter lägenhet måste inte de som flyttar ut återställa till neutrala färger och man får acceptera lägenheten i befintligt skick (besiktning görs dock), men vi är bara intresserade av att byta om dom fixar det. Vi tycker inte alls om att pyssla med sånt och det är såpass stort att kostnaden blir väldigt hög eftersom hyresvärden inte kommer täcka något

    Vi kan hjälpa till lite med kostnader och har även möjlighet att bo i min svärmors lägenhet en vecka vid inflyttning så att det blir lättare att få det gjort.

    Men vi vill inte bli lurade. Det är ju lätt för dem att säga att de ska göra det, och sen inte göra det. Kan vi skriva ett avtal emellan oss där det framgår att om vi fortsätter med det här bytet tar dom på sig att måla/tapetsera om? Vad behöver vi i så fall tänka på?

  • Svar på tråden Avtal för ommålning vid lägenhetsbyte
  • complicit

    Det brukar väl vara tvärtom, att man måste återställa till neutralt. Kanske skillnad iom att hyresvärden betalade.

    Har ni pratat med hyresvärden?

  • AnnaSthlm

    Om hyresvärden stod för renoveringen är det mycket möjligt att tapetseringen är godkänd och inte alls måste återställas till neutrala färger.

    Jag skulle

    1. Kolla med hyresvärden kring hur det ligger till. Har hyresgästerna skyldighet mot HYRESVÄRDEN att måla om till neutrala färger?

    2. Om svaret är nej= hyresvärden kommer att godkänna lgh med de skrikiga färgerna, måste ni få till ett civilrättsligt avtal med HYRESGÄSTEN. Hyresvärden kommer alltså inte att bli inblandad öht. Om de flyttar utan att målat kommer ni att få driva processen.

    Var noga, avtala allt skriftligt, även vad som händer om de INTE målar om.

Svar på tråden Avtal för ommålning vid lägenhetsbyte