123lllllll skrev 2020-08-22 13:47:55 följande:
O vad spännande håller tummarna att allt går bra :):):) jag har bf 5/11 så det ett tag kvar.
Kanske nästa gång du svarar har du fått din finis:)
Så blev det! Men det blev också en betydligt mer utdragen process än jag hade trott. Här kommer hela berättelsen...
Värkarna slutade komma regelbundet vid 13 samma dag, och sen kom de sporadiskt, men Hade lite ont över tiden. Hade knappt sovit den natten, och sedan inte heller natten till söndag, så då kontaktade jag förlossningen för en bedömning och hjälp med smärtstillande.
Där visade det sig att bebis hade lite väl hög puls på CTG-kurvan, jag blev kvar i flera timmar, och då hann regelbundna värkar komma igång. Först var tionde minut, sedan var femte. Skulle skickats hem med morfinspruta och en sovdos, men fick stanna kvar iom att värkarna var så tätt ihop och jag bor i en annan stad. Tur det, för morfinet tog inte, och inte sömntabletten heller.
Mitt i natten hade jag så ont att jag hamnade på golvet under värkarna. Fick epidural trots att jag fortf hade 1 cm tapp kvar (hade haft 4 cm vid 17), sen var jag en timme senare öppen 3 cm (ibland går det fort). Då hade epiduralen verkat och de hade tagit hål på fosterhinnorna för att kompensera för den motsatta effekt epidural kan ha på värkarbetet. Jag kunde sova, smärtfri i nästan 1,5 ljuvlig timme. Sedan började det trycka nedåt. Värkarna hade dessutom kommit av sig, så jag fick värkinducerande dropp. På en timme gick jag till fullt öppen... (ibland går det JÄTTEfort).
Lustgas hade hunnit bli min vän, och epiduralen sätt fortfarande fint. Men fy katten i h*lvete vad ont det gör när bebisen pressas nedåt... efter ett par timmar av det så var jag beredd på att helt ge upp. Tyvärr ger kroppen en inte det alternativet, så ytterligare två timmar tog det, med byte mellan positioner och till slut en super-BM som bara tog kontrollen och så hur jag skulle göra, där jag äntligen fick pressa för fullt. Plötsligt var hon ute.
Och hon är perfekt! <3 Fullt frisk, stark, inga synbara fel eller avvikelser, med starka skrik och bra amningsteknik. Och nu är jag helt slut.
Man får ingen mat på förlossningen, utom mackor när man är klar, (vi hade med lite eget som tur var) och jag har inte sovit på tre nätter. Dessutom är det sjukt myclet väntan emellanåt och efteråt... bara att kolla att allt var bra med bebis och få träffa en barnläkare tog närmre 11 h.
Nu är Vi äntligen hemma, jag äter nattmacka med Brieost (äntligen!) Och ska snart amma lilla damen igen innan vi försöker sova